این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

10 بازی برتر Insomniac Games

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

اسپایرو (Spyro) باشد یا “رچت و کلنک” فرقی نمی‌کند، Insomniac Games می‌داند چگونه بازی‌های خوب بسازد. حال می‌خواهیم ده بازی برتر این استودیو از نظر متاکریتیک را باهم بررسی کنیم.

Insomniac Games برای سال‌ها، توسعه‌دهنده‌ای بزرگ بوده و عناوین محبوبی از جمله Ratchet & Clank و Marvel’s Spider-Man را عرضه نموده است. این کمپانی در سال ۱۹۹۴ توسط “تد پرایس” (Ted Price) تاسیس شد و موفقیت بزرگی را به چشم دید.

نکنه‌ی جالب اینجاست که با وجود اینکه اکثر عناوین این استودیو‌ انحصاری پلی استیشن بودند. تا قبل از سال ۲۰۱۹ سونی هیچ گونه مالکیتی بر این استودیو نداشت. Insomniac Games نه تنها بازی‌های خوبی می‌سازند، بلکه مکان خوبی برای کار کردن نیز هستند. این استودیو تاکنون ۱۲ بار توسط “FORTUNE” به عنوان بهترین مکان برای کار کردن انتخاب شده است.

لیست پیش‌رو به نوعی، گرامی داشتن کاری است که Insomniac Games تاکنون انجام داده و قرار است در آینده انجام دهد. این لیست بر اساس امتیازات متاکریتیک است و در صورت برابر بودن امتیاز دو بازی، نمرات کاربران تعیین کننده بوده است.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Sunset Overdrive

Metacritic: 83

تنها بازی این لیست که برای PlayStation‌ نیست! Sunset Overdrive یک عنوان جهان‌باز پسا‌آخرالزمانی است که در مورد اسکیت سواری روی ریل‌ها و شلیک کردن به هیولاهای جهش یافته‌ست. ساکنین Sun City‌ به دلیل وجود OverCharge Delirium XT که نام یک نوشیدنی انرژی زاست، جهش پیدا کرده‌اند و حال بازی‌بازان باید از این شهر فرار کنند.

این بازی، عنوان متوسطی بود و نتوانست برای مدت زیادی در مرکز توجه قرار گیرد، هرچند می‌توان گفت آنقدر خوب بوده که جزو یکی از بهترین عناوین Insomniac Games باشد. این عنوان، برخلاف سایر عناوین این استودیو تبدیل به یک فرانچایز نشده است. نوستالژی بودن و گیم‌ پلی جذاب عناوین بعدی لیست، Sunset Overdrive را در این لیست پشت سر گذاشته‌اند.

Ratchet & Clank Collection

Metacritic: 83

این مجموعه شامل عناوین PlayStation 2 یعنی Ratchet and Clack، Ratchet & Clank: Going Commando و Ratchet & Clank: Up Your Arsenal به صورت ریمستر شده روی PlayStation 3 بود. در این ریمستر بازی‌ها به صورت 720p HD اجرا می‌شدند و همچنین دارای یک کد برای دموی Sly Cooper: Thieves in Time بودند. این کلکسیون راه خوبی برای طرفداران بود تا زمان بیشتری را با Ratchet و دوست رباتی او یعنی Clank بگذرانند. این کلکسیون بازی‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کند ولی عناوین Ratchet & Clank مستقل در این لیست، رتبه‌های بالاتری دارند.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

(2016) Ratchet & Clank

Metacritic: 85

بازی Ratchet & Clank مدام از یک کنسول به کنسول دیگر می‌پرد! این بازسازی که از نسخه اول بازی انجام شده است، همه ی آن چیزی است که یک بازسازی باید داشته باشد. این عنوان در اینکه یک بازی از ۱۴ سال گذشته را به زمان حال بیاورد، کاملاً موفق است. نه تنها گرافیک بلکه گیم‌ پلی بازی نیز بهتر شده است. این بازسازی همچنین بخش‌های جدید نیز به بازی اضافه می‌کند. یکی از این بخش‌ها مبارزه با سفینه‌ها بود.

این بازی هم‌زمان با فیلم Ratchet & Clank منتشر شد. هرچند فیلم خیلی موفق نبود. با امتیاز ۲۲٪ از Rotten Tomatoes می‌توان گفت که بازی خیلی موفق‌تر از فیلم بود، مثل همیشه!

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Resistance: Fall Of Man

Metacritic: 86

حالا بیایید به سراغ شلیک کردن به سر فضایی‌ها با یک AUG برویم! عنوان Resistance: Fall of Man یکی از عناوین هنگام عرضه‌ی PlayStation3 بود و شروعی برای این سری بازی. داستان این بازی گروهبان Nathan Hale را در یک جهان موازی دنبال می‌کند، جایی که انسان‌ها مورد حمله‌ی فضایی‌هایی به نام Chimera قرار گرفته‌اند. بیشتر شهرت این بازی به سبب استفاده از سلاح‌های تخیلی بود. تکنیکی که پیش از این در Ratchet & Clank هم استفاده شده بود.

حتی با تفنگ‌های جذاب نیز Chimera‌ها به سختی کشته می‌شدند و بسیار وحشتناک بودند. بازی Resistance: Fall of Man در اینکه این سری تبدیل به یکی از انحصاری‌های مهم پلی استیشن شود کمک قابل توجهی کرد، تا اینکه بعد از سه نسخه، این مجموعه به طور کامل پایان یافت.

Resistance 2

Metacritic: 87 ​

بازی Resistance 2 اصولاً به عنوان بهترین بازی سری شناخته می‌شود. پیشرفت‌های صورت گرفته نسبت به بازی اول باعث می‌شود که تصور کنید نسخه‌ی پیشین برای کودکان بوده است! علاوه بر آن، داستان بازی نیز بسیار احساسی‌تر است و Nathan Hale‌ را در یک مبارزه برای بقا علیه طاعونی که در حال آلوده کردن بدن اوست قرار می‌دهد. Resistance 2 با نسخه‌ی سوم سری ادامه یافت که آن نیز بازی خوبی بود، اما نمره‌ی لازم برای بودن در این لیست را به دست نیاورد.

این سری همچنین دو دنباله‌ی فرعی نیز دارد که یکی از آن‌ها یک بازی برای PlayStation Vita در سال ۲۰۱۲ است. این سری به جرأت از عناوین مهم تاریخچه‌ی Insomniac Games بوده و هنوز هم بعضی از طرفداران به دنبال احیای آن هستند.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Marvel’s Spider-Man

Metacritic: 87

یکی از آخرین بازی‌های منتشر شده که در لیست حضور دارد و این موضوع را که Insomniac Games هنوز هم بازی‌های فوق‌العاده‌ای می‌سازد به اثبات می‌رساند، این عنوان است. با وجود اتفاقاتی که در سینمای مارول و فیلم‌های Spider-Man می‌افتاد، این انحصاری PlayStation در بهترین زمان ممکن منتشر شد.

این بازی نگاهی متفاوت از Spider-Man و شهر New York به ما می‌دهد. این عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بود، هرچند وجود عناوینی مانند Red Dead Redemption 2 و God of War باعث کمتر دیده شدن موفقیتش شد. همچنین Marvel’s Spider-Man پرفروش‌ترین بازی ابرقهرمانی هم محسوب می‌شود که این موضوع یکی از بزرگ‌ترین‌ موفقیت‌های این عنوان و Insomniac Games به شمار می‌رود. بعد از انتشار این عنوان، سونی Insomniac Games را تصاحب کرد.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Ratchet & Clank Future: A Crack In Time

Metacritic: 87​

ما کمی در لیست از سری Ratchet & Clank دور شدیم ولی حالا عناوین این سری در حال بازگشت قدرتمندانه هستند! این عنوان که برای PlayStation 3 عرضه شده بود دنباله‌ای برای Tools of Destruction و Quest for Booty به شمار می‌رفت. این عنوان هفتمین عنوان موجود در سری به شمار می‌رفت و باز هم موفق شد تا با گیم‌ پلی همیشگی خود طرفدارن را راضی نگه دارد.

حال Clank بخش و گیم‌ پلی مخصوص خود را داشت که شامل سکوبازی‌های بازی با زمان می‌شد. این بازی ثابت کرد که Ratchet & Clank هنوز هم می‌تواند عناوین موفقی را ارائه دهد و اینکه Insomniac Games یکی از بهترین فرانچایز‌های تاریخ سونی را ساخته است.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Ratchet & Clank

Metacritic: 88

اینجا جایی است که همه چیز شروع شد! موفقیت Ratchet & Clank، زمینه‌ را برای یکی از موفق‌ترین فرانچایز‌های انحصاری PlayStation آماده کرد. این بازی، ترکیبی از سکوبازی، حل کردن معماها و مبارزه با سلاح‌های متنوع این فرانچایز را به نمایش گذاشت.

علاوه بر این‌ها شخصیت‌های مشهوری مانند Chairman Drek ،Captian Qwark ،Clank و Ratchet نیز در این نسخه معرفی شدند. این نسخه ممکن است یک بازی عالی باشد اما بهترین بازی لیست نیست. هرچند یک فرانچایز عالی را شروع کرده اما یکی از عناوین بعدی فرانچایز، خود را به عنوان نسخه‌ی محبوب‌تر و تحسین برانگیزتر اثبات کرده است.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Spyro: Year Of The Dragon

Metacritic: 91​

قدیمی‌ترین بازی لیست، یکی از بهترین عناوین لیست نیز هست! این بازی سومین و آخرین نسخه‌ی Insomniac Games از این فرانچایز است. قبل از اینکه آن‌ها به سراغ Ratchet & Clank بروند. Spyro اژدهای بنفش رنگی بود که برای پیدا کردن تخم‌های اژدها به کل دنیا سفر می‌کرد.

اسپایرو خود را به عنوان یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های هنرصنعت بازی‌های ویدیویی اثبات کرده است. هرچند Year of The Dragon آخرین بازی این سری از سوی Insomniac Games بود، اما این مجموعه بعد از این با عنوان Spyro: Enter the Dragonfly ادامه یافت که توسط Check Six Studios و Equinoxe Digital Entertainment توسعه یافته بود. نمره Year of The Dragon با بازی اول این لیست برابر بود، اما امتیاز کاربران باعث شد این بازی به رتبه دوم تنزل کند.

این استودیوی همه فن حریف؛ 10 بازی برتر Insomniac Games

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

Metacritic: 91​

هیچ سوپرایزی درکار نیست. یک Ratchet & Clank در جایگاه اول! هرچند Ratchet & Clank بدون شک بهترین فرانچایز Insomniac Games است، اما عنوان Up Your Arsenal بالاتر از سایر عناوین سری می‌درخشد. این بازی که برای PlayStation 2 منتشر شده بود، اولین عنوان سری بود که دارای بخش چندنفره بود که البته این بخش، به بخش تک نفره‌ی بازی متصل بود. همچنین این بازی نشان داد که Insomniac Games می‌تواند در فاصله‌های زمانی کم نیز عناوین خارق‌العاده‌ای بسازد.

قطعاً Insomniac Games یکی از بهترین توسعه‌دهندگان هنرصنعت است و تعدادی از شاخص‌ترین فرانچایز‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی را ساخته است. حالا ما فقط باید برای بازی بعدی آن‌ها صبور باشیم. بازی بعدی آن‌ها هم چیزی نیست جز یک Ratchet & Clank دیگر.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها