نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered

نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered

خالقان یاکوزا در Ryu Ga Gotoku Studio هنگام عرضه‌ی یاکوزا 3 خط مشی فرانچایز و مسیر آینده را به ما نشان دادند. و یاکوزا 4 دقیقاً ادامه دهنده‌ی همان خط مشی است. جالب است بدانید که یاکوزا 4 یک سال بعد از یاکوزا 3 به بازار عرضه شد. بازی‌ یاکوزا 3 سال 2009 و یاکوزا 4 سال 2010 در بازار ژاپن منتشر شد. ولی با این وجود تفاوت بین آن‌ها بسیار است.

سازندگان در یاکوزا 3 روی دیگر Kazuma Kiryu را به ما نشان دادند. فردی که از جهان یاکوزایی خسته شده و ترجیح می‌دهد به امور یتیم‌خانه و زندگی عادی بپردازد. اگر بنا را بر این بگیریم که سازندگان در یاکوزا 3 می‌خواستند ما Tojo clan، Omi Alliance و خیابان‌های کاماروچو را از یاد ببریم، یاکوزا 4 با معرفی 3 شخصیت قابل بازی جدید می‌خواهد ما کلاََ Kazuma Kiryu را فراموش کنیم.

درست است که یاکوزا 3 ضعیف‌ترین نسخه‌ی این فرانچایز است ولی در نقد و بررسی بازی خدمتتان عرض کردم که نقش کلیدی را در داستان کلی مجموعه ایفا می‌کند. این نقشی کلیدی تا حدودی در یاکوزا 4 خودش را نشان می‌دهد. حال با ساویس‌گیم همراه شوید تا به نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered بپردازیم.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Yakuza 3 Remastered

نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered

داستان، داستان، داستان، داستان

هنگامی که برای نخستین بار روی PS3 اقدام به تجربه‌ی یاکوزا 4 کردم، نمی‌دانستم که قرار است با چندین شخصیت مختلف داستان را پیش ببرم. ما در این بازی با 4 شخصیت اصلی طرف خواهیم بود که 3 تای آن‌ها جدید هستند و سبک مخصوص به خودشان را دارند.

داستان با Shun Akiyama آغاز می‌شود. شخصیت جالب و عجیبی که بدون بهره و سفته و حتی بدون هیچ محدودیت مالی و سقفی پول قرض می‌دهد. شخصیت و تاریخچه‌ی Shun Akiyama واقعاً جذاب است و حدوداً 5 ساعت اولیه را با او سپری می‌کنیم تا برسیم به شخصیت دوم. او کسی نیست جز Taiga Saejima. تایگا بدون شک برای طرفداران یاکوزا زیرو آشناست و حفره‌های داستانی را پر می‌کند. البته این در حالی است که شما به ترتیب خط زمانی عناوین را تجربه کرده باشید. وگرنه اگر طرفدار قدیمی فرانچایز باشید این قضیه برعکس می‌شود و یاکوزا زیرو حفره‌های داستانی را برای شما پر کرده است.

نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered

داستان تایگا سایجیما تا حدودی کاملاً شخصی است و به رخدادهای گذشته مربوط می‌شود. ما در بخش تایگا با شخصیت‌های آشنای زیادی برخورد می‌کنیم و حماسی‌ترین لحظات فرانچایز را تجربه خواهیم کرد. تایگا با این‌که خیلی کم صحبت می‌کند ولی کاریزما از سر و روی او می‌بارد. این شخصیت از ابهت خاصی برخوردار است و منش او تا حدودی با Kazuma Kiryu یکسان است (در حقیقت منش کازوما مشابه اوست).

قهرمان سوم داستان Masayoshi Tanimura می‌باشد. او یک کارآگاه پلیس است و به عقیده‌ی من جرقه‌ی زیر مجموعه‌ی Judgment از اینجا زده شد. البته او نه ارتباطی به Judgment دارد و نه داستانش با Taiga Saejima و Shun Akiyama ارتباط مستقیمی دارد. در طی ماجراهایی تانیمورا وارد توطئه‌ای می‌شود که با فساد سیستماتیک پلیس ژاپن و سران آن مرتبط است. داستان تانیمورا بد نیست ولی شخصیت او نچسب و بی‌مزه است. در حقیقت Masayoshi Tanimura تنها شخصیتی است که در شماره‌های بعدی اثری از او نخواهیم دید.

عرض کردم داستان Masayoshi Tanimura بد نیست و پلات او دیگر بخش‌ها را پیوند می‌زند ولی شخصیتش گیرا نیست و نمی‌شود این را کتمان کرد. در پایان هم ما بخش داستانی Kazuma Kiryu را داریم که کلاف سردرگم ماجرا را باز می‌کند. و سرانجام در پایان‌بندی بازی ما می‌توانیم هر 4 شخصیت را به دلخواه انتخاب کنیم و بازی را خاتمه دهیم.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami 2

نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered یاکوزا 4

4 شخصیت، 4 سبک مبارزه و لذت 4 برابر

در یاکوزا 4 باری دیگر با داستانی حماسی و جذاب طرف خواهیم بود. دیگر خبری از بچه‌داری و تعطیلات کنار دریا نیست. بدون هیچ شکی یاکوزا 4 ضعف یاکوزا 3 را جبران و سری را دوباره به اوج برگرداند.

فرانچایز یاکوزا داستان‌محور است ولی بازی‌های ویدئویی فقط به داستان خلاصه نمی‌شوند و گیم پلی هم نیاز است. داشتن 4 شخصیت به این معناست که 4 سبک مبارزه خواهیم داشت. و این حجم از تنوع نخستین بار در سری است. فراموش نکنید که یاکوزا زیرو و کیوامی پس از این نسخه منتشر (بازی اصلی نه ریمستر) شده‌اند.

ریمستر یاکوزا 4

Akiyama با پا مبارزه می‌کند و حرکات سریعی دارد، Saejima مثل تانک کند است ولی ضربات مرگباری دارد، Tanimura ترکیبی از مشت‌های سریع و فنون رزمی را اجرا می‌کند و Kiryu… او خودش است.

سیستم ارتقاء و باز کردن فنون جدید مشابه یاکوزا 3 است و برای تازه‌واردان ممکن است گیج کننده باشد. ولی به آن عادت خواهید کرد. در نهایت مطابق رسم همیشگی فرانچایز با انبوه مینی گیم‌ها و مأموریت‌های فرعی مواجه خواهیم بود که بین شخصیت‌های مختلف پراکنده شده‌اند و هر کدام مراحل مخصوص به خود را نیز دارند. تنوع، جذابیت و همه چیز در Yakuza 4 چهار برابر شده است.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

بازی یاکوزا 4

کیفیت اجرایی

بازی Yakuza 4 Remastered با وضوح تصویر 1080p و نرخ فریم 60 اجرا می‌شود. با وجود این‌که موتور بازی‌سازی تغییری نکرده ولی کیفیت بازی از یاکوزا 3 به مراتب بیش‌تر است و جزئیات گرافیکی بیش‌تری را شاهد هستیم. البته نباید انتظار کیفیت یاکوزا زیرو و کیوامی را از یاکوزا 4 داشته باشید.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Yakuza 0

نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered برای ps4

سخن پایانی

اگر یاکوزا 3 چندان مورد توجه شما قرار نگرفته است، یاکوزا 4 برایتان یادآور خاطرات خوب گذشته خواهد بود. Yakuza 4 Remastered این شانس را به شما می‌دهد که داستان Kiryu را در کنسول‌های جدید پیگیری کنید. این نسخه بدون شک نسبت به بازی قبلی جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط: رتبه‌بندی عناوین اصلی فرانچایز Yakuza بر اساس امتیاز منتقدان

نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered بازی یاکوزا 4 ریمستر

FINAL VERDICT

If Yakuza 3 has not been of much interest to you, Yakuza 4 will remind you of good memories of the past. Yakuza 4 Remastered gives you the chance to follow the story of Kiryu on new consoles. This version is undoubtedly more attractive and entertaining than the previous game

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها