نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life

نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life

زمانی که Yakuza 6: The Song of Life در سال 2016 برای PS4 عرضه شد، چند چالش در پیش رو داشت. نخست این‌که یاکوزا 6 اولین تجربه‌ی Ryu Gotoku Studio با Dragon Engine بود. موتور بازی‌سازی قدرتمندی که بعداً برای ساخت Yakuza Kiwami 2, Judgment, Yakuza: Like a Dragon و Lost Judgment بهینه‌سازی شد.

چالش بعدی ادامه دادن داستان Yakuza 5 بود. عنوانی که فوق‌العاده شگفت‌انگیز ظاهر شده بود و روایتی چند خطی را ارائه داد. بنابراین شرایط برای سازندگان، Kazuma Kiryu و یاکوزا 6 سخت بود. انتظارات از این نسخه فوق‌العاده بالا بود ولی نتوانست به همه‌ی آن‌ها پاسخ دهد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life همراه ساویس‌گیم شوید.

نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life

بازی Yakuza 6: The Song of Life در زمینه‌ی گرافیکی فوق‌العاده چشم‌نواز و جذاب ظاهر شده است. این بازی از تمام توان PS4 بهره گرفته و سازندگان طراحی Kamurocho را لنگ و لعاب تازه‌ای بخشیده‌اند. کیفیت اثر به فوتورئالیسم نزدیک شده و لذت تجربه‌ی بازی افزایش یافته است.

طراحی فضا و محیط‌های بازی زنده و پویا شده‌اند و از لحاظ فنی Yakuza 6: The Song of Life بهترین گرافیک بصری را ارائه می‌دهد. تنها مشکل بازی در زمینه‌ی گرافیک و بحث تکنیکی نرخ فریم است. موضوعی که به دلیل ضعف سخت‌افزاری PS4 حاصل شده و سازندگان به سختی این کیفیت را روی این کنسول ارائه داده‌اند. به همین دلیل بود که آن‌ها در Yakuza Kiwami 2 کیفیت بصری و نورپردازی را اندکی کاهش دادند تا نرخ فریم را با ثبات کنند.

یاکوزا 6

سبک مبارزات Yakuza 6: The Song of Life به نسبت بازی‌های ریمستر شده که متعلق به دوران PS3 هستند، تغییرات زیادی کرده است. و مشکلات آن نسخه‌ها به طور کلی برطرف گشته. در حقیقت اگر شما بازی‌ها را به ترتیب تجربه کرده باشید، سبک مبارزات مشابه Yakuza Kiwami 2 است و اندکی محدودیت جزئی دارد. در کل هسته‌ی مبارزات دست نخورده باقی مانده و با یک Beat ’em up جذاب طرف خواهید بود.

کیفیت بصری افزایش یافته است ولی این موضوع محدودیت‌هایی هم به همراه داشته است. یاکوزا 6 در برابر یاکوزا 5 یک عقب‌گرد به تمام معنا در زمینه‌ی بزرگی و گستردگی است. برخلافِ یاکوزا 5 که بیش از 5 منطقه‌ی قابل بازی داشت، یاکوزا 6 فقط شامل Kamurocho و Onomichi است. در ضمن حدود 30% از Kamurocho نیز حذف شده است. تنها شخصیت قابل بازی نیز کازوماست. درست است که تمرکز اصلی یاکوزا 6 روی کازوماست و پایان‌بخش داستان این شخصیت افسانه‌ای است، ولی سازندگان به وضوح کم کاری کرده‌اند.

این کم کاری به دیگر بخش‌ها هم سرایت کرده است. داستان اصلی یاکوزا 6 حدود 40% داستان یاکوزا 5 هم نمی‌شود. از طرفی ما تنها شاهد 50 مأموریت فرعی یا substory هستیم. مقایسه کنید با یاکوزا 5 که دارای 78 و یاکوزا زیرو که دارای 100 substory بود. سازندگان این کمبود فاحش را در Judgment جبران کردند ولی ضعف یاکوزا 6 قابل چشم‌پوشی نیست.

نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life

مشکل اصلی یاکوزا 6 داستان است. تمرکز اصلی روی Kazuma Kiryu جواب نداده است و غیبت شخصیت‌های کلیدی نقش آن‌ها را بسیار کم‌رنگ کرده است و این موضوع بر تجربه‌ی نهایی اثر منفی گذاشته است.

شخصیت‌های جدید یاکوزا 6 همگی خوش ساخت هستند و پس‌زمینه‌ی جذابی دارند. ولی غیبت شخصیت‌های بزرگی چون Goro Majima و Taiga Saejima ضربه‌ی بزرگی به این بازی زده است. حضور این شخصیت‌های نمادین بسیار محدود است و دیگر شخصیت‌ها اصلاََ حضور آن‌چنانی ندارند. به عنوان مثال شخصیت جذاب Tatsuo Shinada هیچ حضوری در بازی ندارد! دیگر شخصیت‌های قدیمی نیز در حد یکی دو صحنه بیش‌تر حضور ندارند. این موضوع خط داستانی آن‌ها را ناقص نگه می‌دارد. و با توجه به این‌که یاکوزا 7 کلاََ تغییر سبک داده و شخصیت‌های جدیدی را معرفی کرده است، این فقدان کاملاً حس می‌شود.

یاکوزا 6 ps4

عرض کردم شخصیت‌های جدید خوش ساخت هستند ولی پایان‌بندی بحث برانگیزی دارند. در خلال تجربه‌ی بازی بارها پیش آمد که به صفحه خیره می‌شدم و از اتفاقات پیش آمده گیج و مبهوت می‌ماندم. به ویژه در خصوص شخصیت هاروکا خیلی حرص خوردم. پایان‌بندی هم که اصلاً حرفش را نزنم، چون نمی‌خواهم چیزی را فاش کنم.

بازی‌های یاکوزا به میان‌پرده‌های طولانی معروف هستند و حدود یک سوم بازی را معمولاً میان‌پرده تشکیل می‌دهد. این موضوع نقطه قوت بازی‌های پیشین بود ولی میان‌پرده‌های Yakuza 6: The Song of Life حقیقتاً خسته کننده و کسل کننده شده‌اند. خبری از آن میان‌پرده‌های جذاب و آتشین نیست.

هر چه که باشد تجربه‌ی Yakuza 6: The Song of Life برای طرفداران قدیمی فرانچایز واجب است. این بازی پایان‌بخش داستان شخصیت افسانه‌ای Kazuma Kiryu است. متأسفانه بازی نتوانست انتظارات را برآورده کند و پایانی باشکوه بر خط داستانی Kazuma Kiryu ارائه دهد. در پایان از تلاش Ryu Gotoku Studio برای ارائه‌ی یک فرانچایز فوق‌العاده تشکر می‌کنیم و امیدواریم از اصل خود دور نشوند.

امتیاز ساویس‌گیم: 7 از 10

نوشتار مرتبط:  10 شخصیت جذاب و خوش تیپ مرد در بازی‌های ویدئویی 

نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life

FINAL VERDICT

After all, the experience of Yakuza 6: The Song of Life is a must for old fans of the franchise. This game is the end of the story for the legendary character Kazuma Kiryu. Unfortunately, the game did not live up to expectations and did not offered a glorious end to the Kazuma Kiryu storyline. Finally, special thanks for Ryu Gotoku Studio for putting in a great franchise, and we hope they do not stray too far

SavisGame Score: 7 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها