چرا GoldenEye 007 یک بازی منحصر به فرد است؟

چرا GoldenEye 007 یک بازی منحصر به فرد است؟ کاور بازی جیمز باند چشم طلایی 007 گلدن ای 007

چرا GoldenEye 007 یک بازی منحصر به فرد است؟

به قلم حسن نصرالهی

بازی GoldenEye 007 بر اساس فیلم جاسوسی به همین نام که در سال 1995 انتشار یافت ساخته شده است. در این فیلم پیرس برازنان (Pierce Brosnan) در نقش جیمز باند در تلاش است تا مانع استفاده از یک سلاح مخفی فضایی توسط سندیکای جنایی روسیه که قصد دارد به وسیله آن جهان را به تصرف خود در آورد شود.

۲ سال پس از اکران فیلم، GoldenEye 007 که توسط Rare ساخته شده بود، برای نینتندو 64 منتشر شد و با فروش بیش از ۸ میلیون نسخه‌ای در سراسر جهان به موفقیتی عظیم دست یافت. حال پس از گذشت سال‌ها، این بازی همچنان یکی از بهترین و تأثیرگذارترین بازی‌های ویدیویی تمام دوران است و عنوانی شاخص در سبک شوتر محسوب می‌شود.

برای گیمرهای جوان‌تر، میراث GoldenEye 007 ممکن است کاملاً ناشناخته باشد. اما در واقع این بازی بسیار تأثیرگذار بود و ویژگی‌های بسیاری را معرفی کرد که از آن زمان به عناصر رایج بازی‌های شوتر تبدیل شده‌اند. قبل از جیمز باند چشم طلایی GoldenEye 007 در یک بازی وقتی به دشمنان شلیک می‌کردید، هیچ تفاوتی نداشت تیرها به کجای بدنشان اصابت می‌کند چرا که با واکنش یکسان آنها مواجه می‌شدید. در صورتی که بازی 007 Golden Eye با معرفی «مقیاس بندی آسیب» همه چیز را متحول کرد‌. یعنی بسته به اینکه به کجای بدن دشمنان شلیک می‌کردید با واکنش متفاوت آنها مواجه می‌شدید. اگرچه این ویژگی بعدها با رزیدنت اویل ۴ به اوج خود رسید اما این بازی 007 Golden Eye بود که آن را بنیان نهاد.

نوشتار مرتبط:  سیستم مورد نیاز THE FINALS 

در همین راستا چندان جای تعجب نیست که عرض کنیم 007 Golden Eye اولین بازی‌ای بود که برای بازیبازها امکان «هدشات» را فراهم می‌کرد. این ویژگی سطح جدیدی از واقع گرایی و مهارت را به بازیهای شوتر تزریق نمود. علاوه بر این 007 Golden Eye با معرفی حالت Scope جان تازه‌ای به بازیهای شوتر بخشید. حالتی که به بازیبازها اجازه می‌دهد تا با استفاده از دوربین سلاحهای خود روی دشمنان زوم کنند. این روش کاربردی تأثیری عظیم بر بازیهای شوتر گذاشت که آثار شگرف آن همچنان در عناوین این سبک قابل مشاهده است.

مورد دیگر حالت چند نفره است. در حالی که صفحه‌های تقسیم شده دیگر آنقدرها هم محبوب نیستند و بازی‌های چند نفره اغلب به فرمت‌های آنلاین منتقل می‌شوند، با این حال تقسیم صفحه تا سالها حالت اصلی بازی‌های چند نفره بود. اگر چه GoldenEye 007 اولین بازی‌ای نبود که این حالت را معرفی کرد، اما اغلب به عنوان یکی از اولین آثاری شناخته می‌شود که از امکانات چهار نفره Nintendo 64 استفاده موثری کرد.

این بازی همچنین حالت Deathmatch را معرفی کرد که به ۴ بازیکن در یک اتاق اجازه می‌داد تا با یکدیگر رو در رو شوند. به این ترتیب، ارزش تکرار بازی‌‌ها با حضور دوستان بالاتر می‌رفت و این لذت بی پایان، تجربه چند نفره را تا سال‌‌ها متحول کرد. با اینکه بازی‌های چند نفره این چنینی اکنون تا حد زیادی از دور خارج شده‌اند اما آثار اخیر مانند It Takes Two و Rocket League هنوز از صفحه‌نمایش‌های تقسیم‌شده برای حالت‌های چند نفره خود استفاده می‌کنند.

نوشتار مرتبط:  تأثیرگذارترین بازی های شوتر 

از همین ابتکارات و نوآوری ها به سادگی می‌توان فهمید که چرا 007 Golden Eye به اثری مهم و تأثیر گذار تبدیل شده است. این بازی در زمان خود تحولی عظیم را ایجاد کرد و با میانگین امتیازات ۹۶ بسیار خوش درخشید. البته باید یادآور شوم که انتظارات از این اثر اقتباسی چندان بالا نبود. با این حال پس از عرضه بسیاری آن را به عنوان بهترین بازی تاریخ برگزیدند. بدون شک Golden Eye 007 به عنوان یک بازی کلاسیک نقشی ارزنده را در شکوفایی هنرصنعت بازیهای ویدیویی ایفا کرده است.

نظر شما در خصوص این بازی ارزشمند چیست؟ خاطره‌ای از تجربه GoldenEye 007 دارید؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها