رزیدنت ایول 1 در برابر رزیدنت ایول 4؛ کدام نسخه برتر است؟

رزیدنت ایول 1 در برابر رزیدنت ایول 4؛ کدام نسخه برتر است؟

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

هردو بازی یعنی اولین عنوان سری Resident Evil و Resident Evil 4 جزو عناوین کلاسیک دنیای گیم هستند. و دلایل روشن برای این صحبت وجود دارد. فرانچایز رزیدنت ایول تقریباً 26 سال است که وجود دارد. در طول این زمان این فرانچایز زیرسبک ترس و بقا را به وجود آورد. شوترهای سوم شخص را بازتعریف کرد. و داستان‌های بی شماری راجع به T-Virus، راکون سیتی و پروتاگونیست‌های غیر واقعی ولی جذاب، تعریف کرد.

وقتی صحبت از این می‌شود که نسخه‌ی مورد علاقه شما در فرانچایز رزیدنت ایول کدام است، اصولاً به اولین نسخه‌ی سری که در ۱۹۹۶ منتشر شد یا به نسخه‌ی 4 که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد اشاره می‌شود. هر دوی این عناوین تجارب منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند. اما به راستی کدام بازی بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال، ما پنج نمونه از بهترین چیزهای موجود در هر بازی را جمع‌آوری کردیم.

رزیدنت ایول 1

10: Resident Evil – معماهای سنگین

درست است که در رزیدنت ایول 4 نیز پازل و معما وجود داشت، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها مربوط به داستان اصلی بازی و پیش‌روی در مراحل اصلی بازی بودند. اکثر آن‌ها مربوط به پیدا کردن آیتم‌های جانبی بازی بودند که می‌توانستید آن‌ها را بفروشید. در رزیدنت ایول اصلی، عمارتی که کل بازی در آن رخ می‌دهد، مانند یک عمارت واقعی است.

این عمارت پر از پازل‌های رمزآلود و جالب است که در طول بازی با آن‌ها مواجه می‌شوید. خیلی از این پازل‌ها‌ حافظه‌ی شما را در مواجهه با اتفاقات قبلی با زیرکی به چالش می‌کشند. البته هیچکدام از آن‌ها بازی رزیدنت ایول را متوقف نمی‌کنند و قابل حل شدن هستند. هرچند ساعت موجود در اتاق غذاخوری شاید وقت زیادی را از شما بگیرد.

9: Resident Evil 4 – دکمه زنی‌ها

رزیدنت ایول 4 حس سینمایی بیشتری نسبت به نسخه‌ی اول سری دارد. و وجود دکمه زنی‌های متعدد مدرکی بر این مدعاست. با اینکه QTE برای بسیاری خسته‌کننده است، اما در آن زمان یک قابلیت جدید در دنیای گیم به شمار می‌آمد. و به عنوان یک ایده‌ی جدید و سرگرم‌کننده شناخته می‌شد که به درگیرکنندگی لحظه‌های سینمایی کمک می‌کرد. تعداد زیادی دکمه زنی در رزیدنت ایول 4 وجود ندارد اما تعدادشان به اندازه‌ای بود که آن حس هیجان را به بازی‌باز بدهند.

رزیدنت ایول 1

8: Resident Evil – دو داستان مجزا

در قسمت اول رزیدنت ایول، شما می‌توانید بین جیل ولنتاین (که بخش داستانی آسان‌تر بازی به حساب می‌آید) و کریس ردفیلد، یکی را انتخاب کنید. جیل یک قفل شکن دارد که با استفاده از آن می‌توانید منابع بیشتری در طول بازی پیدا کنید. که باعث می‌شود بازی کمی آسان‌تر شود.

کریس می‌تواند چیزهای بیشتری با خود حمل کند که مفید است. ولی اگر منابعی پیدا نمی‌کنید که آن‌ها را ذخیره کنید پس چه نیازی به فضای بیشتر برای حمل آن‌هاست!؟ هرچند در نهایت هر دو بخش داستانی مشابه هستند. اما میان‌پرده‌های بازی کمی تفاوت دارند. و هر دو شخصیت با اعضای مختلف S.T.A.R.S مواجه می‌شوند.

رزیدنت ایول 4

7: Resident Evil 4 – داستان پرجزئیات

هرچند تعدادی میان‌پرده در رزیدنت ایول اصلی وجود دارد، اما رزیدنت ایول 4 میان‌پرده‌های خیلی بیشتری دارد. میان‌پرده‌هایی که اکثراً کارهایی که باید در طول بازی انجام دهید را به شما دیکته می‌کنند. شما موارد زیادی(خیلی بیشتر ازچیزی که در مورد جیل ولنتاین و کریس ردفیلد در قسمت اول سری یاد می گیرید) را در رابطه با لیان اسکات کندی خوش چهره، می‌آموزید.

شروع بازی رزیدنت ایول 4 شما را موظف به نجات دختر رئیس‌جمهور می‌کند. اما پس از گذشت مدتی از بازی، در یک داستان خیلی بزرگ‌تر و مرموز قرار می‌گیرید. که شما را به مکان های مختلف و مبارزه با غولآخرهای دیوانه‌واری می‌فرستد.

6: Resident Evil – تاکید بر مدیریت منابع

رزیدنت ایول به عنوان یک عنوان ترس و بقا، بخش بقا را خیلی جدی می‌گیرد. هر گیاه، مهمات و سایر ابزار باید به خوبی مدیریت شوند. چون شما فقط تعداد محدودی آیتم را می‌توانید با خود حمل کنید. و اتاق امن بعدی ممکن است خیلی دور باشد.

ذخیره‌کردن در بازی نیز به تعداد دفعات محدودی وجود دارد. و باید تنها در مواقعی پیشرفت خود را ذخیره کنید که مطمئن باشید تصمیم شما درست است. در رزیدنت ایول 4 شما فضای کافی برای حمل یک انبار کوچک را با خود دارید. و به میزان فراوان گیاه و مهمات پیدا می‌کنید. و همیشه می‌توانید بازی را ذخیره کنید. و دیگر مشکلی برای مدیریت منابع خود نخواهید داشت.

رزیدنت ایول 4

5: Resident Evil 4 – تاکید بر اکشن

زمانی که رزیدنت ایول 4 برای نخستین بار منتشر شد، بسیاری ازطرفداران از مسیری که سری در حال طی کردن بود ناراضی بودند. به جای فرار کردن از دشمن‌ها شما مجبور بودید دشمنان انبوهی که به سمت شما می‌آمدند را بکشید.

هرچند در آن زمان فاصله گرفتن از ریشه‌های سری ایده‌ی خوبی به نظر نمی‌رسید، اما با نگاه به گذشته، رزیدنت ایول 4 بازی خوبی است. تصمیم برای اکشن‌تر کردن بازی، به خوبی جواب داد. و فرانچایز را به طور کلی تغییر داد. تا به جای شبیه بودن به یک فیلم ترسناک زیبا، به یک فیلم اکشن جذاب شباهت داشته باشد.

4: Resident Evil – خلق زیرسبک ترس و بقا

در حالی که بازی‌هایی مثل Alone in the Dark چارچوب اصلی بازی‌های ترس و بقا را ساختند، رزیدنت ایول بود که این عبارت را رسماً ثبت کرد. و پس از آن این زیرسبک به این نام شناخته شد.

زیرسبک ترس و بقا در ابتدا شامل یک بازی سوم شخص می‌شد که شبیه به یک عنوان اشاره و کلیک با زوایای ثابت، قابل بازی بود. و همینطور از تاکید زیاد بر روی مدیریت منابع و مقداری مبارزه‌ی سبک برخوردار بود. از آن زمان به بعد، این زیرسبک توسعه یافت و با سایر سبک‌ها ترکیب شد. و به یک زیرسبک قابل اقتباس تبدیل شد که هنوز هم دستخوش تغییراتی می‌شود.

رزیدنت ایول 4

3: Resident Evil 4 – متحول کردن زیرسبک شوتر سوم شخص

شاید خیلی‌ها متوجه آن نباشند، اما رزیدنت ایول 4 یکی از بازی‌هایی بود که زیرسبک شوتر سوم شخص را بازتعریف کرد. قبل از عرضه‌ی این بازی، این زیرسبک تمرکز ویژه‌ای روی هدف‌گیری خودکار داشت. رزیدنت ایول 4 دوربین را پشت شانه‌ی Leon قرار داد و به شما اجازه می‌داد تا مستقیماً محل شلیک او را کنترل کنید.

این مورد همچنین بدون یک نشانگر مخصوص تفنگ انجام شده بود و به جای آن یک لیزر به تفنگ لیان متصل بود. که به بازی حس سینمایی بیشتری می‌داد. پس از عرضه، رزیدنت ایول 4 الهام بخش عناوین شوتر سوم شخص زیادی بوده است. که از این عناوین می توان Dead Space و Gears of War را نام برد.

2: Resident Evil – عمارت

می‌توان گفت برجسته‌ترین ویژگی درقسمت اول رزیدنت ایول، عمارتی بود که در آن به گشت و گذار می‌پردازید. هر اتاق عمارت یک رازی در خود دارد که باید آن را پیدا کنید. عمارت بخش‌های مختلفی دارد که شامل اتاق اصلی، اتاق غذاخوری، گورستان و چیزهای دیگر می‌شود.

به هنگام پایان بازی شما کاملاً با عمارت آشنا می‌شوید و نقشه‌ی آن را به طور کامل متوجه می‌شوید. هرچند بعد از شناختن جاهای مختلف عمارت، باز هم حس می‌شود که رازهایی وجود دارند که نمی‌خواهند برملا شوند! و این موضوع یکی از دلایل جذابیت این عمارت است.


1: Resident Evil 4 – باس‌فایت‌ها

تک تک بخش‌های رزیدنت ایول 4 اکشن‌ هستند! هر غولآخر بازی عظیم و خاطره‌انگیز است. یکی از اولین غولآخرهایی که با آن رو به رو می‌شوید یک موجود مارگونه‌ی عظیم‌الجثه در دریاچه‌ به نام Del Lago است. قایقی که سوار آن هستید به موجود متصل می‌شود و سپس این موجود شما را به اطراف می‌کشد. در حالی که قبل از پایین امدن، شما باید به پشت آن نیزه پرتاب کنید.

همچنین هیولای بزرگ El Gigante، یک غولآخر تکراری در بخش اول بازی است که باید با مقدار زیادی از مواد منفجره و گلوله او را از پای در بیاورید. درکل باس‌های زیاد دیگری در بازی وجود دارند که در طول بازی با آن‌ها مواجه می‌شوید. بعضی از آن‌ها عظیم، بعضی‌ها نفرت‌انگیز و بعضی‌ها منزجرکننده هستند.

حال انتخاب پایانی بر عهده‌ی شما عاشقان این فرانچایز بزرگ است. رزیدنت ایول 1 یا رزیدنت ایول 4 کدامیک برتر است؟ انتخاب بین دو شاهکار است…

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها