نقد و بررسی بازی Unravel Two؛ تافته‌های جدا بافته!

نقد و بررسی بازی Unravel Two؛ تافته‌های جدا بافته!

نقد و بررسی بازی Unravel Two

(به قلم حسن نصرالهی)

نسخه‌ی اول Unravel عنوانی خوش سیما و منحصر به فرد بود که توسط استودیو‌ی سوئدی Coldwood Interactive در سال 2016 عرضه گشت و تجربه‌ای به یاد ماندنی را رقم زد. با توجه به موفقیت عنوان نخست، خیلی دور از ذهن نبود که توسعه دهندگان به فکر ادامه‌ی این بازی خوش ساخت باشند. در نتیجه Unravel Two در سال 2018 در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. حتما می‌دانید که آنرول عنوانی 2 بعدی به شمار می‌رود که بر مبنای معماها و سکوبازی توسعه یافته است. قسمت دوم نیز همان راه را ادامه داده با این تفاوت که مهمان ناخوانده‌ای همراه بازی‌باز است.

در عنوان قبلی کنترل کاموای قرمز رنگی به نام یارنی را بر عهده داشتیم که تک و تنها یک ماجراجویی دل نشین را به ارمغان آورد. اما در این نسخه یارنی همسفری از جنس خود دارد! در حقیقت سازندگان با اضافه کردن “یارنی آبی رنگ” اساس معماها و سکوبازی را بر مبنای همکاری این دو بنا نهاده‌اند. بازی‌باز قادر است با یکی از دوستان‌اش بازی را پیش ببرد یا به روال استاندارد، خود کنترل هر دو را بر عهده بگیرد. خالقان سعی کرده‌اند در هر 2 حالت، تجربه‌ای دلچسب را رقم بزنند. اگر چه آن‌ها در کارشان موفق بوده‌اند اما به هرحال مشکلاتی به وجود آمده است.

اگر می‌خواهید Unravel Two را به تنهایی بازی کنید باید مدام بین 2 یارنی جابه جا شوید. این نکته ممکن است با خطاها و مرگ‌های بی مورد همراه شود. برای پیشروی نیز می‌توان این 2 کاموا را در هم تنیده کرد و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت. اما در حالت Co-Op این مشکلات به حداقل می‌رسند تا تجربه‌ای مفرح خلق شود. در هر صورت ساخته‌ی Coldwood Interactive بسیار رضایت بخش از کار درآمده است.

آنرول 2

اکنون روند بازی با همکاری 2 یارنی کمی متفاوت‌تر از گذشته می‌باشد. در همین راستا سکوها و معماها عمدتاً با همکاری این 2 پشت سر گذاشته می‌شوند. به طور مثال یارنی آبی رنگ می‌تواند نقش یک تکیه گاه را داشته باشد تا یارنی قرمز رنگ از آن آویزان شده و با تاب خوردن سکوها را فتح نماید. این لحظه‌ها انصافاً زیبا و سرگرم کننده‌اند اما از طرفی بازی را هم پردردسر کرده‌اند! با وجود آنکه تغییرات به وجود آمده، این اثر را کمی متفاوت‌تر از گذشته جلوه داده اما هسته‌ی اصلی گیم پلی دست نخورده باقی مانده و همچنان معماهای خلاقانه و سکو بازی‌های سرگرم کننده اساس این بازی خوش ساخت را سر و شکل داده‌اند.

Unravel Two از 7 مرحله تشکیل شده است. مراحل متنوع هستند و با وجود مکانیک‌های تکراری باز هم پرکشش و رضایت بخش از کار درآمده‌اند. باید توجه داشت که کامواهای دوست داشتنی قصه‌ی ما کلافشان به یکدیگر متصل است. بنابراین محدودیت‌هایی هم وجود دارد. بازی‌باز باید شرایط را مد نظر قرار دهد و به هر دوی آن‌ها توجه کند.

معماها مثل گذشته عالی هستند و گاه بسیار رضایت بخش می‌شوند. ترکیب معماها با عناصر سکوبازی، روندی دوست داشتنی را به ارمغان آورده است. خالقان برای آنکه بازی‌باز را با حجم عظیمی از معماها روبرو نکنند، فصول بسیار دل پسند و پر احساس تعقیب و گریز را در میان مراحل گنجانده‌اند. این فصول مانند گذشته با سوژه‌های جذابی همراه شده‌اند که بسیار سرگرم کننده و به یاد ماندنی هستند.

نقد و بررسی بازی Unravel Two؛ تافته‌های جدا بافته!

در مجموع همسفر شدن با یارنی‌ها با احساسی عجیب و خوش آیندی همراه می‌شود. با تدابیر هوشمندانه‌ی سازندگان، آن‌ها واقعاً زنده هستند و به یکدیگر نیازمندند. تعامل یارنی‌ها با محیط هرگز نمی‌گذارد به این موضوع فکر کنیم که با کامواهایی بی اهمیت روبرو هستیم. در حقیقت موجودات اطراف هرگز به آن‌ها بی توجه نیستند. وقتی در حال سکوبازی هستید و پرنده‌ها از ترس یارنی‌ها محل استراحت خود را ترک می‌کنند، وجود آن‌ها در دنیای بازی قابل لمس و باورپذیر می‌شود. یا همین فصول تعقیب و گریز که یارنی‌ها مورد تهاجم قرار می‌گیرند برای اثبات این موضوع کافی است که آن‌ها در جهان بازی مانند هر موجود دیگری در کانون توجه هستند.

نکات فوق باعث شده ماجرای یارنی‌ها به خوبی لمس شود. و برای هرچه بهتر شدن این ماجراجویی، قصه‌ای هم در پس زمینه‌ی بازی روایت می‌شود. قصه‌ای که به داستان 2 پسر بچه و ماجرای پر خطر آن‌ها می‌پردازد. در مجموع قصه‌ی Unravel Two متمرکزتر از عنوان نخست است. هر چند روایت پر احساس و دلنشین قسمت اول بسیار بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. فارغ از این نکات، مانند گذشته نقطه قوت اصلی بازی جلوه‌های بصری و موسیقی بی نظیر آن هستند.

کالکشن آنرول

بی اغراق می‌توان گفت که هر 2 نسخه از شگفتی‌های بصری دوران به شمار می‌روند. این نسخه نیز همچنان قادر است نگاه بازی‌باز را به خود معطوف کند. محیط‌ها نه تنها متنوع هستند بلکه چنان خیره کننده‌اند که هر هنر دوستی را سر ذوق می‌آورد. هر چند این گرافیک چشم‌نواز به تاثیرگذاری عنوان نخست نیست با این حال بازی Unravel Two یکی از زیباترین تجربه‌های بصری‌تان را رقم خواهد زد.

در مورد موسیقی نیز فقط می‌توان لب به تحسین گشود. موسیقی آنقدر زیبا و پر شور است که بلافاصله آلبوم کامل آن را تهیه کردم! موسیقی نقش پر رنگی در جریان بازی دارد و آوای خوش نوای آن در ذهن می‌ماند.

در نهایت Unravel Two بازی ارزشمندی می‌باشد. اگر چه این بازی به اندازه‌ی عنوان نخست زیبا و منحصر به فرد نیست. با این حال سرشار از لحظات دل پسند است. Unravel Two را حتما تجربه کنید تا در لحظه‌های ناب آن شریک شوید.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی Unravel؛ کاموایی برای تمام فصول! 

نقد و بررسی بازی Unravel Two؛ تافته‌های جدا بافته!

FINAL VERDICT

In the end, Unravel Two is a valuable game. Although this game is not as beautiful and unique as the first title. However, it is full of pleasant moments. Be sure to try Unravel Two to feel its pure moments

SavisGame Score: 8 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها