من همه کاره هستم! 11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

برخی از تحسین برانگیزترین بازی‌های تاریخ در سبک شوتر اول شخص ساخته شده‌اند. این عناوین به عنوان خلاقانه‌ترین و نوآورانه‌ترین بازی‌های این سبک محسوب می‌شوند. از اوایل دهه‌ی 90 میلادی، سبک شوتر اول شخص یکی از محبوب‌ترین‌ بازی‌های کامپیوتری را در برمی‌گرفت و هیچ نشانه‌ای از کاهش این محبوبیت نیز دیده نمی‌شد. علاقه مندان به بازی‌های ویدیویی همچنان مدت زیادی را به انجام بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین می‌گذرانند.

بسیاری از آن‌ها آخرین نسخه‌های Call of Duty ،Battlefield و عناوین بتل رویال را تجربه می‌کنند. این عناوین به عنوان بازی‌هایی که بازی‌بازها بیش‌ترین مدت زمان را برای تجربه‌ی آن‌ها صرف می‌کنند شناخته می‌شوند. حال که بازی‌های شوتر اول شخص چندین دهه منتشر می‌شوند، می‌توانید به سال‌های ابتدایی انتشار این عناوین نگاهی بیندازید تا ببینید که این سبک چگونه به تکامل رسیده است. در این مقاله نوآورانه‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های شوتر اول شخص در تمام دوران را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Wolfenstein 3D (1992)​

دقیقاً همانند این موضوع که پیش از رزیدنت ایول نیز به لحاظ تکنیکی عناوین وحشت و بقا وجود داشته‌اند، عناوین شوتر اول شخص نیز به لحاظ تکنیکی پیش از Wolfenstein 3D وجود داشته‌اند. با این حال عنوان Wolfenstein 3D شرکت id Software بنیان و اساس چندین دهه بازی‌های شوتر اول شخص را بنا نهاد و جنبه‌‌هایی از طراحی آن همچنان در طراحی عناوین FPS وجود دارند.

همچنین Wolfenstein 3D باعث شد تا id Software به عنوان یکی از استودیوهای قدرتمند هنرصنعت بازی‌سازی مطرح شود. این استودیو در سال‌های بعد نیز برخی از تاثیرگذارترین عناوین FPS را منتشر کرد.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی DOOM Eternal | به جهنم خوش آمدید
11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Doom (1993)​

دقیقاً یک سال پس از انتشار Wolfenstein 3D، استودیوی id Software یک FPS بسیار تاثیرگذار دیگر را تحت عنوان Doom منتشر کرد. این عنوان یکی از اولین بازی‌هایی بود که دارای محیط‌های سه بعدی بود و نه تنها توانست ایده‌های Wolfenstein 3D را توسعه دهد بلکه خود نیز نوآوری‌های قابل توجهی را ارایه داد.

در حالی که Wolfenstein 3D یک تجربه‌ی کاملاً تک نفره بود، Doom حالت co-op و deathmatch چند نفره را در خود داشت که در سال‌های بعد الهام بخش بسیاری از عناوین شوتر چند نفره بودند. به لطف موفقیت تجاری و تحسین باورنکردنی بازی توسط منتقدین و بازی‌بازها، Doom الهام بخش تعداد بی‌شماری کلون Doom شد که طی سال‌های بعد منتشر شدند.

11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Quake (1996)​

id Software پس از انتشار عناوین Wolfenstein و Doom دیگر در عناوین FPS نوآوری ایجاد نکرد. این استودیو در سال 1996 عنوان Quake را منتشر کرد که شامل یک کمپین تک نفره، بخش co-op و deathmatchهای چند نفره آنلاین بود.

اما نوآوری در عنوان Quake لزوماً ناشی از حالت‌های تک نفره، چند نفره و… آن نیست. در عوض نوآوری‌های Quake در انقلابی بود که در نحوه‌ی حرکت بازی‌بازها در یک بازی FPS ایجاد کرده بود. برای مثال مکانیسم rocket jumping که هنوز در عناوین امروزی دیده می‌شود را رواج داد. همچنین Quake یکی از اولین بازی‌های eSports بود که برای این مورد نیز شایسته‌ی تقدیر است.

نوشتار مرتبط: 13 بازی بزرگ PC در سال 2021 که منتظرشان هستیم
11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

GoldenEye 007 (1997)​

تا پیش از GoldenEye 007 در نینتندو 64، بهترین تجربه‌ی FPS تنها در کامپیوترها‌ی شخصی امکان‌پذیر بود. استودیوی Rare با GoldenEye 007 این انتظارات را نادیده گرفت و نه تنها انقلابی در بازی‌های FPS کنسولی ایجاد کرد، بلکه روند کیفیت پایین بازی‌های لایسنس شده را نیز تغییر داد.

GoldenEye 007 دارای چند نوآوری برای عناوین FPS بود که یکی از آن‌ها حالت 4 نفره split-screen بود. حالت چندنفره‌ی GoldenEye 007 به تنهایی کافی است تا آن را یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های FPS تمام دوران بنامیم. آنچه که این بازی در ژانر شوتر اول شخص روی کنسول‌ها انجام داده است را نمی‌توان نادیده گرفت.

11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Half-Life (1998)​

ژانر شوتر اول شخص از ابتدای کار خود بر ارایه‌ی اکشن و هیجان بالا تمرکز داشت. با این حال، عنوان Half-Life با تاکید فراوان بر روایت، این روند را تغییر داد. سبک داستان نویسی Half-Life روی عناوین آینده‌ی این ژانر همانند BioShock تاثیر داشته و در سال‌های بعد از آن نیز این تاثیر کاملاً احساس می‌شود.

نوشتار مرتبط: 31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش دوم
11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Counter-Strike (2000)​

در حقیقت تاثیر عنوان Half-Life بلافاصله احساس شد زیرا طرفداران بازی از آن برای ساخت عناوین شوتر چند نفره Counter-Strike استفاده کردند. گیم پلی تاکتیکال منحصر به فرد Counter-Strike که در حقیقت یک ماد برای عنوان Half-Life بود همچنان توسط بازی‌های امروزی شبیه سازی می‌شوند.

بازی‌های مدرنی مانند Valorant از شرکت Riot Games و Rogue Company از شرکت Hi-Rez Studios، به طور مشخص از هسته‌ی گیم پلی خنثی سازی بمب کانتر استرایک الهام گرفته‌اند. اگرچه Counter-Strike در حقیقت یک ماد برای عنوان هف لایف بود اما توانست به عنوان یک فرانچایز مجزا خود را معرفی کند و با Counter-Strike: Global Offensive به عنوان یکی از برترین بازی‌های eSports جهان در میادین بماند.

نوشتار مرتبط: حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Halo Infinite
11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Halo: Combat Evolved (2001)​

عنوان Halo: Combat Evolved که بازی هنگام عرضه‌ی ایکس باکس اصلی بود، یک سیستم کیلر نیز محسوب می‌شود. بازی بسیار تاثیرگذار استودیوی بانجی، بدون شک تاثیرگذارترین عنوان در ژانر تیراندازی اول شخص و کل هنرصنعت پس از انتشار Doom در سال 1993 بوده است.

Haloی اصلی دارای کنترل‌های بسیار ابتکاری برای FPSهای کنسولی بود و حالت‌های جاه طلبانه و جدید چند نفره را نیز در خود داشت. این فرانچایز چنان موفق بود که نام آن مترادف است با برند Xbox. مایکروسافت همچنان از این بازی به عنوان فرانچایز پرچمدار خود استفاده می‌کند. هیلو 2 نیز برای ایجاد محبوبیت برای Xbox Live و بخش آنلاین چند نفره در کنسول‌ها شایسته‌ی تقدیر است.

11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

Team Fortress 2 (2007)​

شوترهای قهرمانانه امروزه جزو عناوین پر طرفدار هستند اما Team Fortress 2 یکی از مبتکران این سبک بوده است. این عنوان با ایجاد زمینه برای بازی‌های متعدد بعدی، از جمله بازی بسیار محبوب شرکت بلیزرد یعنی Overwatch توانسته بود در زمان انتشار با استقبال منتقدان روبرو شود و همچنان نیز از محبوب‌ترین بازی‌های Steam محسوب می‌شود.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare | اورزیکستان، سرزمین عجایب!

11 بازی تاثیرگذار سبک FPS

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)​

سه بازی اول Call of Duty بازی‌های با کیفیت بالا در سبک شوتر اول شخص بودند که در جنگ جهانی دوم جریان داشتند و توانسته بودند تا مورد تحسین وسیع طرفداران و منتقدان قرار بگیرند. با این حال Infinity Ward همه چیز را با Call of Duty 4: Modern Warfare در سال 2007 به سطح بعد ارتقاء داد.

کمپین Call of Duty 4 منبع الهام کمپین‌های داستانی FPSهای نسل‌های بعد از خود شد و بسیاری از این عناوین از ست پیس‌های اکشن و پیچش‌های داستانی این عنوان الهام گرفتند. بخش چند نفره‌ی این عنوان نیز به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد و همین باعث شد تا عناوین اول شخص دیگر نیز از فرمول موفق CoD برای کسب موفقیت کپی کنند. بسیاری از عناوین شوتر آنلاینی که امروزه منتشر می‌شوند همچنان از طرح نقشه‌های Modern Warfare در سال 2007 پیروی می‌کنند.

نوشتار مرتبط: نسخه‌ی موبایل بازی Overwatch در کنار Overwatch 2 در حال ساخت است

11 بازی تاثیرگذار سبک FPS

Overwatch (2016)​

Overwatch با الهام از Team Fortress 2، ایده‌ی شوتر قهرمانانه را تکامل بخشید. در حالی که شخصیت‌های Team Fortress 2 تا حد زیادی توسط نوع کلاس‌هایشان مشخص می‌شوند، Overwatch تاکید بیشتری بر خود شخصیت‌ها دارد که این موضوع باعث ایجاد داستان قوی و جهان گسترده‌ی آن شده است. استفاده Overwatch از جعبه‌های Loot نیز بسیار الهام بخش بوده است؛ اگر چه به جرأت می‌توان گفت طرفداران در مورد این نوآوری خاص چندان هیجان زده نیستند.

نوشتار مرتبط: حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی پابجی لایت | PUBG Lite

11 بازی تاثیرگذار سبک FPS

PlayerUnknown’s Battlegrounds (2017)​

PlayerUnknown’s Battlegrounds به لحاظ تکنیکی در دو حال اول شخص و سوم شخص قابل بازی کردن است اما نمی‌توان تاثیری که روی سبک شوتر گذاشته است را نادیده گرفت. PUBG سبک بتل رویال را رواج داد که منجر به محبوبیت عنوان Fortnite شد؛ عنوانی که به راحتی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام دوران محسوب می‌شود.

همچنین موجب موفقیت Call of Duty: Warzone نیز شد. اکثر بازی‌های بتل رویال دارای مکانیسم‌های گیم پلی هستند که توسط PUBG ابداع شده‌اند. با اینکه ممکن است این بازی همانند سال‌های ابتدایی محبوب نباشد اما همچنان یک عنوان قدرتمند در این سبک محسوب می‌شود.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها