هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید

هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید ps1

هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید

(به قلم حسن نصرالهی)

کنسول پلی استیشن وان اکنون به خاطره‌ها پیوسته است. اما بر کسی پوشیده نیست که این کنسول فوق محبوب چه جایگاه ارزشمندی نزد گیمرها دارد. ما در این مقاله قصد داریم به این کنسول خاطره انگیز بپردازیم و به حقایق جالب توجه آن نیز اشاره کنیم. کنسول PS1 در تاریخ ۳ دسامبر سال 1994 در ژاپن عرضه شد. این کنسول به اولین کنسول خانگی تبدیل شد که بیش از 100 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت.

با اینکه امروزه پلی استیشن نامی کاملاً شناخته شده است، اما در دهه‌ی 90 میلادی، بزرگترین نام در زمینه‌ی بازی‌های کنسولی کمپانی نینتندو بود. این شرکت در آن زمان بر موفقیت NES و SNES استوار بود. اما تولد پلی استیشن خود داستانی مفصل دارد. در واقع کنسولی به نام پلی استیشن (با تأکید بر فضا) با نام دیگر Super Disc قرار بود قابلیت خواندن سی دی را به سوپر نینتندو اضافه کند. سونی در CES روی صحنه رفت و این شراکت را اعلام کرد. اما روز بعد اعضای نینندو گفتند که آن‌ها با سونی شریک نیستند! و در عوض برای پیوست CD با «فیلیپس» همکاری می‌کنند.

بعد از این اقدام خیانت آمیز، سونی به ساخت پلی استیشن ادامه داد و در نهایت توانست به سلطه‌ی نینتندو پایان دهد. اگر چه ترک کردن سونی با توجه به شرایط کنونی آن‌ها کار چندان عاقلانه‌ای نبوده است. اما در آن زمان نینتندو نامی بزرگ در عرصه بازی بود و سونی حتی در این تجارت حضور هم نداشت. با اینکه سونی در نبرد کنسول‌های خانگی پیروز رقابت بوده، اما نینتندو همچنان بخش بزرگی از بازار کنسول‌های دستی را در اختیار دارد. کنسول PS1 در طول حیات خود میزبان آثار شاخصی بوده است. آثاری که به هنر هشتم معنای دیگری بخشیدند. شاهکارهایی چون فاینال فانتری 7، متال گیر سالید، رزیدنت اویل، گرن توریسمو، توم رایدر و کرش بندیکوت، تنها تعدادی از عناوین بی نظیر این کنسول هستند. اکنون با ذکر این تاریخچه‌ی مختصر، در چند بخش قصد داریم به حقایق فوق العاده‌ی پلی استیشن بپردازیم.

نوشتار مرتبط:  پلی استیشن چگونه موجب رواج یافتن بازی‌های سه بعدی شد 

هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید دو عدد پلی استیشن قرار گرفته روی هم

10 حقیقت جذاب درباره‌ی کنسول پلی استیشن

  • پلی استیشن تنها در روز اول عرضه در ژاپن بیش از 100 هزار دستگاه فروخت. و همانطور هم که پیش‌تر اشاره کردیم پلی استیشن اولین کنسول تاریخ است که بیش از 100 میلیون واحد فروخته است.
  • تولید این کنسول محبوب در سال 2004 متوقف شد. PS1 بیش از یک دهه در قفسه‌ی فروشگاه‌ها قرار گرفته بود. اگر چه تولید پلی استیشن وان در سال 2004 متوقف شد، اما بازی‌های این سیستم تا سال 2006 در دسترس بودند.
  • در ابتدا دسته اصلی پلی استیشن فاقد آنالوگ بود. این قابلیتی بود که بعدها اضافه شد و کنترلر DualShock نام گرفت.
  • دیسک‌های اصلی PS1 مشکی رنگ هستند. اما هیچ ارزش یا ویژگی خاصی برای آن‌ها وجود نداشت.
  • در E3 سال 1995، سونی روی صحنه رفت و با کلمه ی «299 دلار» برنده‌ی نمایش شد. Sega Saturn به عنوان رقیب، با قیمت 399 دلار به فروش رفت. به طور حتم می‌دانید که کدام کنسول در نهایت برنده‌ی فضای خانگی شد. اختلاف قیمت 100 دلاری یکی از دلایلی بود که PS4 نیز نسبت به Xbox One پیشتاز شد.

هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید پی اس وان پلی وان

  • کنسول PS1 در طول سال‌ها تغییراتی را شاهد بود و برخی از پورت‌ها و تراشه‌های I/O را حذف کرد. جدا از اندازه اصلی، در سال 2000 یک نسخه کوچکتر کنسول نیز عرضه شد. ما شاهد همین روند در پلی استیشن ۲، پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ نیز بودیم. سایر سازندگان کنسول هم این روند را دنبال کرده‌اند.
  • سی دی یکی از بزرگترین مزیت‌های PS1 نسبت به رقبا بود. در حالی که محتوای یک کارتریج سریع‌تر روی کنسول بارگذاری می‌شد، اما سی دی فضای فوق العاده 650 مگابایتی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌داد. شاید امروزه زیاد به نظر نرسد. اما در گذشته یک کارتریج بازی تقریباً 12 تا 15 مگابایت فضا داشت! با این وجود شاهکاری چون «متال گیر سالید» یک بازی دو دیسکی بود. CD همچنین یکی از دلایلی بود که فرانچایزی مانند فاینال فانتزی از نینتندو به سونی کوچ کرد.
  • تعداد بازی‌های منتشر شده برای این کنسول بسته به افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید و آمارها بسیار تفاوت دارد. در واقع این رقم از ۱۳۰۰ تا ۳ هزار می‌تواند متغیر باشد! اما اکثر آن‌ها می‌گویند که حدود ۳ هزار عنوان در سراسر جهان بوده و فروش آن به ۹۶۲ میلیون واحد رسیده است.
  • آخرین بازی که برای پلی استیشن 1 در آمریکای شمالی منتشر شد، FIFA Football 2005 بود. این اثر در سال 2004 منتشر شد.
  • کنسول PS1 سهم خود را از بازی‌های کمیاب داشت. یکی از موارد قابل توجه بازی Elemental Gearbolt Assassin’s Case است. این عنوان تیراندازی همراه با تفنگی سبک بود و کلی لوازم جانبی داشت. در مورد نادر بودن بازی باید عرض کنم که تنها 50 نسخه از آن ساخته شد. همه‌ی این نسخه ها نیز در E3 سال 1999 اهدا شد.

نوشتار مرتبط:  چرا ‌PS2 بهترین کنسول تاریخ است؟ 

هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید دسته پلی استیشن وان

کنترلر نمادین پلی استیشن

در این قسمت می‌خواهیم به کنترلر نمادین پلی استیشن بپردازیم. کنترلری که نسل‌ها با همین شمایل در اختیار کاربران قرار گرفته است. در دوران قبل از پلی استیشن بیشتر کنسول‌ها با joypadهای تخت عرضه می‌شدند. اما Teiyu Goto خالق کنترلر نمادین پلی استیشن این رویه را تغییر داد. او احساس کرد که طراحی سه بعدی این کنترلر با گرافیک سه بعدی بازی‌ها مطابقت دارد. در حالی که بسیاری از مدیران ارشد سونی از این طرح متنفر بودند. اما Goto حمایت رئیس سونی Norio Ohga را به همراه داشت. جالب اینجاست که نوریو اوگا یک خلبان بود. اوگا به این دلیل که کنترلر پلی استیشن او را به یاد کنترل‌های هواپیما می‌اندازد از آن استفبال کرد. گوتو همچنین درباره‌ی علائم نمادین کنترلر پلی استیشن گفت: مثلث، دایره، ضربدر و مربع، همه‌ی آن‌ها معنی دارند.

  • در واقع «مثلث» به دیدگاه، سر یا جهت فرد اشاره دارد. جهتی که شخص به آن سمت می‌رود. Goto آن را با رنگ سبز نشان داده است.
  • مربع به یک تکه کاغذ اشاره دارد که منوها یا اسناد را نشان می‌دهد. در همین راستا Goto آن را با رنگ صورتی نشان داده است.
  • دایره و ضربدر نیز نشان دهنده «بله» و «خیر» هستند که Goto آن‌ها را به رنگ قرمز و آبی درآورره است. البته به مدتی طولانی مردم از «ضربدر» به عنوان «ایکس/اکس» یاد می‌کردند. اما به طور رسمی نام این دکمه «ضربدر» است.

در مجموع وقتی این کنترلر نمادین را به دست گرفته‌اید به این نکته توجه داشته باشید که وقت، هزینه و عشق زیادی صرف آن شده است تا به نسل‌های بعد نیز منتقل شود.

نوشتار مرتبط:  گرن توریسمو 7 نامه‌ی عاشقانه‌ای به ماشین‌بازها 

گرن توریسمو ماشین سیاه

بازی Gran Turismo پر فروش‌ترین بازی تاریخ PS1 است

شاید نظرتان این بوده که بایستی خیلی ساده به آمار و ارقام فروش این بازی بزرگ بسنده کنیم و در چند خطی آن را یاد آور شویم. اما مساله بسیار جدی‌تر از این بحث‌هاست! بله بازی Gran Turismo با فروش 10.85 میلیون نسخه‌ای، پرفروش‌ترین بازی تاریخ PS1 است. ساخت این عنوان با یک تیم 7 نفره به مدت 5 سال طول کشیده است.

یامائوچی خالق بازی می‌گوید:

در آن ۵ سال ما نمی‌توانستیم پایان پروژه را متصور شویم. من سر کار بیدار می‌شدم و سرکار می‌خوابیدم. هوا داشت سرد می‌شد، اینگونه می‌فهمیدم که زمستان است. تخمین می‌زنم که تنها ۴ روز در خانه بودم.

با این حال گرن توریسمو یک بازی بسیار تحسین شده بود که جوایز بسیاری را به دست آورد. این بازی در سال ۲۰۰۰ عنوان ۲۱مین بازی برتر تمام دوران را به دلیل گرافیک و گیم پلی واقع گرایانه‌ی خود به دست آورد. نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود.

کن کوتاراگی خالق پلی استیشن

به طور کلی می‌توان به موارد بیشتری اشاره کرد. اما بسیاری از مخاطبین با آن‌ها آشنایی دارند. به عنوان مثال می‌توان به شخص کن کوتاراگی اشاره کرد که از او به عنوان پدر پلی استیشن یاد می‌شود. وی در توسعه‌ی PS2 و PS3 نیز نقش مهمی داشته است. نماد این کنسول محبوب هم کرش بندیکوت دوست داشتنی است که بسیاری با آن آشنایی دارند. همچنین فاینال فانتزی 7 در ابتدا به عنوان یک بازی پلیسی طراحی شده بود که در آن شما در نقش یک کارآگاه ظاهر می‌شدید. به هر حال می‌توانیم به جزئیات بسیاری اشاره کنیم. اما در این مقاله مهترین موارد را برای شما عزیزان گردآوری کردیم. کنسول پلی استیشن سرآغاز عصر جدیدی در بازی‌های ویدیویی شد. عناوینی که بسیاری از گیمرها را دلبسته‌ی خود کرد. بدون شک این کنسول خاطره انگیز نقش برجسته‌ای را در جایگاه کنونی هنر هشتم ایفا کرده است.

در پایان لطفاً شما نیز نظر خود را درباره نکات ارائه شده در مقاله هر آنچه که باید درباره پلی استیشن وان بدانید با ما به اشتراک بگذارید. شما چه نکته جالب دیگری را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها