نقد و بررسی بازی FIFA Street 2؛ گل کوچیک در زاغه‌های برزیل

نقد و بررسی بازی FIFA Street 2؛ گل کوچیک در زاغه‌های برزیل

(به قلم رضا چشمی)

الکترونيک آرتز پيش از اينکه شرکت سازنده‌ی بازی‌های هنری، ارزشمند و منتقدپسند باشد عموماً به دنبال فروش بيشتر و تصاحب بازار می‌باشد. اما در عين حال سطح بازی‌های ساخت اين شرکت هرگز پائين نبوده است. و بيشتر سيستم ثابتی را در ساخته‌های اين شرکت شاهد هستيم. EA BIG نام بخشی از شرکت بزرگ EA بود. بخشی که به توليد نوع خاصی از بازی‌های ورزشی می‌پرداخت. به شکلی که سبک بازی‌های اين بخش از EA کاملاً نوآورانه، اغراق گرايانه و جاه طلبانه بود. FIFA Street را اغلب دوستان طرفدار بازی‌های ورزشی می‌شناسند. يک بازی فانتزی که بيشتر حال و هوای فوتبال خیابونی (چيزی در مايه‌های گل کوچیک خودمان) البته با حضور ستاره‌های بزرگ جهان فوتبال را داشت. و اينک قرار است به قسمت دوم آن در ادامه بپردازیم.

اجرای تکنيک‌های زيبای فوتبال که گهگاه به شدت در آن‌ها اغراق موج می‌زند. اجرای حرکت‌های تيمی فوق‌العاده، نمايش اسلوموشن ضربات که قدرت زننده‌ی ضربه را به نمايش می‌گذارد. و نبود قوانين رايج در فوتبال. همه و همه باعث جذابيت FIFA Street 2 شده است. به گونه‌ای که بازي‌بازان را از حالت خشک و قراردادی فوتبال جدا کرده و برای لحظاتی هم که شده آنان را به عالم ديگری می‌برد.

نقد و بررسی بازی FIFA Street 2؛ گل کوچیک در زاغه‌های برزیل

گيم پلی روان بازی FIFA Street 2 شديداٌ تاثيرگذار طراحی شده است. که اين مورد به دليل شباهت بسيار زيادش با فوتبال خیابونی رايج در ايران طرفداران بسياری را در کشورمان به خود جذب کرده است. طراحی مراحل همانند سری قبلی در راستای القای فضای حاکم بر مسابقه در زمين فوتبال حرکت کرده است. احتمالاً اغلب خوانندگان فوتباليست ما فضای ياد شده را تجربه كرده باشند.

این مورد به علاوه‌ی اجرای تکنیک‌ها و حقه‌های فراوان بازی زیبایی را به لحاظ تفریحی پدید آورده‌اند. البته وجود این عوامل، باعث شده که نظر من نسبت به FIFA Street 2 از سطح حرفه‌ای به یک بازی فانتزی تغییر یابد. طراحی دقیق شخصیت‌ها از نکات مثبت بازی است. طراحان تلاش فروانی کرده‌اند تا بتوانند چهره‌ی فوتبالیست‌های معروف دنیا را با تمام جزئیات خلق کنند. در بعضی موارد عناصر کاریکاتور گونه‌ای هم در چهره‌ی شخصیت‌ها البته به طور غیرمحسوس دیده می‌شود. که دیدگاه بازی‌بازان را اندکی نسبت به چهره‌ی خشن و قانونی مسابقات فوتبال تغییر می‌دهد.

نقد و بررسی بازی FIFA Street 2؛ گل کوچیک در زاغه‌های برزیل

موسیقی، جلوه‌های صوتی و صداهای محیطی FIFA Street 2 نکته‌ی دیگری است که توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده است. این جلوه‌های به ویژه در هنگام اجرای ضربات ویژه بیشتر به گوش می‌رسند. مشابه این موارد را پیش از این در سری بازی‌های NBA street هم دیده و شنیده‌ایم.

مطابق روال این گونه از بازی‌ها انواع سبک موسیقی رایج معروف مانند رپ و هیپ هاپ هم مرتباً در بازی نواخته می‌شنود. گذشته از نکات فوق گرافيک FIFA Street 2 فوق‌العاده جذاب بوده به خصوص در نسخه‌ی XBOX و PC نور‌پردازی زيبای محيط به همراه وضوح تصوير بالاتر بازی‌بازان را راضی می‌سازد.

در FIFA Street 2 شاهد حضور فوق ستاره‌های فوتبال اين بار از مرکز شهر لندن تا سواحل زيبای برزيل هستيم. افزون بر ۳۰۰ فوتباليست معروف دنيا در قالب ۲۰ تيم بين المللی در اين بازي گرد هم آمده‌اند. تا توانایی‌های خود را به نمايش بگذارند.

نقد و بررسی بازی FIFA Street 2؛ گل کوچیک در زاغه‌های برزیل

تکنيک‌هاي فردی متفاوت به همراه حقه‌های فوتبالی در کنار اغراق‌آميز بودن حرکت‌ها، توانایی بازی‌بازان را به چالش می‌طلبد. FIFA Street 2 برای تمامی کنسول‌های نسل ششم، کنسول دستی PSP و کامپيوترهای شخصی (PC) منتشر شده است. و توسط تيم EA در کانادا طراحی و ساخته شده است.

FIFA Street 2 تحولات متفاوتی را در طول بازی نسبت به نسخه‌ی پيشين داشته است. علاوه بر افزايش يافتن تعداد تيم‌ها و تغيير زمین‌های بازی، حرکت‌های انفرادی بازی‌بازان هم تغييريافته و قوانين جديدی به بازی اضافه شده‌اند. چندين حرکت تيمی و حرکت تمام‌کننده‌ی متفاوت هم از ديگر تغييرات اين بازی محسوب می‌شوند.

بخش‌های تک نفره و چندنفره بخش‌های اصلی تشکيل دهنده‌ی FIFA Street 2 هستند. بخش‌های آنلاین و بخش‌های مسابقات دوره‌ای هم در بازی یافت می‌شوند. کنترل بازی تفاوتی با گذشته نکرده است. با فشردن کلیدهای متفاوت می‌توانید شاهد اجرای تکنیک‌های ناب فوتبال توسط فوتبالیست‌ها‌ی سرشناس دنیا باشید.

در مجموع FIFA Street 2 بیشتر جنبه‌ی سرگرمی صرف را داشته و بیشتر می‌توان از آن به عنوان یک میان بازی (یا همان میان برنامه) یاد کرد. که برای گذراندن زمان و تفریح کردن بسیار مناسب می‌باشد.

نکات مثبت: طراحی بسیار زیبای شخصیت‌ها، ایجاد صحنه‌های هیجان انگیز و تغییر مقطعی در روند بازی
نکات منفی: یکنواخت بودن سبک بازی نسبت به سری قبل

سایر نکات:

  • گرافیک: طراحی دقیق شخصیت‌ها، استفاده به جا از بافت‌ها و نورپردازی محیطی مناسب
  • موزیک و صدا: استفاده از جلوه‌های مناسب در بازی، و پیش رفتن موسیقی به موازات انجام بازی
  • کنترل: تناسب کامل بازی با گیم پد که اجرای بازی را تا حدود زیادی تسهیل می‌کند

امتیاز ساویس‌گیم: ۸ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

In general, FIFA Street 2 is more of a mere entertainment and it is very suitable for spending time and having fun

Pros: Beautiful character design, exciting scenes
Cons: The gameplay is same compared to the last game

:Other points

Graphics: Accurate design of characters, proper use of textures and appropriate ambient lighting
Music and sound: Using the right effects in the game, and advancing the music as the game progresses
Control: The game fits perfectly with the gamepad, which greatly facilitates the game

SavisGame score: 8 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها