نقد و بررسی بازی Yakuza: Like a Dragon

نقد و بررسی بازی Yakuza: Like a Dragon

یاکوزا 7 بازی بی عیب و نقصی نیست. فاصله‌ی زیادی با کامل بودن دارد. اما به مانند عناوین گذشته‌ی فرانچایز منحصر به فرد است و مشابهی برای آن وجود ندارد. Yakuza: Like a Dragon سرشار از محتوای دیوانه‌وار است، مراحل جذاب، هیجان‌انگیز و فوق‌العاده سرگرم‌کننده. اما در این بین کاستی‌هایی نیز وجود دارد. با نقد و بررسی بازی Yakuza: Like a Dragon همراه ساویس‌گیم شوید.

بازی Yakuza: Like a Dragon هفتمین دنباله‌ی اصلی در فرانچایز یاکوزاست. این بازی در ژاپن Yakuza 7 خطاب می‌شود. بازی جدید تغییرات زیادی به خود دیده است. سبک بازی از Beat ’em up به نقش‌آفرینی ژاپنی بدل شده و Kazuma Kiryu جای خود را به Ichiban Kasuga داده است. همچنین منطقه‌ی اصلی بازی دیگر Kamurocho نیست و جریانات اصلی در Yokohama و منطقه‌ی Isezaki Ijincho اتفاق می‌افتند.

شخصیت جدید و منطقه‌ی جدید در ابتدا خیلی نامأنوس به نظر می‌رسند و اندکی زمان می‌برد تا به آن‌ها عادت کنید. اما خیلی زود DNA فرانچایز در Like a Dragon تبلور می‌کند و همه‌چیز آشنا می‌نماید.

کازوما در برابر ایچیبان یاکوزا 7

یاکوزا 7 با این حال تفاوت عمده‌ای با عناوین قبلی دارد. Ichiban Kasuga قابل مقایسه با Kazuma Kiryu نیست. Kiryu شخصیتی قدرتمند، قوی و غیر قابل نفوذ بود در حالی که Kasuga پرانرژی، مثبت اندیش و وابسته است. این موضوع ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. شخصاً ارتباط زیادی با شخصیت اصلی بازی برقرار نکردم، اما در کل شخصیت جالب و بامزه‌ای بود.

تفاوت عمده‌ی دیگر یاکوزا 7 به نسبت عناوین گذشته، سبک گیم پلی است. Like a Dragon یک JRPG است. در حالی که طرفداران یاکوزا به گیم پلی Beat ’em up عادت کرده بودند. در نتیجه مبارزات نوبتی بازی جدید چندان خوشایند طرفداران قدیمی نخواهد بود. هر چند که سازندگان گیم پلی بازی را شخصی‌سازی کرده‌اند و عناصر مبارزات یاکوزا را به آن افزوده‌اند، و با یک JRPG خشک طرف نیستیم.

نقد و بررسی بازی Yakuza: Like a Dragon

عرض کردم مبارزات نوبتی یاکوزا 7 چندان خوشایند طرفداران قدیمی فرانچایز نیستند اما از حق نگذریم ضرباهنگ آن‌ها اعتیادآور و لذت‌بخش است. سازندگان با زیرکی تمام گیم پلی خشک و تاکتیکی عناوین JRPG را شخصی‌سازی کرده‌اند. و با سرعتی که به آن افزوده‌اند زهر مبارزات نقش‌آفرینی‌های ژاپنی را گرفته‌اند.

جالب است بدانید که این تعریف از جانب کسی است که علاقه‌ی چندانی به مبارزات نوبتی و JRPG ندارد. و چه خوب که سازندگان این تغییرات را در گیم پلی اعمال کردند وگرنه اگر می‌خواستند گیم پلی خشک نقش‌آفرینی ژاپنی را پیاده‌سازی کنند، واقعاً شرایط کار غیرقابل تحمل می‌شد. حداقل برای طرفداران فرانچایز یاکوزا و عناوين Beat ’em up.

نقد و بررسی بازی Yakuza: Like a Dragon

بزرگ‌ترین ایرادی که می‌شود به Yakuza: Like a Dragon و گیم پلی آن گرفت بحث عذاب‌آور Level grinding است. سازندگان مسخره‌ترین و بی‌خود‌ترین عنصر بازی‌های JRPG یعنی همین grinding را در بازی اعمال کرده‌اند. در بازی‌های گذشته اگر شما تنها به داستان اهمیت می‌دادید و قصد پیشروی داشتید دستتان کاملاً باز بود. ولی در یاکوزا 7 مقاطعی وجود دارند که بازی شما را مجبور به grind می‌کند. و جلوی پیشروی شما را می‌گیرد. هیچ چیز بدتر از این نیست که به یک‌باره درجه‌ی سختی بازی جهش کند و با دشمنان فوق‌العاده قدرتمند و Level بالا مواجه شوید.

توجه بفرمائید بنده تا زمان رسیدن به نقطه‌ی الف همه‌ی مراحل اصلی و فرعی را انجام داده بودم ولی با این حال با دشمنی مواجه شدم که بیست Level از کاسوگا قوی‌تر بود! سازندگان شما را مجبور به grind می‌کنند، مجبور به تکرار، تکرار و وقت تلفی. بی‌خود نیست که JRPG طرفداران اندکی دارد، Level grinding واقعاً عذاب‌آور و خسته‌کننده است. برای افرادی که می‌خواهند از قبل به grind بپردازند تا تجربه‌ی داستانی یکپارچه‌ای را داشته باشند نیز انتخاب‌های فراوانی وجود ندارد. تازه در اواخر بازی است که بخشی برای این کار باز می‌شود و خیلی زود مجبور به تکرار چندباره‌ی این بخش خسته‌کننده می‌شوید.

واقعاً باعث تأسف است که Ryu Ga Gotoku Studio برای طولانی کردن مدت زمان گیم پلی به شکل مصنوعی مجبور به آب بندی شده است. این موضوع به ضرباهنگ بازی لطمه وارد کرده و شاهد وقفه‌های متعدد در روند آن هستیم.

یاکوزا 7

داستان در یاکوزا 7 همچون شماره‌های پیشین جذاب و هیجان‌انگیز است. مثل همیشه شاهد یک داستان یاکوزایی با پیچش‌های مختلف و غیرمنتظره هستیم. در بازی با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو خواهیم شد از پلیس‌های فاسد گرفته تا اشارات سیاسی و مشکلات فرهنگی. سازندگان به خوبی کنایه‌ای جانانه به مشکلات روز می‌زنند و در انجام این کار گرفتار شعارزدگی نمی‌شوند.

مراحل فرعی در Yakuza Like a Dragon در حد استانداردهای سری نیستند. چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت شاهد کم‌کاری در این نسخه هستیم. البته نمی‌شود چندان خرده‌ای به سازندگان گرفت. چرا که Like a Dragon عنوانی بین نسلی است و استودیو مجبور به بهینه‌سازی برای چندین پلتفرم بوده است. از طرفی منطقه‌ی جدید یعنی Isezaki Ijincho چند برابر Kamurocho وسعت دارد و این خود بر سختی کار افزوده است.

آهنگ‌های یاکوزا

در زمینه‌ی صداگذاری یاکوزا 7 فوق‌العاده درخشان ظاهر شده است. صدابازیگران به خوبی ایفای نقش کرده‌اند و از پس کار برآمده‌اند. موسیقی نیز در بهترین حالت خود قرار دارد و به جرأت یکی از بهترین‌ها در تاریخ فرانچایز است.

در نهایت Yakuza Like a Dragon علیرغم کاستی‌ها عنوان شایسته‌ای است. درست است که بازی در زمینه‌ی گرافیک و کیفیت فنی به وضوح پسرفت داشته است. اما چند برابر شدن نقشه‌ی بازی بر تنوع کلی آن افزوده است. تجربه‌ی یاکوزا 7 در مجموع لذت‌بخش بود. ولی اگر شاهد Level grinding در آن نبودیم به مراتب لذت‌بخش‌تر می‌شد.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Yakuza 6: The Song of Life 

ایچیبان کاسوگا

اوه اوه، اگر بدونین الآن چی می‌شه!

FINAL VERDICT

In the end, Yakuza Like a Dragon is a worthy title despite its shortcomings. It is true that the game has clearly regressed in terms of graphics and technical quality. But the multiplication of the game map has added to its overall diversity. The Yakuza 7 experience was overall enjoyable. But if we did not see level grinding in it, it would be much more enjoyable

SavisGame Score: 8 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها