نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

شاهکار Ori and the Blind Forest محصول سال 2015 سازندگان با استعداد Moon Studio می‌باشد. یک متروییدوانیای جذاب که کسی گمان نمی‌برد به این موفقیت بزرگ دست یابد.

شما در این بازی نقش Ori را برعهده دارید و وظيفه‌ی شما بازگرداندن نور به جنگل و نجات آن از نابودی است.

داستان Ori and the Blind Forest در عین سادگی و کلیشه‌ای بودن کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. این داستان ساده با مضمون تقابل روشنایی و تاریکی مفاهیم ارزشمندی چون خانواده، فداکاری و عشق را در بر دارد.

بدون شک پرداختن به این مضامين بزرگ در عنوانی مستقل و کوچک امر راحتی نبوده است ولی Moon Studio به زیبایی از پس کار برآمده است.

نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

داستان از این قرار است که در یک شب طوفانی روح جنگل Ori از مادر خود روح درخت که منشأ روشنایی است جدا می‌شود و این وسط Naru دوست داشتنی او را پیدا می‌کند و با مهربانی او را بزرگ می‌کند تا سرانجام یک روز که جنگل رو به نابودی می‌رود و آذوقه تمام شده است، Ori برای نجات Naru رهسپار می‌شود و در این بین مأموریت می‌یابد که عناصر آب، باد و آتش را احیا کند. و در نهایت جنگل را به وضعیت پایدار برگرداند.

در این بین جغد هیولا صفتی به نام Kuro به دنبال متوقف کردن Ori به هر قیمتی است. اما این پرنده‌ی پلید نیز اهداف خود را دارد و در ادامه‌ی ماجرا شاهد ابعاد مختلف شخصیت او خواهیم بود.

همان‌طور که گفتیم Ori and the Blind Forest توانسته است از یک داستان به ظاهر ساده یک روایت جذاب و هیجان‌انگیز خلق کند. و از این بابت واقعاً باید به آن‌ها دست مریزاد گفت.

نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

گیم پلی Ori استانداردهای متروییدوانیا را رعایت کرده است. به این معنا که شما با یک نقشه‌ی بزرگ و در هم تنیده طرف هستید که قابلیت‌های مبارزه و جابه‌جایی به مرور افزایش پیدا می‌کنند و به مناطق جدیدتر دسترسی پیدا می‌کنید. روند کار دقیقاََ به مانند عناوین کلاسیک مترویید و کسلوانیا می‌باشد.

بازی میزبان مکانیک‌های آشنایی همچون پرش دوگانه، دیوار نوردی و مبارزات مهارت محور است. ارتقاء در این بازی فوق‌العاده لذت‌بخش می‌باشد و در آخر به جایی خواهید رسید که بدون لمس کردن زمین از این نقطه به آن نقطه جابه‌جا می‌شوید.

با توجه به درجه‌ی سختی بازی که مجال اشتباه کردن را به بازی‌باز نمی‌دهد، سازندگان سیستم ذخیره‌ی هوشمندانه‌ای تعبیه کرده‌اند به گونه‌ای که به راحتی می‌توانید بازی را در مناطق به خصوصی ذخیره کنید و بدین ترتیب تکرار چندباره‌ی یک بخش آزاردهنده نخواهد شد.

نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

یک ویژگی جالب دیگر بازی این است که در ادامه می‌توانید از گلوله‌های دشمنان که به سمت شما شلیک می‌شوند به عنوان روش جابه‌جایی سریع در محیط و حل معما استفاده کنید. این ویژگی جالب لحظات گیم پلی بدیعی را پدید آورده است که مهارت و عکس العمل شما را به چالش می‌کشد.

گیم پلی کلاسیک و مکانیک‌های جدید بازی در نهایت ترکیبی خارق‌العاده را تشکیل داده‌اند. با این‌که Ori and the Blind Forest تأکید ویژه‌ای روی عنصر آزمون و خطا دارد ولی سیستم ذخیره‌ی بازی مانع از خسته‌کننده شدن بازی می‌شود و این آزمون و خطا در نهایت شما را به پیش می‌برد.

نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

در نهایت می‌رسیم به بخش گرافیک، جایی که بازی خودنمایی می‌کند. گرافیک Ori and the Blind Forest در یک کلمه تماشایی است. زیبایی این اثر چشم‌ها را جادو می‌کند و حتی سخت‌گیرترین افراد را هم ترغیب می‌کند که بازی‌های ویدئویی را هنر بنامند. چه از لحاظ فنی و چه از حیث هنری این بازی شاهکار است.

هر قاب از این بازی گویی یک تصویر پس‌زمینه‌ی هنری است. از همه مهم‌تر این‌که این زیبایی بصری با آوایی دلنشین هم هماهنگ شده است تا لذت تجربه‌ی بازی دو چندان شود. خودتان را از تجربه‌ی این اثر هنری محروم نکنید.

در پایان باید اشاره کرد که بازی Ori and the Blind Forest تجربه‌ای چالش‌برانگیز و در عین حال لذت‌بخش است. روایت دلنشین بازی به سادگی مخاطب را به ادامه‌ی کار ترغيب می‌کند و با گیم پلی و گرافیک استثنائی او را شگفت‌زده می‌سازد. اگر به دنبال یک تجربه‌ی ناب Metroidvania هستید این شاهکار را از دست ندهید.

امتیاز ساویس‌گیم: 10 از 10

 

نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest

FINAL VERDICT

In the end, it should be noted that Ori and the Blind Forest is a challenging yet enjoyable experience. The pleasant narration of the game simply encourages the audience to continue the work and surprises them with its exceptional gameplay and graphics. If you are looking for a pure Metroidvania experience, do not miss this masterpiece

SavisGame Score: 10 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها