10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

یکی از نام‌های بزرگ در تاریخ کمدی بدون شک جیم کری (Jim Carrey) می‌باشد. جیم کری بازیگر بی تکراری که به واسطه‌ی هنر ذاتی و توانایی فیزیکی خارق‌العاده‌ خودش را در قلب میلیون‌ها بیننده جا کرده است.

جیم کری در مستند جدیدی به نام جیم و اندی: فراتر از عالی یک راز بزرگ را برملا کرد که شاه کلید کارهای او به شمار می‌رود:

تماشاگران می‌خواهند که از نگرانی به دور باشند.

از همان ابتدا این جمله‌ی طلایی به سرمشق جیم کری بدل شد. او در تمام آثارش با توجه به این جمله سعی در ارائه‌ی شخصیتی داشته است که عاری از نگرانی است و این حس را به تماشاگر نیز منتقل می‌کرد.

جیم متولد اونتاریو کانادا و زاده‌ی Percy و Kathleen کری می‌باشد. وی هنرنمایی و ایفای نقش خود را از سنین جوانی آغاز کرد و در این بین الگوهایی همچون Dick Van Dyke, Jackie Gleeson, Jimmy Stewart, Andy Kaufman, Art Carney, Jerry Lewis و همان‌طور که بارها اشاره کرده است پدرش Percy نیز از جمله‌ی الگوها و الهامات او برای بازیگری به شمار می‌رود.

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

علی‌رغم رابطه‌ی نچندان جالب جیم با پدرش، زندگی نیز بر وفق مراد خانواده‌ی کری نبوده است. مادر خانواده با مشکل روانی مواجه شد و پدر خانواده که وظيفه‌ی سرپرستی 6 نفر را بر عهده داشت پس از بیکار شدن روی به زندگی در ماشین نهادند. تقریباََ 15 سال بعد جیم برای خود یک چک 10 میلیون دلاری نوشت، رویایی که 3 سال طول کشید تا به واقعیت بدل شود.

در جشن شکرگزاری سال 1994 بود که جیم کری برای ایفای نقش در فیلم خنگ و خنگ‌تر چک 10 میلیون دلاری خود را دريافت کرد. او یک غیرممکن را ممکن کرده بود. حال ما نیز قرار است غیرممكن را ممکن کنیم و 10 فیلم برتر استاد بلامنازع کمدی یعنی جیم کری را معرفی کنیم.

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

چگونه گرینچ کریسمس را دزدید (2000)

در یک بازآفرینی live-action از فیلم کلاسیک به همین نام، جیم کری در نقش گرینچ قرار گرفت. جیم برای این ایفای نقش می‌بایست تمام توان خود را به کار می‌گرفت و زیر ساعت‌ها گریم به هنرنمایی می‌پرداخت.

فشار کار در این فیلم به قدری بالا بود که گریمور فیلم نیاز به استراحت پزشکی پیدا کرد. اما جیم کری و کارگردان فیلم با اصرار و خواهش فراوان گریمور را به صحنه بازگرداندند.

فیلم چگونه گرینچ کریسمس را دزدید یک اثر خانوادگی سراسر سرگرم کننده است. فیلمی که روح کریسمس را در خود جای داده است. آنتونی هاپکینز با گویندگی فراموش نشدنی و بازیگران سرشناس با به تصویر کشیدن آن به راستی که بهترین فیلم کريسمس را خلق کرده‌اند.

کارگردان: Ron Howard

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Taylor Momsen, Kelley

مدت نمایش: 104 دقیقه

امتیاز IMDb: 6.2

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

دروغگو دروغگو (1997)

در یکی از فیلم‌های شاخص خود جیم کری نقش یک وکیل را ایفا می‌کند که به سرعت در حال طی پله‌‌های ترقی است. از طرفی او یک پدر نیز هست که رابطه‌ی شکننده‌ای با خانواده‌ی خود دارد.

اجازه ندهید که این مقدمه شما را گول بزند، این فیلم یک جیم کری تمام و کمال را به تصویر می‌کشد. پسر او یک آرزو در جشن تولد خود می‌کند. آن آرزو این است که پدر برای یک روز هیچ دروغی نگوید. فیلم نمایش تقلای یک وکیل که کارش بر پایه‌ی دروغ بنا نهاده شده‌ است را به تصویر می‌کشد و از طرفی نگاهی هم به رابطه‌ی پدر فرزندی او خواهد داشت.

کارگردان: Tom Shadyac

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Maura Tierney, Amanda Donohoe

مدت نمایش: 86 دقیقه

امتیاز IMDb: 6.9

 

ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات (1994)

جیم کری با ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات به راستی که تماشاگران را در بهت فرو برد. تماشای یک ایفای نقش متفاوت و غیرمنتظره جذابیت ویژه‌ای به این فیلم داده است. قطعاََ این ایفای نقش یکی از متفاوت‌ترین هنرنمایی‌های جیم کری به حساب می‌آید.

کارگردان: Tom Shadyac

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Courteney Cox, Sean Young

مدت نمایش: 86 دقیقه

امتیاز IMDb: 6.9

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

ماسک (1994)

در فیلم ماسک جیم کری شانس این را پیدا کرد که در نقش یک شخصیت کارتونی ایفای نقش کند. این فیلم آزادی کامل را به جیم داده بود تا توانایی خارق‌العاده‌ی خود در بازی صورت را به تصویر بکشد. همچنین صداهای عجیب و غریبی که از خود ساطع می‌کرد. فیلم ماسک پس از ایس ونچورا دومین ایفای نقش بزرگ او در راستای ستاره شدن به حساب می‌آید.

متأسفانه در بعد شخصی تابستان سال 1994 برای جیم چندان خوشایند نبود چرا که شاهد فوت پدرش در این تابستان بود. جیم چک 10 میلیون دلاری را در جیب پدر خود قرار داد. 10 میلیون دلاری که به همراه Percy خاک شد.

فیلم نمایش خارق‌العاده‌ی توانایی بی حد و مرز جیم کری بود. مرد جوانی که از سر و کول پدر خود بالا می‌رفت.

کارگردان: Chuck Russell

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Cameron Diaz, Peter Riegert

مدت نمایش: 101 دقیقه

امتیاز IMDb: 6.9

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

ایس ونچورا: وقتی طبیعت فرا می‌خواند (1995)

در دومین و آخرین قسمت از ماجراجویی‌های ایس ونچورا، جیم کری دیوانگی خود را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرد. هنرنمایی جیم در این فیلم وارد سطح جدیدی شد.

جیم در طی 2 سال (1994 تا 1995) 6 فیلم بازی کرد. ولی شما به هیچ وجه اثری از خستگی و کم کاری در آثار او نخواهید دید. جیم به مانند ستاره‌ای بود که تازه درخشیدنش آغاز شده است.

فیلم ایس ونچورا: طبیعت فرا می‌خواند به سنگ محک سبک کمدی بدل شد. به گونه‌ای که حتی امروزه هم فرهنگ عامه به آن ارجاع می‌دهد.

کارگردان: Steve Oedekerk

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Ian McNeice, Simon Callow

مدت نمایش: 90 دقیقه

امتیاز IMDb: 6.4

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

مرد روی ماه (1999)

در یکی از نقش‌های جدی خود، جیم کری تمام توان خود را به کار گرفت. ایفای نقش اندی کافمن توسط جیم کری به راستی که بی همتاست. این ایفای نقش گویی جلوه‌ای زنده از آن بازیگر بزرگ است. بازیگری که خود جیم همیشه نیم نگاهی به هنرنمایی‌های او داشته است.

افراد زیادی از جیم برای ارائه‌ی یک تصویر زنده از کافمن تشکر کرده‌اند. خیلی‌ها معتقدند که کافمن در جریان فیلم‌برداری این اثر در کالبد جیم کری حلول کرده است.

کارگردان: Milos Forman

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Danny DeVito, Gerry Becker

مدت نمایش: 118 دقيقه

امتیاز IMDb: 7.4

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

خنگ و خنگ‌تر (1994)

این فیلم در جریان ماراتون 2 ساله‌ی جیم کری فیلم‌برداری و تکمیل شد. جیم در این فیلم هم‌بازی با بازیگر سرشناس درام جف دنیل شده بود. این ایفای نقش برای دنیل فوق‌العاده احمقانه و خارج از عرف بود.

اما هر دو بازیگر تمام تلاش خود را کردند تا یکی از بهترین آثار کمدی تاریخ را به ثبت رسانند. وقتی لوید (کری) یک کیف که متعلق به زنی بود که آن را به فرودگاه رساند پیدا می‌کند، او و هری (دنیل) وارد یک ماجراجویی طولانی برای رساندن این کیف به آن زن می‌شوند. ولی وقتی محتویات کیف برملا می‌شود همه چیز تغییر می‌کند.

کارگردان: Peter Farrelly, Bobby Farrelly

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Jeff Daniels, Lauren Holly

مدت نمایش: 107 دقیقه

امتیاز IMDb: 7.3

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

جیم و اندی: فراتر از عالی (2017)

این مستند فوق‌العاده که توسط نتفیلیکس تهیه شده است داستان فیلم‌برداری فیلم مرد روی ماه را بازگو می‌کند. یک مستند عالی که ابعاد گسترده‌ی شخصیت جیم کری را به تماشاگر نمایان می‌کند.

این مستند بهترین راه برای شناختن جیم کری این بازیگر بزرگ می‌باشد. توانایی ذاتی و شخصیت او در این فیلم مستند بدون روتوش به تصویر کشیده شده است.

کارگردان: Chris Smith

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Danny DeVito, Milos Forman

مدت نمایش: 94 دقیقه

امتیاز IMDb: 7.7

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

نمایش ترومن (1998)

این فیلم را خیلی‌ها بهترین ایفای نقش جیم کری لقب داده‌اند. نمایش ترومن حقیقتاً نمایانگر هنر ناب و ذاتی جیم کری می‌باشد. کری در ایفای نقشی الماس گونه با پیش‌روی روایت احساسات خود را به زیبایی بروز می‌دهد.

وقتی شخصیت وی یعنی ترومن بوربنک که یک فروشنده‌ی بیمه است به اعمال روزانه‌ی خود می‌پردازد، کم کم متوجه می‌شود که گویی تمام جهان به نظاره‌ی او نشسته‌اند.

در ادامه او تمام باورها که از کودکی به خورد او داده‌اند را به چالش می‌کشد و این موضوع منجر به سلسه اتفاقاتی می‌شود که زندگی او را برای هميشه تغییر می‌دهد.

کارگردان: Peter Weir

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Ed Harris, Laura Linney

مدت نمایش: 103 دقیقه

امتیاز IMDb: 8.1

 

10 فیلم برتر جیم کری (Jim Carrey) در طول تاریخ

درخشش ابدی یک ذهن پاک (2004)

در یک اظهارنظر کلی فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک یک شاهکار است. شاهکاری که سبک، داستان و روایت را به طرز فراموش نشدنی دگرگون ساخته است.

جیم در نقش جوئل با کلمنت آشنا می‌شود که نقش او را کیت وینسلت بازی می‌کند. رابطه‌ی آن‌ها به خوبی پیش می‌رود تا زمانی که مشکل می‌خورند و برای برطرف کردن آن به کلینیک حذف حافظه رجوع می‌کنند.

نکته‌ی کلیدی این فیلم ایفای نقش متفاوت جیم کری می‌باشد. همان‌طور که در مستند جیم و اندی: فراتر از عالی مشخص شد، هر ایفای نقش توسط جیم متأثر از حال روحی او در آن مقطع بوده است. به عنوان مثال برای فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک کارگردان فیلم یک سال قبل‌تر از فیلم‌برداری با جیم ملاقات داشته است و او در آن مقطع حال روحی مناسبی نداشته است. کارگردان خطاب به جیم می‌گوید: خیلی شکسته به نظر می‌رسی، لطفاً خوب نشو. این نکته خود تعهد جیم کری به سرگرمی و تماشاگران را نمایش می‌دهد.

کارگردان: Michel Gondry

بازیگران اصلی: Jim Carrey, Kate Winslet, Tom Wilkinson

مدت نمایش: 108 دقیقه

امتیاز IMDb: 8.3

بهترین فیلم جیم کری از نظر شما کدام است؟

 

2 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها