ایستگاه شاهکارسازی: تاریخچه‌ی 10 استودیوی برتر سونی

سونی

(به قلم دکتر بهزاد کریمی و علی سلیمی)

پیش‌گفتار:

شاید عجیب به نظر برسد که تاکید سونی بر روی کار با استودیوهای فرست پارتی در دو نسل اول کنسول‌های پلی‌استیشن هم همواره وجود داشته است. می‌توان اهمیت این استودیوها را از روند نزولی سگا و مشکلات ساده‌‌ای همانند کارتریج که برای نینتندو پیش آمده بود یافت. به همین خاطر استودیوهای فرست پارتی در پلی استیشن 1 نقشی اساسی ایفا می‌کردند. همچنین که در نسل بعد و پلی استیشن 2 همچنان اهمیت خود را حفظ کردند.

اما با عرضه‌ی پلی‌استیشن ۳ سونی فهمید که باید جای پای خود را مستحکم و تزلزل ناپذیر کند. اولین راهکار سونی خرید استودیوهای فرست پارتی جدید و کمک به استودیوهای قبلی بود که در ادامه‌ی نسل به خوبی جواب داد. در طی سالیان اخیر عملکرد استودیوهای سونی اینقدر موفقیت آمیز و پر از افتخارات ریز و درشت بوده که شاید کمتر کسی می‌تواند از بازی‌های فرست پارتی و انحصاری آن‌ها ایراد بگیرد.

با این‌ حال یکی از رقیبان سونی در صنعت گیم یعنی مایکروسافت هم بیکار ننشسته است. و در ماه‌های گذشته چندین استودیوی جدید را برای تقویت بازی‌های خود خریده است. با توجه به همه‌ی حرف‌های گفته شده برای بررسی استودیوهای فرست پارتی سونی هیچ زمانی بهتر از الان نیست. با ساویس‌گیم همراه باشید.

 

سونی سن دیگو استودیو

10. San Diego Studio

بازی‌های شاخص: The Mark of Kri , MLB The Show Series
بازی‌های در دست ساخت: بازی بعدی آنچارتد(شایعه) ,MLB The Show 21


این استودیوی فرست پارتی در سال ۲۰۰۲ و با بازی Mark of Kri برای PS2 اعلام حضور کرد. که البته این عنوان با نامهربانی‌های بسیاری روبرو شده و از یادها فراموش شد. Mark of Kri دقیقا زمانی منتشر شد که سونی تجربه‌ی حال حاضر در ساخت یک بازی سوم شخص و اکشن را نداشت.

پس از آن استودیو توانست به موفقیت‌های بسیاری برسد که بزرگترین آنها NBA و مجموعه بازی بیسبالی MLB The Show بودند. اخیراً شایعاتی از ساخت عنوان بعدی فرانچایز فوق‌العاده محبوب آنچارتد توسط استودیو san diego به گوش رسده است. که مشخص نیست توسط تیمی جدید از این استودیو در دست ساخت است یا خیر.

Mark of Kri به خوبی این موضوع را ثابت کرد که San Diego می‌تواند علاوه بر بازی بیسبال، عناوین متفاوت و جذاب دیگری نیز بسازد. و مطمئناً بازگشت آن‌ها به ساخت بازی‌های مختلف برای هواداران نیز هیجان‌انگیز خواهد بود.

 

سونی بند استودیو

9. Bend studio

بازی‌های شاخص: Syphon filter , Days Gone
بازی در دست توسعه: شایعه Days gone 2​

این استودیو در سال 1993 با نام Eidetic تاسیس شد. برخلاف شروع ناموفق در سال 1996 با Bubsy 3D , توانستند با Syphon filter در سال 1999 برای پلی‌استیشن 1 به میادین بازگشته و موفقیت زیادی رو کسب کنند.

در ادامه با توجه به محبوبیت این فرانچایز به ترتیب در سال های 2000 و 2001 شاهد نسخه‌های دوم و سوم از بازی Syphon filter بودیم. لازم به ذکر است که این استودیو در سال 2000 و بعد از انتشار دومین نسخه‌ی Syphon filter توسط سونی خریداری شدو و به Bend studio تغییر نام داد.

بعد از ورود کنسول های دستی سونی Bend studio موظف به ساخت بازی برای PSP و PSVITA شد. و همین باعث از یاد رفتن آن‌ها و فاصله گرفتن از کنسول‌های خانگی شد. اگرچه در این مدت شاهد بازی‌های خوبی از جمله Syphon Filter: Dark Mirror و Syphon Filter: Logan’s Shadow و به خصوص Uncharted: Golden Abyss در کارنامه آن‌ها بودیم.

در این نسل فرصت دوباره‌ای به Bend studio داده شد تا با عنوان Days Gone به ساخت بازی‌های AAA بر کنسول خانگی مشغول شوند. دیدن Bend studio در چنین شرایطی بسیار مسرت بخش بود. Days Gone با وجود میانگین امتیازات نه چندان بالا و نقدهای متفاوت توانست رضایت طرفداران رو جلب کند. و فروش خوبی را به ثبت رساند. از این بازی به عنوان یک بازی لایق، زیبا و همراه با جلوه‌های بصری عالی یاد می‌شود.  Days Gone آغازی بر ماجراجویی جدید Bend studio است.

 

سونی ساکرپانچ استودیو

8. Sucker Punch

بازی‌های شاخص: Infamous ،Ghost of Tsushima
بازی در دست توسعه: دنباله‌ی Ghost of Tsushima​

Sucker Punch با ساخت دو عنوان پلتفورمر Rocket برای نینتندو64 و Sly Cooper برای PS2 توانست جایگاه مناسبی برای خود بیابد. این استودیو با انتشار 3 نسخه از فرانچایز Sly در کنسول PS2 توانست نتیجه‌ی خوبی برای خود و سونی به ارمغان آورد.

سازندگان با جدایی از Sanzaru Games قصد ادامه دادن بر بازی‌های خود را داشتند. تصمیمی که با سیاست‌های شرکت منتشرکننده در مغایرت بود. پس از جدایی این دو Sucker Punch آی‌پی جدیدی با همکاری سونی به نام infamous را معرفی کرد. عنوانی که برای پلی‌استیشن 3 منتشر شد. بازی‌ای که به موفقیت چشمگیری دست یافت و توانست درمیان بازی‌های هم سبک خود شهرتی کسب کند.

پس از انتشار Infamous 2 و DLC این عنوان با نام Infamous: Festival of Blood سونی در سال ۲۰۱۱ ساکرپانچ را خرید. و به استودیوهای فرست پارتی خود اضافه کرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴، infamous: second son را به عنوان یکی از نخستین انحصاری‌های شاخص پلی‌استیشن 4 منتشر کردند. و این بازی تبدیل به پرفروش‌ترین عنوان در سری شد.

پس از عرضه‌ی DLC به نام Infamous First Light مشخصاً استودیو نیاز به تغییر داشت. و برای فرار از تکرار باید قدمی رو به جلو برمی‌داشت. تغییری که بعد از جذب نیروهای جدید و بزرگ‌تر شدن استودیو خوشبختانه با معرفی Ghost of Tsushima توجهات را به سمت خود جلب کرد. این بازی که حماسه‌ی یک سامورایی از مرگ برگشته را نشان می‌دهد توانست تحسین همگان را برانگیزد. فروش بازی به قدری بالا بود که هفته‌های نخست بازار از نسخه‌ی فیزیکی خالی شده بود.

 

سونی مدیا مولکول استودیو

7. Media Molecule

بازی‌های شاخص: LittleBigPlanet – Dreams
بازی در دست توسعه: مشخص نیست​

این استودیوی بریتانیایی در سال 2006 تاسیس شد. و خیلی زود در سال 2008 توانست با LittleBigPlanet و شخصیت بامزه و محبوب این بازی یعنی Sackboy جان تازه‌ای به PS3 بدهد. و یکی از بهترین عناوین این استودیو را خلق کند. بازی که با میانگین نمرات 95 توانست جوایز متعدد از جمله بهترین بازی سال منابع معتبری همچون D.I.C.E AWARDS , EDGE و Eurogamer را کسب کند. LittleBigPlanet در کنار بخش داستانی سرگرم کننده و جذاب به کاربران اجازه می‌داد مراحل موردعلاقه‌ی خود را طراحی کرده و به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

با انتشار نسخه دوم LittleBigPlanet در سال 2011 برای PS3 و تکرار موفقیت این سری Media Molecule به دنبال ساخت عنوانی جدید برای کنسول دستی ویتا رفت. و توانست با عنوان تحسین شده Tearaway نفسی دوباره به PS Vita بدهد. مدیا مولکول به نوعی این دستگاه را زنده نگه داشت. البته پشتیبانی ضعیف سونی از ویتا باعث شد این بازی در سال 2015 با نام Tearaway Unfolded برای PS4 نیز منتشر شود. و به موفقیتی دوباره دست یابد.

جدیدترین محصول استودیو Media Molecule به نام Dreams توانست با کسب نمراتی درخشان تبدیل به یکی از انقلابی‌ترین بازی‌های نسل شود. این بازی پا را از Little Big Planet فراتر گذاشت و به کاربران اجازه می‌دهد که هرآنچه در ذهن خود دارند خلق کرده و به واقعیت تبدیل کنند. حال باید دید پشتیبانی استودیو از Dreams چقدر ادامه خواهد داشت. و آیا عنوان جدید دیگری در دست ساخت خواهند داشت یا خیر.

 

سونی پولیفونی دیجیتال استودیو

6. Polyphony Digital

بازی های شاخص: Gran Turismo
بازی در دست توسعه: GT7​

با این‌که PS1 پر از بازی‌های ریسینگ بود اما در دسامبر 1997 گرن توریسمو که به مدت ۵ سال توسط Polyphony در دست توسعه بود منتشر شد. کار دراز مدت Polyphony جواب داد و Gran Turismo تبدیل به موفقیتی خیره کننده برا سونی شد. موفقیتی که ریسینگ مدرن را با شعار شبیه ساز واقعی رانندگی به عرصه‌ی گیمینگ معرفی کرد. این عنوان موفق شد میانگین امتیازات 96 که همچنان بالاترین در بین سبک ریسینگ هست را کسب کند. و البته یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های PlayStation نیز بشود.

از آن زمان تا به حال Polyphony همواره مشغول ساخت نسخه‌های مختلف Gran Turismo بوده است. و موفقیت‌های پی در پی دست کشیدن استودیو از این عنوان را سخت می‌کند. GT همچنان بهترین بازی ریسینگ پلی استیشن است. این مجموعه با فروشی بیش از 80.4 میلیون نسخه‌ای پرفروش‌ترین فرانچایز تاریخ سونی به شمار می‌رود.

 

سونی ژاپن استودیو

5. Japan Studio

بازی‌های شاخص: Ico , Shadow of the Colossus , Puppeteer , Gravity Rush , Astro Bot
بازی‌های در دست توسعه: مشخص نیست​

این استودیو از سال 1999 با سونی همکاری می‌کند. و از این روی یکی از قدیمی‌ترین استودیوهای سونی نیز می‌باشد. دو بازی Ape Escape و Legend of Dragon که برای کنسول PlayStation منتشر شدند شاهدی بر این ادعا می‌باشند. Japan Studio جزو استودیوهای خلاق و خوب سونی به شمار می‌آید که همواره بر روی عناوین متعددی کار کرده است.

دو بازی ستوده شده‌ی Shadow of Colossus و Gravity Rush از دل همین استودیو برخاسته‌اند. بازی Bloodborne نیز با ایده‌ی اولیه‌ی Japan Studio و همکاری و ساخت FromSoftware به انتها رسید.

حال سوالی پیش می‌آید که دقیقاً این استودیو بر روی کدام بازی کار می‌کند؟

خب در اصل Japan Studio کمی پیچیده فعالیت می‌کند و پروژه های بعدی آن ها مشخص نشده است. از بازی‌‌های ابتدایی استودیو که با استقبال خوبی مواجه شدند تا تغییر مدیریت و در پیش گرفتن برخی سیاست های محتاطانه. اما اخیراً مشخص شده که سونی در پی بزرگ تر کردن و برنامه جدیدی در این استودیو می باشد. که البته این اتفاق با توجه به جدایی سران استودیو بعید به نظر می‌رسد.

اولین بازی Japan Studio در نسل هشتم عنوان Knack بود. عنوانی که برای طرفداران بسیار ناامیدکننده ظاهر شد و انتقادات شدیدی به آن وارد گشت. اما آن‌ها با ساخت بازی های دیگر از جمله Astro Bot: Rescue Mission در سال 2018 توانستند به موفقیتی بی نظیر برای PSVR برسند.
استودیو ژاپن معمولاً به اندازه‌ی دیگر استودیوها قابل اتکا نبوده و به دلیل طبیعت عجیب خود به‌گونه‌ای است که جایگاه خوب و پیشینه‌ی معتبرش همیشه مقام آنان نزد سونی و طرفداران را حفظ می‌کند.

 

سونی اینسومنیاک استودیو

4. Insomniac Games

بازی‌های شاخص: Spider-Man , Ratchet & Clank , Resistance
بازی‌های در دست ساخت: Spider-Man 2​

Insomniac Games استودیویی با کارنامه‌ی درخشان که سابقه‌ی دو دهه همکاری با سونی را دارد. این استودیو بالاخره در سال 2019 توسط سونی خریداری شد. و به جمع استودیوهای فرست پارتی سونی پیوست.

اینسامنیاک با ساخت سری Spyro برای کنسول PlayStation موفقیت های خود را آغاز کرد. و همواره با عنوان‌های متفاوت دیگری از جمله فرانچایز محبوب Ratchet & Clank و همچنین شوتر دوست داشتنی Resistance توانست موفقیت‌های خود را تکرار کند و مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد.

اما اوج کار آن‌ها در این نسل با بازی اسپایدرمن بود. عنوانی که توانست تبدیل به یکی از موفق‌ترین انحصاری‌های سونی شود. این بازی‌ توانست فارق از جوایز و تحسین منتقدان با فروش 3.3 میلیون نسخه‌ای در عرض 3 روز و فروش بیش از ۱۳ میلیون نسخه به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های سال و همچنین بازی‌های فرست پارتی سونی در تاریخ بدل شود. دنباله‌ی اسپایدرمن در حال ساخت.

چندی پیش نیز شاهد عرضه‌ی مایلز مورالز بودیم. با توجه به بزرگی این استودیو اگر Insomniac Games دنباله‌ی فرانچایزهای دیگر را نیز در دست ساخت داشته باشد چندان غیرمنطقی نخواهد بود.

سونی گوریلا استودیو

3. Guerrilla Games

بازی‌های شاخص: Killzone – Horizon Zero Dawn
بازی‌های درحال توسعه:  Horizon Zero Dawn 2​

این استودیوی مستقر در آمستردام با هدف ساخت عناوین شوتر در سال 2005 توسط سونی خریداری شد. سونی می‌خواست با Killzone حرفی در مقابل دیگر عناوین سبک شوتر داشته باشد. این عنوان که ترکیبی بود از گیم پلی مدرن و سنگین با اتمسفر تاریک هیجان فراوانی برای هواداران ایجاد کرد. اما عرضه‌ی بازی چیزی نبود که سازندگان انتظارش را داشتند. نخستین عنوان از فرانچایز Killzone در سال 2004 با فروشی ضعیف و نمرات معمولی عرضه‌ای نه چندان خوب روی PS2 داشت.

Guerrilla Games اما در سال 2009 با عرضه‌ی Killzone 2 خودش را ثابت کرد. این بازی نسبت به شماره قبلی خود پیشرفت‌های فراوان‌ی از هر نظر داشت. و با استقبال خیره کننده‌ی منتقدان و طرفداران روبرو شد. میانگین امتیازت 91 و جوایز متعدد گویای این ادعاست. Killzone 2 چه در بخش داستانی و چه در بخش چند نفره به قدری خوب بود که از نظر خیلی منابع از آن به عنوان یکی از بهترین شوترهای تاریخ یاد می‌شود. این استودیو با Killzone 3 یکی دیگر از شوترهای خوب کنسول PS3 را عرضه کرد. تا در ادامه ماجراجویی خود را در نسل هشتم استارت بزند.

خطرپذیری:

از همان سال 2011 و بعد از اتمام کیلزون 3 گوریلا ایده‌ی ساخت بازی جدید در سبکی غیر از شوتر را آغاز کرد. بعد از عرضه‌ اسپین آفی از فرانچایز کیلزون به نام Killzone: Shadow Fall توسط تیم دوم استودیو که بازی هنگام عرضه‌ی PS4 محسوب می‌شد، گوریلاگیمز به صورت کامل و جدی به ادامه‌‌ی کار ساخت بازی بلندپروازانه‌ی خود پرداخت.

سونی به آن‌ها اجازه داد کار مخصوص خود را انجام دهند. و مجبور به ساخت Killzone نباشند. نتیجه حیرت انگیز بود و آن‌ها توانستند در سال ۲۰۱۷ همه را شگفت زده کنند. سالی که برای آن‌ها متفاوت‌تر از همیشه بود. بازی Horizon Zero Dawn منتشر شد و با استقبالی فوق العاده روبرو شد.

این بازی توانست رضایت منتقدان و گیمرها را به دست آورد. فروش خیره کننده‌ی این IP جدید که با بیش از 10 میلیون به پرفروش ترین بازی Guerrilla Games رسید و همچنین جوایز بسیاری کسب کرد. Guerrilla Games در حال حاضر استودیو به مراتب بزرگ‌تر‌ی از قبل شده است. و حتی بازی‌هایی مثل Until Dawn و Death Stranding با کمک و انجین این استودیو ساخته شده‌اند.
حال همگان چشم به راه بازی بعدی این استودیو هستند…

سونی سانتامونیکا استودیو

2. Santa Monica Studio

بازی‌های شاخص: God of War
بازی در دست ساخت: God of War Ragnarök , شایعه IP جدید Cory Barlog​

Santa Monica یکی از استودیوهای قدیمی در بین فرست پارتی‌های سونی است. استودیویی که غیر از ساخت عناوین خود همواره پشتیبانی خوبی از دیگر استودیوها نیز کرده است. و سعی بر همیاری آنان در عرضه‌ی بازی‌های انحصاری داشته.

در طی سالیان اخیر Santa Monica به استودیوهای دیگری از قبیل Ready at Dawn و thatgamecompany کمک کرده است. تا بازی‌های انحصاری خود را برای PlayStation عرضه کنند. اما زمانی که صحبت از ساخت بازی توسط خود Santa Monica پیش می‌آید آن ها را با فرنچایز فوق‌العاده محبوب God of War می‌شناسیم. فرانچایزی که به نوعی نماد پلی استیشن قلمداد می‌شود. عنوانی انقلابی در سبک هک اند اسلش که تجربه‌ای بسیار مفرح، خون آلود و ناب به هواداران ارائه می‌دهد.

اولین عنوان از God Of War در سال 2005 موفقیتی غیر قابل پیش‌بینی و فوق‌العاده کسب کرد. میانگین امتیازات 94 با فروشی عالی و همچنین جوایز متعدد از جمله بهترین بازی سال از دیدگاه IGN و D.I.C.E AWARDS بخشی از افتخارات این عنوان محسوب می‌شود.

شماره‌ی دوم این بازی در سال 2007 با وجود عرضه‌ی PS3 باز هم بر روی کنسول PS2 منتشر شد. و نه تنها شاهد افت در این شماره نبودیم بلکه در کمال تعجب موفقیت‌های قبل را در ابعاد جدیدی تکرار کرد. و به IP‌ی برجسته‌ی سونی مبدل شد. همچنین شخصیت این بازی یعنی کریتوس را به عنوان شخصیت محبوب PlayStation جا انداخت.

تبلور مجدد:

God of War 3 نیز که دنباله‌ای بر نسخه‌ی قبل بود و خشم بی پایان کریتوس را دنبال می‌کرد در سال 2010 منتشر شد. و با کلکسیونی از باس‌های بی‌نظیر همراه با جلوه‌های بصری میخکوب‌کننده باز هم تحسین منتقدان را در پی داشت. و توانست خیلی زود در کنسول PS3 با فروشی بالاتر از نسخه‌های قبلی مواجه شود.

بعد از عرضه‌ی نسخه فرعی God Of War یعنی Ascension در سال 2013 این بازی نتوانست موفقیت شماره‌های قبل را تکرار کند. این بازی در عین کیفیت خوب دچار تکرار شده بود. Santa Monica به رهبری Stig Asmussen تصمیم به ساخت IP جدید برای PS4 می‌گیرد ولی بازی به سرانجام نمی‌رسد. استودیو که در وضعیت خطرناکی قرار می‌گیرد تصمیم به بازگرداندن دوباره‌ی Cory Barlog کارگردان نسخه‌ی دوم می‌گیرد. و پروژه‌ای پر خطر را شروع می‌کنند.

اوج کار سانتامونیکا همین پروژه یعنی God of War 2018 بود. عنوانی که شروعی تازه برای فرانچایز به حساب می‌آید. ریبوت کردن این سری محبوب با تغییرات عمده و فراوان از گیم پلی، زاویه‌ی دوربین، شخصیت پردازی و … کاری بود که به سرانجام رسیدنش کم از معجزه نداشت.

بدون شک سال 2018 بهترین سال این استودیو بود. God of War با فروشی خیره‌کننده، رضایت همگانی هواداران و جوایز فراوان توانست بیگ وینر و بهترین بازی سال شود. و Santa Monica را به اوج موفقیت و محبوبیت برساند.

سونی ناتی داگ استودیو

1. Naughty Dog

بازی‌های شاخص: Crash Bandicoot – Jak & Daxter – Uncharted – The Last of Us
بازی در دست توسعه: یک عنوان اول شخص علمی-تخیلی​

آغاز:

دیدن این استودیو در رتبه‌ی‌ اول چندان هم تعجب برانگیز نیست. و احتمالا همه‌ی شما هم دلیل آن را می‌دانید. در سال 1984 بود که Naughty Dog تاسیس شد. و توانست در سال 1996 با انتشار Crash Bandicoot برای PS1 اسم و رسمی به پا کند. و عملاً هویت جدیدی به پلی‌استیشن بدهد.

بعد از خلق این فرانچایز موفقیت آن‌ها با کرش دوست داشتنی ادامه داشت. آن‌ها نسخه‌های دوم، سوم و Crash Team Racing را نیز برای کنسول Playstation عرضه کردند. و تبدیل به موفق‌ترین استودیو در آن نسل برای سونی شدند. همچنین توانستند کاراکتر Crash رو به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ صنعت بازی کنند.
بعد از موفقیت‌های کرش بندیکوت سونی این استدیو رو خریداری کرد و با ورود به نسل بعد ناتی‌داگ توانست بیش از پیش معروف شود. آن‌ها بازی Jak and Daxter را برای PS2 منتشر کردند و در ادامه موفقیتی دیگر را با این فرانچایز تکرار کردند.

اوج:

اما جهش واقعی آن‌ها در PS3 و نسل هفتم رخ داد. زمانی که Uncharted تولید شد و توانست انفجاری در میان بازی‌های ویدیویی ایجاد کند. عنوانی که کاملاً متفاوت از ساخته‌های قبلی استودیو بود. در سال 2009 با انتشار نسخه‌ی دوم آنچارتد Naughty Dog عملاً همه را شگفت‌زده کرد.

Uncharted 2 شاهکاری که با ست پیس‌هایی سینمایی، شخصیت‌پردازی فوق العاده، داستانی گیرا همره بود. همچنین دارای گیم‌پلی درگیرکننده و جذاب و جلوه‌های بصری ورای تصور نیز بود. این بازی نه تنها موفقیتی بی‌نظیر از دیدگاه منتقدان با میانگین نمرات 96، بیگ وینر و جوایز متعدد بهترین بازی سال بود بلکه به الگویی برای دیگر بازی‌ها نیز بدل شد. و حتی می‌توان گفت که مسیر انحصاری‌های سونی را تغییر داد.

درخشش:

ولی باز هم این پایان راه نبود و ناتی‌داگ بعد از عرضه‌ی Uncharted 3 و موفقیت مجدد این بار در سال 2013 با ساخت The Last of Us شاهکار دیگری خلق کرد. عنوانی که از آن به عنوان یکی از برترین بازی‌های تاریخ یاد می‌شود. و موفقیتی نبود که به آن نرسیده باشد. بیش از 200 جایزه‌ی بازی سال، دومین بازی برتر دهه و فروش 20 میلیونی گواه این ادعاست.

ناتی داگ با عرضه‌ی آنچارتد 4 باز هم نشان داد که همیشه قرار است موفقیت های خود را تکرار کند. این بار در کنسول PS4 با فروش فوق العاده بالا و باز هم داستان تکراری تحسین منتقدان و بیگ وینر شدن. بعد از عرضه‌ی Lost Legacy این استودیو به طور جدی ساخت ادامه‌ی The Last of Us را از سر گرفت و به گفته‌ی آن‌ها Part II بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین ساخته‌ی تاریخ این استودیو بود.

در سال‌های اخیر Naughty Dog ضعفی از خود نشان نداده و همیشه درحال رشد بوده است و هم‌‌اکنون بزرگ‌ترین و بهترین استودیوی فرست پارتی سونی به حساب می‌آید. آنها با ارائه‌ی داستانی درگیرکننده، شخصیت پردازی مثال زدنی در کنار گیم‌پلی جذاب و جلوه‌های بصری خیره‌کننده همیشه تجربه‌ای ناب برای هواداران ارائه داده‌اند. بدون شک Naughty Dog بزرگ‌ترین استودیوی فرست پارتی سونی در عصر حاضر است.

 

مطالب پیشنهادی:

 

نظر شما چیست عزیزان؟

5 5 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها