تحقیقات 10 ساله هیچ نقطه اشتراکی بین خشونت و بازی‌های خشن مانند GTA نیافت

GTA

به گزارش ساویس‌گیم، زمان‌های دور که خبری از عناوینی چون GTA و Mortal Kombat نبود یعنی در اوایل دهه‌ی 80 میلادی، بازی‌های ویدئویی کاملاً بی خطر به نظر می‌رسیدند. محبوبیت دستگاه‌های آرکید در دهه‌ی 70 میلادی روز به روز افزون می‌شد و افراد زیادی را به پای دستگاه‌ها می‌کشاند. در دوران بازی‌هایی چون Pac-Man, Donkey Kong, Galaga شاید خشونت تنها در ذات رقابت طلبی این عناوین در کسب بالاترین امتیاز و چیزهایی از این دست بود. ذاتی که در همه‌ی بازی‌ها چه دیجیتالی و چه غیر دیجیتالی وجود دارد.

با این حال با گذشت سال‌ها بازی‌های ویدیویی به شدت تغییر کردند. در دهه‌ی 1990 بازی‌های رایانه‌ای و همچنین کنسول‌های بازی خانگی پیشرفته‌تری مانند Nintendo 64 و Sega Saturn شاهد افزایش بودند. همراه با آن بازی‌های ویدیویی بیشتر درگیر با ایده‌های افراطی‌تر، و به نوبه‌ی خود، نگرانی بیشتر در مورد ماهیت محتوای موجود در بازی‌ها شکل گرفت. این یک سوال کلیشه‌ای است که آیا خشونت در بازی‌های ویدئویی منجر به رفتار پرخاشگرانه می‌شود یا خیر!؟ حال یک مطالعه‌ی تازه منتشر شده ممکن است برخی از پاسخ‌های مشخص را ارائه دهد.

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. اما یک مطالعه اخیر که در مجله Cyberpsychology Behavior و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شرکت کنندگان را طی 10 سال مورد بررسی قرار داده است. تا بدین شکل رشد طولی شیوع بازی‌های ویدیویی خشن در زندگی را تجزیه و تحلیل کند. نتایج این مطالعه هیچ ارتباط معناداری بین کودکانی که بازی‌های ویدئویی خشن انجام می‌دهند با افزایش رفتار پرخاشگرانه در بزرگسالی آن‌ها نشان نمی‌دهد.

خشونت و بازی‌های ویدیویی

در این مطالعه‌ی پیشگامانه، محققان یک گروه متشکل از 500 شرکت کننده را با میانگین سنی 14 سال طی 10 سال مورد بررسی قرار دادند. و تأثیر بازی‌های ویدئویی خشن مانند GTA) Grant Theft Auto) بر آن‌ها را در طول زمان اندازه گیری کردند.

در طول مطالعه سه گروه مورد توجه قرار گرفتند. کسانی که در ابتدا از زمان کودکی بازی‌های ویدئویی خشن انجام می‌دادند. و سپس در سنین بلوغ علاقه‌ی آن‌ها به بازی‌ها کاهش یافت (4٪). کسانی که مقدار متوسطی از بازی‌های ویدئویی خشن را انجام می‌دادند. اما با گذشت زمان شروع به بازی بیشتری کردند (23٪). و دسته‌ی دیگری که در کودکی مقدار بسیار کمی بازی‌های ویدیویی خشن انجام می‌دادند. و با گذشت زمان به تدریج مدت بازی خود را افزایش دادند (73٪).

برای اندازه‌گیری نتایج، به شرکت کنندگان پرسشنامه‌هایی داده شد که به منظور تجزیه و تحلیل سطح پرخاشگری است. محققان توضیح می‌دهند که به نظر می‌رسد بسیاری از عادات بازی شرکت کنندگان با برخورد با احساس اضطراب ارتباط داشته است. و در حالی که بسیاری از افراد بطور مداوم اقدامات مختلفی را برای محدود كردن بازی‌های ویدیویی خشونت آمیز انجام می‌دهند، این مطالعه هیچگونه افزایش قابل توجهی در رفتار پرخاشگرانه هنگام مقایسه افرادی كه در طول زمان بازی‌های ویدیویی خشونت آمیز‌تری انجام می‌دادند با افرادی كه بازی‌های ویدیویی خشونت آمیز خود را در دوران نوجوانی كاهش می‌دهند، نشان نمی‌دهد.

در بسیاری از مطالعات سعی شده است رابطه بین رفتار پرخاشگرانه و بازی‌های ویدیویی خشن مانند GTA اثبات یا رد شود. اما تعداد کمی از آنها مدت زمان تغییر عادت‌های بازی‌های ویدیویی را حساب کرده‌اند. چه در نوع بازی‌های ویدیویی بازی شده و چه در مقدار زمان تجربه‌ی بازی‌های به خصوص. اگرچه درک جامعه از بازی‌های ویدئویی به تدریج مطلوب‌تر شده است. اما دیدن تأثیر این مطالعه‌ی تحقیقاتی بر روی این موضوع در آینده جالب خواهد بود.

خب عزیزان نظر شما چیست؟ در این مقاله سعی شد به موضوع خشونت و بازی‌هایی چون GTA پرداخته شود. این مطالعه‌ی تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها