زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

 (به قلم حسن نصرالهی)

فهرست عناوین پلی استیشن هزاران بازی را در بر می‌گیرد. اما وقتی صحبت از بازی‌های سکوبازی می‌شود، جک و دکستر در میان آن‌ها می‌درخشد. اصولاً بازی‌های دو نفره باید به گونه‌ای ساخته شوند که هم به یادماندنی باشند و هم بازی‌باز را سرگرم کنند. این بازی‌ها باید کاری کنند که با همان نگاه اول دلبسته‌شان شویم. برای این کار علاوه بر استانداردهای همیشگی، باید داستان سرگرم کننده، شوخ طبعی مناسب و اسلحه‌های متنوع نیز چاشنی کار شوند تا با تمام وجود از یک بازی پلتفرمر لذت ببریم.

عوامل ذکر شده در فرانچایز فوق‌العاده‌ی جک و دکستر در بهترین شرایط کارکرد هستند و تجربه‌ای ارزشمند و به یادماندنی را به ارمغان آورده‌اند. جک و دکستر در سال 2001 عرضه شد. اولین حضور در پرفروش‌ترین کنسول جهان به هیچ عنوان کار آسانی نبوده است. به طور حتم اولین ماجراجویی جک و دکستر، قلب بازی‌بازهای سراسر جهان را تسخیر نمود.

در حقیقت جک و دکستر هفدهمین بازی پرفروش PS2 در تمام دوران باقی ماند. عملکردی که این زوج دوست داشتنی بایستی به آن افتخار کنند! اما جک و دکستر چه کسانی هستند؟ چه کسانی آن‌ها را خلق کرده‌اند و چه چیزی باعث شده آن‌ها تا این حد محبوب باشند؟ ما اطلاعات کاملی را در مورد معروف‌ترین زوج سونی جمع آوری کرده‌ایم و می‌خواهیم آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

آشنایی با جک و دکستر

جک و دکستر یک عنوان سکوبازی محبوب از مجموعه بازی‌هایی با همین نام است. این بازی برای اولین بار در سال 2001 برای پلی استیشن 2 عرضه شد و از آن زمان به بعد یکی از بهترین فرانچایزهای سونی لقب گرفت.

سبک بازی را می‌توانیم اکشن-سکوبازی خطاب کنیم. جک و دکستر با کمک یکدیگر سکوبازی می‌کنند تا موانع را پشت سر بگذارند. این موارد را با عناصر اکشن-ماجراجویی تلفیق کنید، تا به فرمول جادویی جک و دکستر برسید.

از طرفی یک ماده‌ی اسرار آمیز به نام Eco نقش مهمی در ماجراهای این زوج دوست داشتنی ایفا می‌کند. این ماده گاهی اوقات شخصیت‌ها را دستکاری می‌کند. در واقع دنیایی که این دو در آن قرار دارند تحت تاثیر ماده‌ای به نام Eco است. همین هم باعث شده تغییرات غیر معمولی شکل بگیرد. با اینکه جهان بازی بر محیط‌های استیم پانکی استوار است، اما در مجموع محیط‌های متنوعی برای کاوش وجود دارد که روستاهای خوش رنگ و لعاب هم بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

در مجموع چند بازی جک و دکستر وجود دارد؟

در مجموع 6 بازی بر اساس جک و دکستر ساخته شده است که به شرح زیر می باشد:

  1. Jak and Daxter: The Precursor Legacy – 2001
  2. Jak II – 2003
  3. Jak III – 2004
  4. Jak X: Combat Racing – 2005
  5. Daxter – 2006
  6. Jak and Daxter: The Lost Frontier – 2009

به استثنای بازی دکستر، این زوج در تمام بازی‌های این مجموعه کنار یکدیگر بوده‌اند. نکته‌ای دیگر اینکه تمام بازی‌های این سری به غیر از دکستر روی پلی استیشن 2 عرضه شده است. با این حال دکستر هم یکی از بهترین بازی‌های PSP می‌باشد. بازی‌باز در این بازی کنترل دکستر را بر عهده دارد. او در تلاش است که جک را از زندان آزاد کند.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

آیا جک انسان است؟

جک و بسیاری از افراد موجود در جهان بازی از نژاد دورگه‌ی Elf و انسان هستند. او در بیشتر موارد شبیه من و شما به نظر می‌رسد، هرچند برای آنکه حال و هوای فانتزی بازی حفظ شود، شمایل او یادآور موجوداتی به نام Hylian است. موجوداتی با گوش‌های دراز که طرفداران افسانه‌ی زلدا به خوبی با آن‌ها آشنا هستند! از طرفی “اکو” به طرق مختلف روی جک در این فرانچایز تأثیر می‌گذارد. این نکته علاوه بر ظاهر او، در موقعیت‌های خاصی ویژگی‌های بیش‌تری هم به جک می‌بخشد.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

دکستر چه حیوانی است؟

دکستر از نژاد Ottsel است و نژاد Ottsle در این سری، تلفیقی از سمور و راسو می‌باشد. با این وجود دکستر همیشه به این شکل نبوده است. در ابتدای بازی نخست، دکستر در حوضچه‌ی Dark Eco سقوط می‌کند. سپس تبدیل به موجودی می‌شود که ما آن را می‌شناسیم و به شدت دوست‌اش داریم.

در حالی که موضع جک بر قدرت و سکوت استوار است، اما دکستر بسیار پر حرف می‌باشد و طنز فوق العاده‌ای ارائه می‌دهد. در واقع این رویکردی عالی از جانب سازندگان بوده است. رویکردی که برای زوجی دیگر مانند بانجو و کازویی هم مقبول واقع شده است. اما لازم نیست نگران این موضوع باشید! دکستر بعدها در این سری با خانم Tess رابطه‌ای عاشقانه برقرار می‌کند! خانمی که با ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی او هم‌خوانی کامل دارد!

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

چه کسانی بازی های جک و دکستر را توسعه دادند؟

ناتی داگ این مجموعه را در سال 2001 آغاز کرد و عناوینی چون جک و دکستر: میراث پیشروان، جک ۲، جک ۳ و جک ایکس را توسعه داد. ماجراجویی دکستر نیز روی PSP توسط Ready At Down توسعه داده شد. در حالی که استودیوی High Impact ساخت The Lost Frontier را بر عهده گرفت. در مجموع این فرانچایز دوست داشتنی به Sony Interactive Entertainment تعلق دارد.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

چه کسانی جک و دکستر را طراحی کردند؟

بنیان گذاران ناتی داگ، اندی گاوین و جیسون رابین، این زوج دوست داشتنی و جهانی که در آن زندگی می‌کنند را طراحی کردند. من فکر می‌کنم باید لحظه‌ای وقت بگذاریم و به خاطر خلق چنین مجموعه‌ی بی نظیری، آن‌ها را حسابی تشویق کنیم!

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

جک و دکستر کجا زندگی می‌کنند؟

متاسفانه جهانی که جک و دکستر در آن زندگی می‌کنند نامی ندارد. در این جهان تعداد زیادی موجود انسان نما و همچنین گونه‌های مختلف Ottsel زندگی می‌کنند. به طور کلی عناوین این فرانچایز جهان‌باز هستند و هنگام ورود به مناطق مختلف، زمان بارگذاری نیز وجود ندارد. از جزیره‌های کوچک پر جنب و جوش گرفته تا شهرهای تاریک، مکان‌های زیادی برای کاوش وجود دارد. کاوش در جهانی که می توانیم آن را Jaktopia بنامیم. زیرا نام بهتری وجود ندارد.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد جک و دکستر بدانید

بهترین بازی Jak and Daxter کدام است؟

Jak and Daxter: The Precursor Legacy. البته این انتخاب می‌تواند کاملاً شخصی باشد. قسمت اول به این دلیل بهترین یا مهم‌ترین قسمت فرانچایز است، چون همه چیز در این قسمت شکل گرفته است. دکستر نیز در همین قسمت به شخصیتی نمادین تبدیل شد. شخصیتی که همه‌ی ما آن را می‌شناسیم و بسیار هم دوست‌اش داریم! همچنین این بازی محبوب‌ترین بازی منتقدان هم محسوب می‌شود. این بازی با میانگین امتیازات 90 بهترین عنوان سری از این حیث می‌باشد.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد jak and daxter بدانید

چند نسخه از جک و دکستر فروخته شده است؟

به طور کلی این سری 15 میلیون نسخه فروخته است. در این میان بازی  Jak and Daxter: The Precursor Legacy به تنهایی موفق شده بیش از 2 میلیون نسخه را بفروشد که رقمی قابل توجه می‌باشد.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد jak and daxter بدانید

جک و دکستر در چه بازی‌های دیگری حضور داشته است؟

جک و دکستر در نسخه‌ی Jak and Daxter Collection که مقصد آن PS3 و PS Vita بوده، حضوری دوباره را تجربه کرده‌اند. آن‌ها در نسخه Jak and Daxter Bundle که برای PS4 عرضه شده، باز هم به میادین بازگشته‌اند. همچنین به هر دو شخصیت در جهان رچت و کلنک و سری بازی‌های آنچارتد، اشاره‌های فراوانی شده است.

این زوج ماندگار به عنوان شخصیت‌های قابل بازی در PlayStation All-Stars Battle Royale و Hot Shots Golf Fore هم در دسترس بوده‌اند. از طرفی پوسته‌ی آن‌ها در بازی Little Big Planet وجود دارد و نهایتاً در بازی Ratchet: Dead locked نیز ظاهر شده‌اند. در واقع حضور و ارجاعات مختلف در عناوین انحصاری پلی استیشن، باعث شده این زوج دوست داشتنی در یادها باقی بمانند.

زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد jak and daxter بدانید

آیا بازی جک و دکستر جدیدی برای PS5 عرضه خواهد شد؟

به طور حتم طرفداران خوشحال خواهند شد که در فهرست بازی‌های PS5، نسخه‌ای جدید از این مجموعه وجود داشته باشد. متأسفانه امکان دارد که صرفاً با بازسازی سه عنوان اصلی با گرافیکی بهتر مواجه باشیم. هر چند باید با ناراحتی اعلام کنم که این خبر باز هم فوق‌العاده خواهد بود. خصوصاً اگر قدرت PS5 را هم در نظر بگیریم.

با این وجود، مدت زیادی از عرضه‌ی بازی The Lost Frontier می‌گذرد. بنابراین ممکن است شاهد بازگشت این زوج دوست داشتنی در یک ماجراجویی جدید باشیم. بدون شک PS5 می‌تواند میزبانی فوق العاده برای ماجراجویی یکی از نمادین‌ترین زوج‌های تاریخ پلی استیشن باشد.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها