زیبایی‌های بی کران؛ نگاهی تحلیلی به عوامل زیبا شناسانه‌ی BioShock Infinite

زیبایی‌های بی کران؛ نگاهی تحلیلی به عوامل زیبا شناسانه‌ی BioShock Infinite

(به قلم حسن نصرالهی)

فضاسازی، معماری و طراحی هنری “بایوشاک بی کران” شگفت انگیز و بی مثال است. آنقدر شگفت انگیز که نمی‌دانم چگونه آن را ترسیم کرده‌اند! با اینکه نمایشگاه کلمبیا در سال 1893 (عجیب‌ترین رویدادی که دنیا تا آن زمان به خود دیده بود) تأثیر زیادی بر شکل‌گیری این اثر داشته است اما سبک‌های زیادی در هم تنیده شده‌اند تا این محصول بصری شگرف سر و شکل بگیرد. از نمونه‌ی برجسته ی این سبک‌ها می‌توان به استیم پانک اشاره کرد.

در واقع خالقان تا حد زیادی از سبک استیم پانک الهام گرفته‌اند. استفاده زیاد از ماشین‌های بخار و این واقعیت که بازی در یک تاریخ متناوب و در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 اتفاق می‌افتد این نکته را ثابت می‌کند. ظاهر طلایی-برنزی نیز از شناسه‌های مکتب استیم پانک هستند که سران ایرشنال گیمر به زیبایی هر چه تمام‌تر از آن بهره برده‌اند. نکته‌ی جالب این است که نمایشگاه کلمبیا که در سال 1893 برگزار شد خود از نظر زیبایی شناسی تحت تأثیر طراحی نئو کلاسیک قرار گرفته بود. اگر با این نوع معماری آشنایی ندارید، کافی است به بناهای رومی و یونانی فکر کنید و آن را با معماری خاورمیانه پیوند بزنید. اگر می‌خواهید از این هم فراتر بروید می‌توانیم به اصول طراحی فرانسوی “Beaux Arts” اشاره کنیم.

سبک هنر "Beaux Arts" به نوعی معماری نئوکلاسیک را هدایت می‌کند و بر جنبه‌های تقارن، تعادل و شکوه تمرکز دارد.

“Beaux Arts” به نوعی معماری نئوکلاسیک را هدایت می‌کند و بر جنبه‌های تقارن، تعادل و شکوه تمرکز دارد. به عبارتی وقتی به یک ساختمان نئو کلاسیک که تحت تاثیر هنرهای زیباست نگاه می‌کنید با ساختاری کاملاً گرد و متقارن روبرو می‌شوید. این سازه‌ها نیز معمولاً با مجسمه‌ها، گنبدها، ستون‌ها و گلزارها همراه خواهند بود. این عوامل نه تنها بسیار دیدنی و تأثیرگذار هستند بلکه فوق العاده باشکوه‌اند.

بنابراین جای تعجب نیست که بایوشاک بی کران و نمایشگاه کلمبیا، هر دو تحت تاثیر معماری نئو کلاسیک باشند. در بایوشاک بی کران تمامی این عوامل زیبا شناسانه، به گونه‌ای حیرت انگیز ادغام شده‌اند. کلمبیا شهری شناور روی آسمان، آنقدر چشم گیر و نمادین است و خالقان آنقدر با دغدغه‌ی ناب هنری، به آن پرداخته‌اند که شرم آور است آن را از نظر فناوری بررسی کنیم. هر چند از این منظر نیز ستودنی است. اما آن چه که “لوین” و تیم هنرمندش خلق کرده، باید از مکاتب خاص هنری سنجیده شوند. در همین راستا به سادگی می‌توان گفت که کلمبیا یکی از شگفت انگیز‌ترین و هنری‌ترین جهان‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. در حقیقت معماری و طراحی هنری بایوشاک بی کران نه تنها در هنر هشتم بلکه در هر رسانه‌ی دیگری هم باید از نقطه نظرهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

نظر شما در خصوص شاهکار بایوشاک بی‌کران و هنر ناب آن چیست؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها