در دفاع از مکانیک برج‌های رادیویی یوبیسافت

در دفاع از مکانیک برج‌های رادیویی یوبیسافت

یوبیسافت مکانیک برج‌های رادیویی را در بازی‌های جهان‌باز زیادی استفاده کرده است. با این‌که برخی بازی‌بازان به تمسخر این مکانیک می‌پردازند، اما نباید از ارزش‌های آن غافل شد. یوبیسافت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی می‌باشد که تأثیرگذاری آن قابل انکار نیست. از جمله فرانچایزهای خلق شده توسط یوبیسافت می‌توان به Far Cry, Assassin’s Creed, Rayman و Watch Dogs اشاره کرد که هر کدام به سنگ بنای گیمینگ بدل شده‌اند.

بسیاری از عناوین یوبیسافت را بازی‌های جهان‌باز با نقشه‌های بزرگ تشکیل می‌دهند که فعالیت‌های جانبی، مراحل فرعی و اشیاء جمع‌کردنی فراوانی را به بازی‌بازان هدیه می‌دهند. با این‌که راکستار و فرانچایز GTA غالباً به عنوان پیشتازان بازی‌های جهان‌باز شناخته می‌شوند، ولی یوبیسافت نیز اثرگذاری فوق‌العاده‌ای روی این زیرسبک گذاشته است.

اخیراََ یوبیسافت در شبکه‌های اجتماعی خود شوخی بامزه‌ای با مکانیک برج‌های رادیویی کرده است. این مکانیک را یوبیسافت خلق کرده ولی استودیوهای زیادی به تقلید از آن پرداخته‌اند. و با این‌که مکانیک مذکور مورد نقد واقع می‌شود ولی نمی‌شود منکر آن شد که در صورت به‌کارگیری خلاقانه مفید واقع خواهد شد.

نوشتار مرتبط:  تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت 

در دفاع از مکانیک برج‌های رادیویی یوبیسافت

برج‌های رادیویی یوبیسافت و اثرگذاری آن‌ها

بازی‌سازان معمولاً نمی‌خواهند بازی‌بازان در ابتدای بازی به همه‌ی نقاط نقشه دسترسی داشته باشند. همچنین دوست ندارند به صورت اتوماتیک همه‌ی فعالیت‌های جانبی بازی روی نقشه نمایان شوند چرا که لذت اکتشاف از بازی‌باز سلب خواهد شد. در نتیجه آن‌ها باید مکانیکی را تعبیه کنند که ضمن ارائه‌ی حس اکتشاف به بازی‌باز و کنترل سرعت پیشروی او در نقشه، مرزهای مصنوعی را در نظرش مخفی کند. یوبیسافت این معضل را در Assassin’s Creed با تعبیه‌‌ی برج‌ها و سازه‌های تاریخی برطرف کرد. بازی‌باز با بالارفتن از آن‌ها مقداری از نقشه و فعالیت‌های آن را نمایان می‌کرد. این مکانیک که با بالارفتن گره زده شده است با اساسین کرید جور در می‌آید.

مکانیک برج محدود به Assassin’s Creed نشد و یوبیسافت تصميم گرفت آن را تحت عنوان برج‌های رادیویی به سری Far Cry اضافه کند. دیری نپایید که این مکانیک به پای ثابت بازی‌های یوبیسافت بدل شد. و خیلی زود سایر استودیوها نیز به استفاده از آن پرداختند. عناوینی همچون Spider-Man, The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Batman: Arkham Knight هر کدام به نوعی این مکانیک را به کار برده‌اند. تا جایی که پاتریک دیشیلیه به شوخی از ابداع این مکانیک و فراگیر شدن آن در بازی‌های مختلف از بازی‌بازان عذرخواهی کرد.

نوشتار مرتبط:  30 بازی جهان‌باز برتر که باید تجربه کنید 

در دفاع از مکانیک برج‌های رادیویی یوبیسافت

نکات مثبت و منفی برج‌های یوبیسافت

مشکل اصلی با برج‌های یوبیسافت این است که در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی شده است. تا جایی که اگر این مکانیک در عنوانی دیده شود برابر می‌شود با عدم خلاقیت تیم سازنده. خب این نقد قابل قبول است و اکثر برج‌ها به ظاهر کپی پیست هستند و برای افزایش تصنعی زمان گیم پلی بازی به کار رفته‌اند. اما اگر این مکانیک به صورت خلاقانه به کار گرفته شود کاوش را سرگرم‌کننده‌تر خواهد کرد.

به عنوان مثال در Horizon Zero Dawn ما دایناسورهای رباتیکی داریم که در جهان پساآخرالزمانی بازی پخش شده‌اند. یکی از این دایناسورها Tallnecksها می‌باشند که ظاهری شبیه به زرافه دارند. Aloy می‌بایست از این دایناسورها بالا برود تا قسمتی از نقشه را نمایان سازد. البته کار به این سادگی نخواهد بود چرا که معمولاً اطراف این موجودات را دشمنان مختلفی احاطه کرده‌اند. در نهایت این Tallnecksها همان برج‌های یوبیسافت می‌باشند. اما چون خلاقانه تعبیه شده‌اند بازی‌باز احساس تکراری بودن نمی‌کند.

افسانه‌ی زلدا

بازی‌بازان حق دارند که در خصوص استفاده‌ی بی‌رویه از مکانیک برج‌های رادیویی یوبیسافت حساس باشند. اما این بدین معنا نیست که اصل وجودی این مکانیک زائد است. و همان‌طور که در مثال Horizon Zero Dawn مشاهده کردید، استفاده‌ی به جا و خلاقانه از این مکانیک به گونه‌ای که با داستان و سبک بازی هماهنگ باشد، فوق‌العاده جذاب خواهد بود.

نظر شما در این خصوص چیست؟ شما هم از مکانیک برج‌های یوبیسافت خسته شده‌اید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها