(به قلم رضا چشمی)
وقتی قرار باشد یک شرکت، شبیهساز اتومبیلرانی تولید نماید بازیبازان باید خود را برای گیم پلی سراسر هیجان انگیز و به همان نسبت طولانی آماده نمایند. در این رهگذر شرکت پولیفونی دیجیتال سالهای طولانی است که بازیبازان را با این گونه از بازیها سرگرم کرده است. و با رساندن بازی Gran Turismo به ایستگاه ششم، بازیبازان حرفهای را به رقابتهای واقعی اتومبیلرانی فرا میخواند. در ادامه با نقد و بررسی Gran Turismo 6 با ما همراه باشید.
اگر به خاطر داشته باشید نسخهی پنجم بازی Gran Turismo پس از گذشت ۵ سال به بازار عرضه شد. اما به علت عدم آشنایی کافی سازنده با سختافزار PS3 و بلند پروازیهای انجام گرفته توسط کارگردان بازی نتوانست آن طور که شایستهی سری بازیهای GT است به موفقیت دست یابد. حال در ادامه خواهیم دید که آیا استاد یامائوچی توانسته بر مشکلات نسخهی پنجم فائق آید یا خیر.
در اولین نگاه شاهد تغییرات کلی منوهای بازی Gran Turismo 6 هستیم. طراحی منوها از منوی نسخهی پنجم الگو پذیرفته است. و این تنها شباهت منوی دو نسخه میباشد. در نسخهی پنجم تمامی بخشها تنها در یک صفحه قابل دسترس بودند. اما با ورود به زیر شاخهی منوها با آشفتگی و پیچیدگی رو به رو میشدیم که حوصلهی بازیباز را به طور کلی سر میبرد. در Gran Turismo 6 سادگی و در دسترس بودن سرلوحهی کار قرار گرفته و همهی آیتمها در حداقل زمان در دسترس کاربر قرار گرفتهاند. به همین ترتیب در هر زمان میتوان به منوی تنظیمات بازی دست یافته و تغییر مورد نظر را در آن اعمال کرد. در مجموع طراحی سادهی منوها پوئن مثبتی برای بازی محسوب میشود.
بخش دیگر این مقاله، گرافیک بازی Gran Turismo 6 را نشانه رفته است. اصولاً، در بازیهای شبیهساز اتومبیل به علت عدم نیاز به برخی از پردازشهای گرافیکی، منابع سیستم توسط طراحان به هر چه واقعیتر شدن تصاویر اختصاص داده میشود. مجموعه بازیهای GT همواره تصاویر زیبایی را در پیش چشم بازیبازان رقم زده است. و این مهم به خوبی در Gran Turismo 5 نیز دیده میشد.
سازندگان بازی با توجه به پیشرفتهای اخیر گرافیک و علیرغم انتقادهای وارده مبنی بر عدم انتشار بازی برای PS4، متحمل نوعی ریسک شدهاند. و گرافیک بازی Gran Turismo 6 را تا حد ممکن افزایش دادهاند. و به نوعی PS3 را تا سرحد مرگ تحت فشار قرار دادهاند.
بررسی گرافیک بازی Gran Turismo 6 نشان میدهد که وضوح تصویر بازی با ۱۲٫۵ درصد پیشرفت به حد نصاب ۱۴۴۰*۱۰۸۰ (با نرخ فریم ۶۰) دست یافته است. اما این افزایش ابعاد موجب شده از برخی قابیلتهای گرافیکی چشمپوشی شود.
به عنوان مثال Multi sampling به نفع پس پردازش های MLAA نادیده گرفته شده است. از طرفی سازندگان با انتقال منابع پردازش Anti-Alising به SPUهای پردازندهی Cell موجب شدهاند پردازندهی گرافیکی RSX توان خود را صرف افزایش ابعاد کند. بدین ترتیب سازنده موفق شده سیستم پردازش جدید را درون انجین بازی Gran Turismo 6 جای دهد. و از تکنیکهای جدید نورپردازی، تنکیک adaptive tessellation و غیره در بازی بهره ببرد.
همانگونه که گفته شد متد نورپردازی بازی به کلی تغییر پیدا کرده است. و به مدد همین روش شاهد نورپردازی زیبا و پویاتری نسبت به گذشته هستیم. در نسخههای قبلی GT، نورپردازی اغلب با استفاده از منابع نور از پیش محاسبه شده انجام میپذیرفت. اما در Gran Turismo 6 پیشرفت بسیاری داشته است. به کمک این روش نورپردازی جدید، جادهها دارای سایه و روشنایی شفافتری نسبت به نسخهی قبلی هستند. و ترکیب آن با افزایش محدودهی پوشش سایهها و با بهرهگیری از منابع نور خارجی، بیشتر از هر زمان دیگری گرافیک بازی پویا و هیجان انگیز شده است. HDR دیگر تکنیکی است که پولیفونی کیفیت آن را ارتقاء بخشیده است. مقایسهی گرافیک نسخهی پنجم و ششم به خوبی نشان میدهد که تکنیک HDR چگونه بر گرافیک بازی Gran Turismo 6 تاثیر گذاشته است.
نرمتر شدن سایهها در دو نمای درون و بیرون اتومبیل به خوبی قابل مشاهد است. و این موضوع باعث شده مشکل لبههای سایهها نسبت به نسخهی پنجم کمتر به چشم بیاید. گرچه اغلب مشکلاتی نیز در هنگام اضافه شدن دود و ذارت گرد و غبار دیده میشوند. استفاده از تکنیک adaptive tessellation دیگر تغییر گرافیک بازی Gran Turismo 6 است. این تکنیک کمک بسیار موثری بر مدیریت منابع سیستم کرده است. و سازندگان به خوبی از عهدهی اجرای آن بر آمدهاند. پولیفونی تلاش کرده با استفاده از این تکنیک میزان پردازش در نماهای دوردست را تا حد ممکن مدیریت نماید. و در نتیجه کمک شایانی به افزایش گرافیک در ابعاد مختلف شده است.
یکی از مشکلاتی که بعضاً در گرافیک بازی Gran Turismo 6 مشاهده میشود screen-tearing گاه و بیگاه در بازی است. گرچه با استفاده از تکنیک V-sync این خطوط ناخوانده در بالای صفحه ظاهر میشوند. و کمتر به چشم میآیند. اما زمانهایی که انجین بازی آماج فشار شدید تکنیکهای متنوع گرافیکی قرار میگیرد این مشکل مجدداً نمایان میشود. در این حالت بهترین روش کاهش Resolution به ۷۲۰ میباشد. با تمام تفاسیر فوق افزایش کیفیت گرافیک موجب افزایش هزینه کارایی آن گردیده است. و این مهم بعضاً باعث به هم خوردن تعادل گرافیک میگردد.
انتقادی که به نسخه قبلی نسبت داده می شد، استفاده از اتومبیلهای نسخهی استاندارد بود. اما در این قسمت سازندگان به طرز ماهرانهای این گونه اتومبیلها را در بطن بازی Gran Turismo 6 مخفی کردهاند. اصولاً تشخیص کیفیت این دسته از اتومبیلها با نسخهی پرمیوم به راحتی ممکن نیست. تنها زمانی میتوان به استاندارد بودن یک خودرو پی برد که از زاویهی درون اتومبیل به محیطها نگریست. خودروهای استاندارد عموماً فاقد نمای درونی هستند. و یا نمای درونی آنها بسیار ساده طراحی شده است.
در مجموع گرافیک بازی Gran Turismo 6 فراتر از انتظار است. و با توجه به تفکیک پذیری ۱۰۸۰P و ۶۰ فریم بودن آن، گاهاً در حد بازیهای نسل هشتم است. سونی در اواخر نسل هفتم جشنوارهی ارتقاء گرافیکی را با حضور بازیهایی نظیر The Last of Us، God of War Ascension، Beyond: Two Souls و Gran Turismo 6 کاملتر کرده است.
یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران در نسخهی قبلی با آن مواجه بودند بحث فیزیک بازی بود. در Gran Turismo 6 جزئیات فیزیک بازی با استفاده از روش جدید محاسبه فیزیکی که پیشرفته نیز هست بهبود یافته است. و اندکی حالت تخریبپذیری از پیش تعریف شده دستخوش دگرگونی شده است. اما به جرأت میتوان گفت تغییرات انجام پذیرفته کافی نیست. و انتظار به مراتب بالاتری از فیزیک بازی وجود دارد. که حداقل در این نسخه برآورده نشده است.
در تستهایی که روی دست کم ۲۰ خودرو انجام دادم، مشخص گردید که در هنگام تصادم، اثرپذیری خودروها از اشیاء محیطی در سرعتهای مختلف و در خودروهای مختلف کاملاً یکسان است. و عملاً فرقی نمیکند شما به چه سرعتی و کدام خودرویی به موانع برخورد کنید.
بخش بعدی این تحلیل به بررسی گیم پلی بازی Gran Turismo 6 میپردازد. همانگونه که در ابتدای مقاله گفته شد گیم پلی بازیهای شبیه ساز اتومبیل تفاوت اساسی و بنیادین با بازیهای اتومبیلرانی آرکید دارد. در این نسخه هم سازندگان به سبک و سیاق گیم پلی سری بازیهای GT وفادار ماندهاند. و در بسیاری بخشها آن را ارتقاء نیز دادهاند.
بزرگترین تغییر به وقوع پیوسته در بازی Gran Turismo 6 به نحوهی کنترل اتومبیل باز میگردد. که سازندگان با کمک شرکتهای مختلف این تغییرات را اعمال کردهاند. بدون شک کنترل اتومبیلها با استفاده از سیستم تعلیق جدید به کار رفته در گیم پلی بازی به شدت متحول شده است. این تغییرات در سایهی تجربیات شرکت KM AUTOMOTIVE محقق شده است. و به بازیباز کمک میکند در سرعتهای بسیار بالا و به هنگام عبور از پیچها، اتومبیل را به بهترین نحو ممکن هدایت کند. در این هنگام تاثیرگذاری کمک فنرهای اتومبیل به خوبی قابل لمس است. و در کنار فیزیک مناسب و کنترل عالی، گیم پلی بازی را بیش از پیش جذابتر میکند.
البته مشکلاتی هم در هنگام کنترل Gran Turismo 6 دیده میشود. که شاید سازنده با اندکی تلاش میتوانست آنها را حل نماید. به عنوان مثال به ندرت پیش میآید که بر اثر نیروی گریز از مرکز، خودروها واژگون گردند. و آنهایی که دچار واژگونی میشوند نیز از فقدان انیمیشنهای جذاب رنج میبرند. ای کاش سازندگان نیم نگاهی به سری بازی Burnout میداشت. تا با الگوپذیری از فیزیک و انیمیشنهای این بازی فکری به حال GT کند.
هندلینگ خودروها همواره از جذابترین و البته سختترین بخشهای Gran Turismo بوده است. در Gran Turismo 6 نیز تعادل بسیار خوبی میان عوامل کنترلی خودورها نظیر ترمز دستی، ترمز و گاز وجود دارد. و کنترل بازی گرچه در بعضی بخشها توانایی بازیبازان را به چالش میکشد اما بخش تیونینگ به موقع میتواند به قائله خاتمه دهد. و رنج بازیباز در کنترل برخی خودروها را کاهش دهد.
بخش تیونینگ بازی Gran Turismo 6 نسبت به نسخهی قبلی کاملتر شده و کمک مهم و حیاتی برای عبور از مسابقات مختلف به شمار میرود. گرچه ایرادی هم به این بخش وارد است. با توجه به حضور ۱۲۰۰ نوع اتومبیل در بازی و به خصوص حضور خودروهای بسیار قدیمی، کماکان امکان تیون آنها وجود دارد. و این موضوع کمی عجیب به نظر میرسد. چرا که بسیاری از اتومبیلهای قدیمی هم اکنون تنها در موزهها یافت میشوند و اینکه قطعات تیون آنها در بخش تیونینگ Gran Turismo 6 حضور دارد اندکی بازی را از حال و هوای شبیهساز واقعی خارج میکند.
در ادامه بخش هندلینگ Gran Turismo 6 شایان ذکر است. در بسیاری از مواقع استفاده از wheel force feedback تنها راه عبور از مسابقات سخت و فشرده به شمار میرود. چرا که زدن رکوردهای جدید و راه یابی به مسابقات سطوح بالاتر در اغلب اوقات با گیمپد امری مشکل و حتی غیرقابل انجام است.
تغییرات جوی که در بیش از نیمی از پیستها دیده میشوند نسبت به نسخهی قبلی پیشرفت چشمگیری داشتهاند. حس کنترل یک اتومبیل در هوای بارانی و یا حتی برفی تقریباً مشابه همان حسی است که در هنگام رانندگی واقعی به بازیباز دست میدهد. طراحی بصری این جلوهها و تغییر روش کنترل اتومبیلها در شرایط نامساعد جوی به بهترین نحو ممکن طراحی شدهاند. و به همین دلیل تلاش پولیفونی کاملاً قابل تحسین است.
در عوض برخی تغییرات بازی Gran Turismo 6 ممکن است چندان به مذاق بازیبازان حرفهای خوش نیاید. چرا که مسابقاتی نظیر LE MANS فرانسه که در نسخههای قبلی به صورت ۲۴ ساعت واقعی برگزار میشد. اینک جای خود را به مسابقات کوتاه که بعضاً تنها ۲۴ دقیقه طول میکشد داده است. و یقیناً حرفهایها از این تغییر استقبال چندانی نخواهند کرد.
یامائوچی و سایر عوامل سازنده تمهیدات ویژهای برای تکراری نشدن گیم پلی بازی Gran Turismo 6 به کار بردهاند. این تمهیدات شامل افزوده شدن بخشهایی نظیر سفر به ماه یا Lunar Exploration، فستیوال سرعت و غیره میباشد. به مبارزه طلبیدن نیروی جاذبه ماه در بخش Lunar Exploration یکی از نابترین تجربههایی است که یک بازیباز طرفدار Racing میتواند با آن مواجه شود.
از جمله مشکلات نسخهی پنجم عدم دسترسی به تمامی خودروها در فروشگاهها و قرار گرفتن بسیاری از خودروها در گروه ماشینهای دسته دوم بود. گرچه وجود این بخش به طبیعیتر شدن بازی کمک میکرد اما این روش باعث اتلاف وقت بازیبازان در اغلب اوقات میشد. در Gran Turismo 6 بخش فروش خودروهای دسته دوم از بازی حذف شده است. و بازیباز به راحتی میتواند اتومبیل موردنیاز را از فروشگاههای مربوطه خریداری کند.
هوش مصنوعی که در نسخهی قبلی پاشنه آشیل بازی شده بود، بهبود نسبی پیدا کرده است. در اغلب موارد هوش مصنوعی رفتار درست و منطقی از خود نشان میدهد. شاید تنها مشکلی که در این رابطه پیدا شود تصادم مکرر خودروها در مسابقات سرعت است. که البته با توجه به سرعت بالای خودروها امری کاملاً طبیعی به نظر میرسد. گرچه هوش مصنوعی ۱۰۰ درصد عملکرد قابل قبولی ارائه نمیدهد اما در مجموع پیشرفت آن شایستهی تقدیر است.
صداگذاری اتومبیلها در Gran Turismo 6 کپیبرداری مستقیمی از نسخهی قبلی بوده است. و میزان پیشرفت آن بسیار اندک است. حداقل انتظار از سازندگان افزایش نسبی کیفیت صداگذاری بود که در این نسخه اثری از آن دیده نمیشود. با این حال قابلیت اضافه کردن موسیقیهای دلخواه در بازی بسیار جذاب و دلنشین است. به همین ترتیب موسیقی بازی نیز قابل توجه و درخور اعتناست. به عقیدهی من برای رفع مشکل پولیفونی میتواند با الگوبرداری از متدها و الگوریتمهای به کار رفته در بخش صداگذاری انجین Frostbite 3 کیفیت صداگذاری را بیش از پیش ارتقاء دهد.
بخش آنلاین بازی Gran Turismo 6 آخرین بخشی است که به بررسی آن میپردازیم. همانند نسخهی قبلی در این قسمت نیز شاهد حضور بخش Season Event در بخش آنلاین بازی هستیم. این بخش یکی از هیجانانگیزترین و البته سختترین بخشهای بازی جهت محک زدن تواناییهای بازیباز و کسب پول زیاد برای تهیهی اتومبیلهای موردنیاز است. برگزاری مسابقات فصلی از دیگر جذابیتهای این بخش است. یکی از نکات مثبت این بخش امکان حضور فیزیکی برنده مسابقات در پیستهای واقعی به میزبانی پولیفونی دیجیتال و سایر اسپانسرهاست.
اما انتقادی که به این بخش وارد است محدودیت حضور کاربرانی است که نسخهی ۱۵TH Anniversary را تهیه نکردهاند. چرا که برخی مسابقات در محدودهی اتومبیلهایی برگزار میشوند که تنها در این نسخه وجود دارند. و کاربران سایر نسخههای Gran Turismo 6 از حضور در این رقابتها محروم هستند. گرچه این حرکت سازندگان جهت کسب منافع بیشتر است، اما میتوانست به گونهای دیگر رقم بخورد. در سایر بخشهای آنلاین بازی نیز شاهد سیستم سنتی ساخت مسابقات و اعمال تنظیمات مورد دلخواه است. که مشابه آن را در نسخهی قبل نیز دیده بودیم.
در مجموع Gran Turismo 6 پیشرفتهای متعددی را نسبت به نسخهی قبلی به همراه داشته است. و بسیاری از کاستیهای نسخهی قبل را رفع کرده است. گرچه این نسخه نیز خالی از اشکال نیست.
نکات مثبت: ارتقاء گرافیک تا حد ممکن، ارتقاء گیم پلی بازی، وجود مسابقات مختلف که باعث تنوع گیم پلی شده و…
نکات منفی: هوش مصنوعی کماکان جای پیشرفت دارد، صداگذاری نیز جای پیشرفت دارد، وجود برخی مشکلات در فیزیک بازی
امتیاز ساویسگیم: 8.5 از ۱۰
FINAL VERDICT
Overall, Gran Turismo 6 has several improvements over the previous version. And it has fixed many of the shortcomings of the previous version. Although this version is not without its drawbacks
Pros: Upgraded graphics as much as possible, upgraded gameplay, the existence of various competitions that cause a variety of gameplay and etc
Cons: AI still has room for improvement, voice has room for improvement, there are some problems with in game physics
Final Score: 8.5 out of 10
- نقد و بررسی بازی Gran Turismo 5؛ معجونی لذتبخش برای عاشقان اتومبیلرانی
- 30 بازی داستانمحور PS4 که باید تجربه کنید؛ قسمت سوم
- رزیدنت ایول 1 در برابر رزیدنت ایول 4؛ کدام نسخه برتر است؟
- کریتوس، مردی که آتن و نورث را درنوردید؛ قسمت دوم
- تماشا کنید: مسابقات قهرمانی گرن توریسمو FIA Gran Turismo Championships 2020