چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟

چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟

طبق آخرین برآوردها The Last of Us Part 2 حدود 6.4 میلیون نسخه به فروش رسانده است. البته این آمار غیررسمی است و آخرین آماری که سونی اعلام کرده است 4 میلیون نسخه است. البته در این مقاله قرار نیست درباره‌ی این موضوع که این 4 میلیون آمار فروش بوده است یا آمار ارسال بازی بحث کنیم. بلکه سؤال اصلی این‌جاست که چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟

ما در اینجا 5 فرض را در نظر می‌گیریم. نخست در خصوص فروش دیجیتالی است. فروشگاه پلی استیشن به مانند سایر فروشگاه‌ها 30% فروش را از آن خود می‌کند و مابقی به سازندگان تخصیص می‌یابد. نکته‌ی دوم رابطه‌ی ناتی داگ با سونی است. سوم بودجه‌ی ساخت است. چهارم ما در نظر می‌گیریم که همه‌ی نسخه‌ها با قیمت 60 دلار به فروش رسیده‌اند و تخفیفات یا نسخه‌های ویژه را نادیده می‌گیریم چون آمار دقیقی از آن‌ها در دسترس نیست. در پایان این پیش‌بینی فروش، همه‌ی بازی‌بازان را شامل نمی‌شود، چرا که فروش دست دوم و یا اشتراک بازی بین چند اکانت را نمی‌توان حساب کرد. در نتیجه تعداد افرادی که بازی را تجربه کرده‌اند از میزان فروش بیش‌تر است.

چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟ جوئل

حال باید بودجه‌ی ساخت پارت 2 را پیش‌بینی کنیم. طبق گفته‌ی Screen Rant بودجه‌ی ساخت بازی مشابه آنچارتد 4 حدود 100 میلیون دلار بوده است. اما حدس ما این است که بودجه‌ی ساخت بیش از این میزان بوده.

بودجه‌ی ساخت سه‌گانه‌ی آنچارتد هر کدام 20 میلیون دلار بوده است. در خصوص آنچارتد 1 و 2 آمار رسمی وجود دارد ولی در خصوص نسخه‌ی سوم به شنیده‌ها اکتفا می‌کنیم. بودجه‌ی ساخت The Last of Us نیز به صورت رسمی اعلام نشده است ولی تخمین زده می‌شود در حدود 50 میلیون دلار بوده باشد. بودجه‌ی آنچارتد 4 را هم که گفتیم 100 میلیون دلار است.

بنابراین با یک حساب سرانگشتی تخمین زده می‌شود بودجه‌ی پارت 2 بین 125 تا 150 میلیون دلار باشد. برای این‌که حرف و حدیثی پیش نیاید و تصور نکنید که این مقاله جهت‌دار نوشته شده است، ما همان دست پائین یعنی 125 میلیون دلار را حساب می‌کنیم. بخش تبلیغات را نیز به کل نادیده می‌گیریم چرا که کلاََ بودجه‌ی جداگانه‌ای دارد.

چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟  جوئل

حال باید رابطه‌ی سونی با ناتی داگ را در نظر بگیریم. ما در کل 3 نوع رابطه‌ی ناشر/سازنده داریم. رابطه‌ی شرکت‌های مستقل، رابطه‌ی قراردادی و رابطه‌ی کیابهر. اکنون بررسی می‌کنیم که رابطه‌ی ناتی داگ جزو کدام دسته است.

دسته‌ی اول به شرکت یا استودیوهای مستقل مربوط می‌شود که معمولاً کوچک هستند. البته استثنائاتی هم وجود دارند همچون CD Projekt RED که در عین مستقل بودن بزرگ است و بازی‌ها را شخصاً نشر می‌دهد. طبیعتاً ناتی داگ ذیل این دسته قرار نمی‌گیرد. چرا که زیر مجموعه‌ی سونی است.

دسته‌ی دوم رابطه‌ی قراردادی است که ناشر معمولاً بودجه‌ی ساخت را پیشاپیش به سازندگان می‌دهد و سود نهایی را از آن خود می‌کند. به عنوان مثال the Orange Box برای PS3 که توسط EA توسعه و توسط Valve نشر داده شد. بعید می‌دانم رابطه‌ی ناتی داگ چنین باشد چرا که این رابطه برای زیرمجموعه و شرکت مادر مناسب نیست و بین شرکت‌های شخص ثالث رواج دارد.

بازی انحصاری ps5

در نهایت ما رابطه‌ی کیابهر را داریم. در این شیوه ناشر و سازنده سود حاصل از فروش را بین يکديگر تقسيم می‌کنند. به عنوان مثال به شکل 2 به 1، 2 واحد برای سونی که ناشر است و یک واحد برای سازندگان یعنی ناتی داگ. با توجه به این‌که سونی شرکت مادر ناتی داگ بدون شک درصد بیش‌تری را از آن خود خواهد کرد.

اکنون که تکلیف را مشخص کردیم، نوبت به حساب و کتاب و تخمین درآمد رسیده است. قبل از هر چیز به خرده‌فروشی می‌پردازیم. برخلافِ تصور اکثریت همه‌ی سود خرده‌فروشی به سازندگان نمی‌رسد. پس سود به دست آمده چگونه تقسيم می‌شود؟

طبق اطلاعات رسمی شرکت ناشر بین 18 تا 27 دلار (بسته به قرارداد و جزئیاتی که در پائین اشاره می‌کنیم) دریافت خواهد کرد که دست بالا می‌شود 45% از درآمد فروش، 15 دلار یا 25% نیز به خرده‌فروش اختصاص خواهد یافت. و از آن‌جایی که سونی صاحب کنسول است 7 دلار اضافه دریافت خواهد کرد. این رابطه نشان می‌دهد که کیابهر 2 به 1 که در بالا اشاره کردیم پابرجاست. بنابراین سازندگان 9 دلار از هر خرده‌فروشی به دست خواهند آورد و ناشر 18 دلار.

فروش ضعیف لست اف اس پارت 2

حال باید حساب کنیم که چه تعداد از فروش بازی فیزیکی بوده است. از آنجایی که مجموع فروش حدود 6.4 میلیون تخمین زده شده است و فروش دیجیتالی بازی 2.8 میلیون نسخه اعلام شده، بنابراین فروش فیزیکی 3.6 میلیون نسخه می‌باشد. اکنون نوبت به بازی با ریاضی رسیده است، 9 دلار ضربدر 3.6 میلیون= 32.4 میلیون دلار برای ناتی داگ. سهم سونی به عنوان ناشر 18 دلار و به عنوان صاحب پلتفرم‌ 7 دلار می‌باشد که در مجموع می‌شود 25 دلار و درآمد آن‌ها می‌شود: 25 ضربدر 3.6 میلیون= 90 میلیون دلار.

فروش دیجیتالی به چه شکل است؟ فروش دیجیتالی 30% را به فروشگاه که در بحث ما فروشگاه پلی استیشن است اختصاص می‌دهد. 30% می‌شود 18 دلار. حال اوضاع کمی پیچیده می‌شود چرا که اگر با شرکت شخص ثالث طرف بودیم می‌دانستیم که مابقی را از آن خود می‌کنند. ولی جزئیات رابطه‌ی ناتی داگ و سونی را نمی‌دانیم بنابراین باید تخمین بزنیم. ما برای جلوگيری از بحث و جدل فرض می‌گیریم سونی با نهایت دست و دل بازی مابقی پول که 42 دلار است را به نسبت 1:1 با ناتی داگ تقسیم می‌کند. یعنی هر کدام 21 دلار.

ادامه‌ی کار راحت است 2.8 میلیون فروش دیجیتال را ضربدر 21 دلار می‌کنیم و عایدی ناتی داگ می‌شود 58.8 میلیون دلار. سونی نیز 21 دلار می‌گیرد به علاوه‌ی 18 دلار حق فروشگاه که می‌شود 39 دلار ضربدر 2.8 میلیون می‌شود 109.2 میلیون دلار.

افت فروش لست اف اس 2

خب مجموع فروش چقدر می‌شود؟ برای ناتی داگ می‌شود 58.8 به علاوه‌ی 32.4 مساوی است با 91.2 میلیون دلار. و اما سهم سونی می‌شود 109.2 به علاوه‌ی 90 میلیون که می‌شود 199.2 میلیون دلار.

خب این میزان فروش برای پارت 2 خنده‌دار است. حتی اگر فروش بازی را 10 میلیون نسخه در نظر بگیریم باز هم سود به دست آمده ناچیز است. این سود و میزان فروش با پیش‌بینی سازندگان اصلاً جور در نمی‌آید. برای مقایسه در نظر داشته باشید که The Last of Us بالای 20 میلیون نسخه در کم‌تر از 2 سال فروخته است. در حالی که آخرین آمار رسمی فروش پارت 2 تنها 4 میلیون است!

این است حقیقت فروش The Last of Us Part 2 و درآمد حاصل از این بازی! عنوانی که قرار بود وداع باشکوهی باشد برای PS4، بهترین بازی نسل و جاه‌طلبانه‌ترین بازی نیل دراکمن و ناتی داگ! در نهایت طرفداران را رنجاند و به شکست سنگینی برای ناتی داگ و سونی بدل شد. طرفدارانی که خود باعث محبوبیت سری شده بودند. بزرگ‌ترین دنباله و شاید مورد انتظارترین بازی تاریخ، در نهایت به بدترین شکست تاریخ هنرصنعت بدل شد.

چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟ سقوط آزاد ناتی داگ با دراکمن

حال باید دید سونی تا کجا قصد بازی با آبروی خود و ناتی داگ را دارد، آیا با سکانداری نیل دراکمن رسماً تیشه به ریشه‌ی این استودیوی با سابقه زده و به زودی شاهد افول تلخ این استودیوی تاریخ ساز خواهیم بود، و یا با برکنار کردن این افراد نالایق و روی کار آوردن تیم حرفه‌ای سابق، ناتی داگ همچون ققنوس از زیر خاکستر خویش برمی‌خیزد؟

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ چرا The Last of Us Part 2 هنوز به سودآوری نرسیده است؟ سونی از چه می‌ترسد که آمار فروش را به‌روزرسانی نمی‌کند؟ علت تخفیف‌های سنگین پارت 2 تنها چند هفته پس از عرضه چیست؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها