وقتی پدرخوانده بازی ماجراجویی می سازد؛ ماجرای Goof Troop و استاد میکامی!

Goof Troop

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

شاید Goof Troop و Resident Evil کاملاً متضاد باشند، اما این دو عنوان بیش از آنچه که فکرش را کنید شبیه به هم هستند. وقتی بازی‌بازان نام شینجی میکامی را می‌شنوند، قبل از هر چیز Resident Evil به ذهنشان خطور می‌کند. اما قبل از اینکه میکامی طلایه‌دار سبک ترس و بقا شود، او بازی‌هایی بانشاط از Disney برای”SNES” می‌ساخت. باور کنید یا نکنید، میکامی در ساخت بازی سکوبازی دهه‌ی ۹۰ میلادی یعنی Aladdin و عنوان اکشن ماجراجویی کم‌تر شناخته شده Goof Troop نیز دست داشت. عنوانی که در آینده به دست فراموشی سپرده شد.

“Goof Troop” یک عنوان ماجراجویی Co-Op بود که در سال 1993 منتشر شد. و مانند بسیاری از عناوین آن‌ زمان، زاویه دیدی به شکل Top Dawn داشت. و بر اساس سریال تلویزیونی به همین نام ساخته شده بود. بازی‌بازان می‌توانند کنترل گوفی یا فرزندش مکس را برعهده گیرند. در حالی که آن‌ها سعی می‌کنند تا همسایه‌هایشان را از دست دزد‌های دریایی خون‌خوار نجات دهند.

 وقتی پدرخوانده بازی ماجراجویی می سازد؛ ماجرای Goof Troop و استاد میکامی!

گوفی و پسرش باید از Spoonerville Island بگذرند و با رئیس دزدان دریایی روبرو شوند، قبل از اینکه او با دوستان گوفی و مکس، فرار کند. در این عنوان بازی‌بازان باید در پنج مرحله با دزدان دریایی بجنگند و معما حل کنند. هر مرحله با دیگری متفاوت است و استایل و مضمون منحصر به فرد خود را دارد.

گوفی و مکس از دریا می‌گذرند تا به ساحل برسند، به یک غار زیرزمینی می‌روند و حتی در طول مسیر به یک قلعه‌ی تسخیر شده نیز می‌رسند. این تغییر مضمون در هر مرحله باعث می‌شود تا بازی برای بازی‌بازان جالب و تازه باشد.

طراحی مراحل Goof Troop نیز بسیار خوب است و شامل معماها و موانع مختلفی می‌شود. که هرازگاهی رو به روی بازی‌باز قرار می‌گیرند تا سرعت  بازی را تحت تاثیر قرار دهند. جالب این است که بخش اکشن و همچنین حل معمای بازی بسیار شبیه به Resident Evil است. بازی با یک بخش اکشن آغاز می‌شود، به سراغ یک معما می‌رود و دوباره به بخش اکشن باز می‌گردد. این چرخه آنقدر تکرار می‌شود که شما به غولآخر نهایی بازی برسید.

 وقتی پدرخوانده بازی ماجراجویی می سازد؛ ماجرای Goof Troop و استاد میکامی!

بازی Goof Troop همچنین تمرکز خاصی روی گیم‌پلی Co-Op دارد تا بازی‌بازان با کمک یکدیگر از مراحل بازی عبور کنند. بعضی‌ بخش‌های بازی نیاز دارند تا یکی از بازی‌بازان حواس دشمنان را پرت کند و دیگری به طور مخفیانه شروع به حمله کند.

مکس از گوفی سریع‌تر است و اصولاً دزدان دریایی را به دنبال خود راه می‌اندازد. در همین حال گوفی آن‌ها را یک به یک از پا در می‌آورد. بازی‌بازان باید با هم کار کنند تا راه معما‌ها را بیابند. این نکته باعث ایجاد لحظاتی لذت بخش می‌شود. بازی‌بازان می‌توانند به تنهایی این بازی را به اتمام برسانند. اما بازی طوری طراحی شده که ایده‌آل‌ترین روش برای بازی آن به شکل Co-Op آفلاین و تجربه آن با دوستان است.

درست است که  استایل و مضمون Goof Troop و Resident Evil کاملاً متضاد هستند، اما شباهت‌هایی هم دارند. Goof Troop، همانند Resident Evil شما را در حمل مهمات و ابزار‌ها محدود می‌کند. بازی‌بازان در حالت تک نفره دو سلاح و در حالت Co-Op تنها یک سلاح را می‌توانند حمل کنند. اصولاً هم بازی‌بازان باید یکسری از اقلام را رها کنند. تا چیز‌های مهم‌تری مانند کلیدها و قلاب‌ها را حمل کنند.

طراحی محیط نیز در این عنوان، درست همانند Resident Evil است. هر مرحله از اتاق‌های متفاوتی تشکیل شده که بازیکنان باید از آن گذر کنند. بنابراین طرفداران قدیمی Resident Evil به هنگام بازی کردن این عنوان، قطعاً حس می‌کنند که به این بازی تعلق خاطر دارند!

احتمال زیادی وجود دارد که شینجی میکامی عناصر مختلفی را از Goof Troop برداشته و آن‌ها را با تغییرات لازم، وارد دنیای سه بعدی Resident Evil کرده باشد. برای مثال می‌توان گفت که قلعه‌ی تسخیر شده در Goof Troop، درست همانند عمارتی است که قسمت اول Resident Evil در آن روایت می‌شود. و واقعاً بعید است که این میزان از شباهت، صرفاً یک تصادف باشد. درست است که گیم‌پلی دو عنوان بسیار متفاوت است. اما شباهت هایی وجود دارد که نادیده گرفتن آن‌ها واقعاً سخت خواهد بود.

در واقع باورش مشکل است که طلایه‌دار سبک ترس و بقا در ابتدا بازی‌هایی مانند Goof Troop را برای دیزنی ساخته است. شاید این عنوان خاطره ‌انگیزترین اثر میکامی نباشد، اما باز هم یکی از بهترین ماجراجویی‌های Co-Op موجود برای وقت گذراندن با دوستان و خانواده بود. طرفداران رزیدنت ایول نیز قطعاً از میزان تاثیری که این بازی ساخته شده برای کنسول SNES روی میکامی داشت، شگفت‌زده خواهند شد. شایعاتی نیز وجود دارد که می‌گوید رزیدنت اویل روی سورس‌کد Goof Troop‌ ساخته شده است. در هر صورت Goof Troop یک الماس پنهان‌ است. و قطعاً ارزش این را دارد که طرفداران بازی‌های ماجراجویی قدیمی، سراغ آن بروند.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها