نقد و بررسی بازی The Bourne Conspiracy؛ یک تجربه‌ی هالیوودی

The Bourne Conspiracy

(به قلم رضا چشمی)

نمایش مجموعه فیلم‌های The Bourne (با بازیگری مت دیمون) از سال ۲۰۰۲ به این سو، سود زیادی را نصیب سازندگان هالیوودی کرده است. به همین دلیل ساخته شدن یک بازی بر اساس این مجموعه در سالیان اخیر چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. در همین راستا Sierra و High Moon Studios از بازی Robert Ludlum’s The Bourne Conspiracy  رونمایی کردند.

بازی The Bourne Conspiracy روایتی از داستان اول فیلم و اتفاقات رخ داده ما قبل از آن است. البته به نقل از سازندگان ۴۰ درصد از داستان بازی بر اساس فيلم و ۶۰ درصد باقيمانده آن برمبنای داستان اورجینال است. داستانی که توسط نويسندگان بازی نگاشته شده است. Chris Ulm رئيس گروه طراحان در اين خصوص می‌گويد: هدف ما بازی کردن فيلم با همان مشخصات نيست، بلکه قصد داریم بازی‌باز را در شرايطی قرار دهيم که بتواند عناصر سينمایی فيلم را احساس کند. و هر آنچه را که در جريان بازی The Bourne Conspiracy به وقوع می‌‌پيوندد را تحت کنترل خود در آورد.

The Bourne Conspiracy

امانوئل والدز هم می‌افزايد:

هدف ما ساخت يک بازی مبارزه‌ای حرفه‌ای نبود. بلکه اين The Bourne Conspiracy یک اکشن سوم شخص است که تلاش کرديم گيم پلی آن را تا حدی امكان‌پذير و قابل‌باور بسازيم.

همانند داستان فيلم، بورن يک مامور مخفی CIA و یک آدمکش حرفه‌ای است که تحت حمایت مستقیم دولت آمریکا می‌باشد. او در این بازی به دنبال کشف حقيقتی در خصوص يک شماره حساب ناشناس می‌باشد. شماره حسابی که در يکی از بانک‌های سوئيس قرار دارد. و در همین راستا بورن پايش به زوريخ باز شود. اما قبل از کشف حقيقت دچار حادثه‌ای شده و در دريای مديترانه گرفتار می‌شود. در ادامه بدن نيمه جان وی توسط يک ماهی‌گير کنجکاو از آب بيرون کشيده شده و نجات پيدا می‌کند. در حاليکه هيچ‌گونه مدرک يا نشانه‌ای از هويت خود در دست ندارد.

The Bourne Conspiracy

سبک ديگری که در The Bourne Conspiracy برروي آن تاکيد شده، تيراندازي است. در طی بازی  بورن می‌تواند سلاح دشمنان را به دست گرفته و هنر تيراندازی خود را نيز به نمايش بگذارد. روش تیراندازی کاملاً تکراری است و بارها این سبک را در بازی‌های دیگر دیده‌ایم. و هیچ‌گونه نوآوری در این بخش دیده نمی‌شود.

رانندگی ديوانه‌وار در شهر بخش ديگری است که در بازی ديده می‌شود. برای اين منظور High Moon دست به دامن طراحان مجموعه بازی‌های Midnight Club شدند. تا با استفاده از تجربيات آن‌ها کيفيت بخش اتومبيل‌رانی را به حد مطلوب برسانند. هر چند که در نهایت این بخش بازی ضعیف به نظر می‌رسد اما جذابیت‌های خاصی نیز به همراه دارد.

سيستم دوربين بازی بر اساس تکنيک روی شانه (مشابه رزیدنت 4) می‌باشد. زاویه‌ای که امروزه هواخواه زيادي پيدا کرده است. اما همین تکنیک اغلب بازی‌بازان را با مشکل مواجه می‌نماید. و به طور کلی عملکرد چندان جالبی را بر جای نمی‌گذارد.

The Bourne Conspiracy

عليرغم استفاده Sierra Entertainment و High Moon Studios از موتور بازی‌سازی آنریل انجین 3 گرافيک The Bourne Conspiracy در اندازه‌های عناوین سطح بالای هم‌نسل خود نيست. البته محيط‌ها دارای جزئيات بسيار زيادی هستند. که در هنگام تيراندازی‌ها اين موارد کاملاً ديده مي‌شوند. انفجار‌های حاصل از انهدام خودروها هم در طول بازی به کرات ديده خواهند شد. البته بعضی مواقع، تکنيک Explosion Effect چندان جالب به نظر نمی‌آید. و به نظر می‌رسد که تیم طراح بازی دقت چندانی در ساخت آن‌ها به خرج نداده‌اند. صحنه‌های نمايشی The Bourne Conspiracy تماماً به صورت CG طراحی شده‌اند. كه در مهيج شدن و درگير نمودن بازی‌بازان با داستان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مشغله‌های شغلی مت ديمون باعث شد که وی از حضور در اين بازی چشم‌پوشی کند. در نتيجه طراحی چهره‌ی شخصيت اصلی بازی شبيه‌سازی دقيقی از چهره‌ی مت ديمون (بازيگر نقش بورن) نیست. البته شخصيت‌پردازی خوب و قوی بازی The Bourne Conspiracy تا حدود زیادی ذهن بازیگر را از این موضوع منحرف می‌کند. به گونه‌ای که خلأ ناشی از حضور مت دیمون (در غالب شخصیت اصلی داستان) هم کمتر به چشم می‌آيد.

علاوه بر چهره، صدای ديمون هم برای دوبله‌ی شخصیت بازی استفاده نشده است. و به اين ترتيب ممکن است اين بازی بسياری از طرفداران را از خود برنجاند. در مجموع با توجه به توانمندی‌های موتور ۳ Unreal انتظار بيشتری از طراحان The Bourne Conspiracy برای ايجاد گرافیک سطح بالا وجود داشت. اما تا حدود زيادی اين انتظارات برآورده نشدند.

وجود صحنه‌های سينماتیک بی‌نظير، انجام مبارزات تن به تن، تغيير ضرب‌آهنگ گيم پلی به دليل وجود تنوع و افزوده شدن بخش اتومبيلرانی، وجود جلوه‌های گوناگون و موسیقی جذاب و گيرا همگی دست به دست هم داده‌اند تا در جمع‌بندی نهایی بتوان The Bourne Conspiracy را در رده بازی‌های سطح بالای اكشن قرار داد. البته اگر از كم و كاستی‌های ياد شده چشم‌پوشی كنيم.

امتیاز ساویس‌گیم7.5 از ۱۰

 

FINAL VERDICT

The unique cinematic scenes, hand-to-hand combat, change of gameplay rhythm due to the variety and addition of car racing, various effects and fascinating music all go hand in hand to make The Bourne Conspiracy a High level action game. Of course, if we ignore the mentioned shortcomings

Final Score: 7.5 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها