نقد و بررسی بازی Brave: The Search for Spirit Dancer

Brave

(به قلم رضا چشمی)

درست است كه Brave: The Search for Spirit Dancer با كسب درجه E (براي سنين ۱۰ سال به بالا) به بازار عرضه شده و نمره‌ایی در حد متوسط از سايت‌های مختلف گرفته است، ولی كافی است فقط یک ساعت از بازی را انجام دهيد و به داستان اصلی بازی برسيد تا ديگر نتوانيد از آن دل بكنيد! در ضمن اين بازی به عنوان يكی از بهترين بازی‌های سبک سکوبازی (پلتفرمر) زمان انتشار خود بوده است. البته همواره زمانی كه خود شركت سونی یک پای ساخت بازی باشد (فقط نسخه پال) می‌توان چنين انتظاری از آن داشت. اما برویم سر اصل ماجرا.

Brave سرخپوست نوجوانی است كه از همان اول بازی خوی ماجراجویانه‌ی وی برای ما عیان می‌شود. در سكانس اوليه‌ی بازی Brave در حال نجات دختری به نام Meadow flower از چنگال خرس غول پيكری از نژاد گريزلی است. سپس وی جادوگر قبيله را ملاقات می‌كند. كه در ادامه جادوگر، Brave را در رسيدن به مقام بالای جادوگری يا به طور اختصاری shaman ياری می‌كند. توانایی كسب قدرتهایی نظير تيراندازب، تبرزنی، بالا رفتن از درختان، شنا كردن و غيره از جمله آموزش‌هایی است که جادوگر به Brave می‌دهد.

Brave: The Search for Spirit Dancer

داستان اصلی بازی هم از جایی آغاز می‌شود كه Wendigo‌ی شيطان صفت به دهكده حمله می‌کند. كل دهكده را به آتش می‌كشد و اكثر مردم را از بين برده و يا به انسان‌های مسخ‌شده تبديل می‌كند. Meadow flower و يكی از جادوگران بزرگ دهكده هم به موجودات شيطانی بدل می‌شوند.

جادوگر اصلی دهكده توسط جادوگر مسخ شده، كشته می‌شود و در ادامه روح وی بعضی از توانایی‌ها از جمله قدرت خرس را به Brave آموزش می‌دهد. همانطور كه می‌دانيد روح حيوانات در نزد سرخپوستان از قداست خاصي برخوردار هستند. و در جريان بازی با چگونگی اين اعتقادات آشنا می‌شویم.

اين اعتقادات در جريان بازی به شما اجازه می‌دهد كه از قدرت‌های متفاوتی مانند قدرت خرس، قدرت عقاب، قدرت گرگ و غيره برخوردار شويد. يا با ملاقات الهه‌ی طوفان به قدرت طوفان دست پيدا كنيد. و با آن غول‌های سنگی را از پای درآوريد. در مجموع اين قدرت‌ها كار Brave را برای رسيدن به اهداف تسهيل می‌كند.

یک سوژه هر چقدر هم كه تكراری باشد ولی اگر به صورت درست روايت شود می‌تواند تاثيرگذار باشد. در اينجا هم داستان فوق‌العاده جذاب بازی و پرداخت مناسب آن جزئيات زيادی را پديد آورده است. و مجال بازگویی كامل آن‌ را در اين بخش از ما می‌گيرد. اما گفتن اين قسمت الزامی است كه Brave تنها شخصيتی است كه می‌تواند Wendigo را از بين ببرد. و برای اين منظور بايد به جستجوی بزرگ‌ترين جادوگر دنيا يعنی Spirit Dancer (روح رقصنده) برود.

Brave: The Search for Spirit Dancer

طراحی شخصيت‌های بازی به خوبی با محيط‌های بازی هماهنگ شده‌اند. به اين معنی كه با توجه به فانتزی بودن محيط، شخصيت‌ها هم به شكل فانتزی طراحی شده‌اند. نوع طراحي شخصيت‌های Brave و Meadow flower كاملاً اين مورد را نشان می‌دهد. البته جدای از از مراحل اوليه‌ی بازی، در ادامه‌ی بازی شاهد طراحی مراحل به مراتب جدی‌تری هستيم.

مرحله‌ی آتشفشان كه طراحی بسيار جذابی دارد را با پشت‌زمينه‌های رويایی جمع كنيد تا نتيجه‌ی كار محيط‌های با عمق زياد از كار درآید. در نحوه‌ی كنترل بازی Brave: The Search for Spirit Dancer مشكلی ديده نمی‌شود. اما مطابق رسم بازی‌های سوم‌شخص دوربين معضل اساسی بازي بوده و كافی است به نزديكي ديوار يا صخره‌ای رفته و پشت به آن بايستيد. در نتيجه دوربين به اشیاء تشكيل دهنده‌ی صخره گير می‌كند. و می‌توانيد شاهد یک زلزله‌ی ۱۰ ريشتری تمام عيار در صفحه‌ی نمایشگر باشيد. كه سرانجام آن به سرگيجه گرفتن احتمالی بازی‌بازان منتهی می‌شود.البته می‌توانيد با دكمه R1 تا حدودی اشكال دوربين را تصحيح كنيد.

دكمه‌ی‌ مربع جهت ضربه به دشمنان و دكمه‌ی X براي پريدن ازموانع و دكمه‌ی مثلث براي پرتاب تير به دشمنان استفاده می‌شود. در بازی رگه‌هایی از سبک ماجرایی هم ديده می‌شود. ضمن اينكه بعضي مواقع بايد اقدام به حل نمودن معما بكنيد. از طرفی آيتم‌های مخفی‌ زيادی هم در مراحل وجود دارند. كه يافتن آن‌ها خالی از لطف نيست. و تا مدت‌ها شما را در ميان مراحل سرگرم خواهد كرد.

تصاوير روی ديوار غارها راهنمای خوبی برای شما هستند كه توسط جادوگر به شما اطلاعات مفيدی را جهت شناسایی دشمنان و نحوه‌ی از بين بردن آن‌ها می‌دهد. دشمنان متفاوتی را هم در طی بازی خواهيد ديد. از جمله سوسک‌های رنگی، جن‌های آتشفشانی، غول‌های سنگی، موجودات غيرعادی وغيره. توسط كليد Select می‌توانيد هر زمان كه خواستيد اطلاعاتی را در زمينه‌ی نوع ماموريت و چگونگی انجام آن به دست آوريد.

قابليت ذخيره سازی بازی در تمام مواقع از جمله محاسن Brave: The Search for Spirit Dancer است. در كل اين خط داستانی زيبای بازی است كه شما را تا انتها به دنبال خود خواهد كشاند. و نوآوری‌های گيم پلی بازي بخش كوچكی از جذابيت را به خود اختصاص خواهند داد. به هر حال اين بازي حتی ارزش امتحان كردن بيش از یک بار را نیز دارد. و توصيه می‌كنم كه دوستداران سبک اکشن-ماجراجویی و سکوبازی حتماً اين بازی را تا انتها تجربه کنند.

Brave: The Search for Spirit Dancer توسط شركت VIS Entertainment LTD ساخته شده است. در اروپا توسط سونی و در آمريكا توسط یک شرکت دیگر برای PS2 منتشر شده است. شایان ذکر است که این بازی در ادامه تحت عنوان Brave: A Warrior’s Tale برای Xbox 360 و نینتندو Wii عرضه شد.

نكات مثبت بازی:داستان فوق العاده و كنترل خوب

نكات منفی:عملكرد دوربين در بعضي از مناطق بازی

گيم پلی:بسيار روان كه جذابيت فراوانی به بازی داده است

گرافيک:بيشتر حالت كارتونی داشته ولی بعضی مواقع حالت جدی به خود می‌گيرد

موسیقی:آهنگ‌های متناسب با بازی دائماً شما را همراهی می‌كنند ولی جلوه‌های صوتی چندان جذاب نيستند

امتیاز ساویس‌گیم: ۸ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

The ability to save the game at all the times is one of the advantages of Brave: The Search for Spirit Dancer. In general, its the beautiful story line of the game that will encourage you to finish the game. And the gameplay innovations will be a small part of the appeal. all in all, this game is even worth playing more than once. And I recommend that the lovers of action-adventure and platformer games must experience this game to the end

 

Final Score: 8 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها