بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time | بازگشت به دوران اوج

بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time کاور بازی کرش بندیکوت 4

بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time | بازگشت به دوران اوج

(به قلم حسن نصرالهی)

اکتیویژن یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای بازی‌های ویدیویی را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته است. در حقیقت کرش بندیکوت هر چقدر توسط ناتی داگ به محبوبیت و شکوفایی رسید بعد از واگذاری به اکتیویژن دوران چندان خوشی را سپری نکرد. اما این بار اکتیویژن ادامه این فرانچایز را به استودیوهای خوش ذوقی سپرده است. توسعه دهندگان با درک این موضوع و برای آنکه طرفداران را دوباره با این سری آشتی دهند در وهله‌ی اول، بازسازی سه گانه‌ی ماندگار ناتی داگ را در دستور کار قرار دادند. سپس بار دیگر از دریچه بازسازی به عنوان فوق العاده کرش تیم ریسینگ جلا بخشیدند. Vicarious Visions «ویکاریوس ویژن» و Beenox «بیناکس» با خلق این عناوین موفق شدند اعتماد هواداران را به سوی خود جلب کنند. غافل از اینکه اعضای توانمند استودیو “Toys for Bob” در حال تدارک یک شگفتانه‌ی تمام و کمال بوده‌اند!

این استودیو به زیبایی هر چه تمام‌تر عناصر خاطره انگیز عناوین کلاسیک را در یک بسته‌ی ارزشمند جمع آوری کرده تا حاصل کار یکی از زیباترین آثار سکوبازی نسل هشتم باشد. شماره‌ی 4 بعد از سال‌ها به این سری اضافه گردیده که این اثر از هر لحاظ لایق بی چون و چرای آن است. به نظرم سه گانه‌ی ارزشمند ناتی داگ دنباله‌ای از این بهتر نمی‌توانست داشته باشد. عنوانی که از هر نظر این سری را وارد فاز جدیدی کرده و هنرمندانه در پی بازگرداندان جایگاه واقعی این فرانچایز محبوب است.

اعضای هنرمند «تویز فور باب» با محصول درخشانشان آینده‌ای روشن را برای این سری متصور ساخته‌اند. امیدوارم این استودیو خوش قریحه باز هم بتواند به واسطه‌ی این فرانچایز و شخصیت نمادین‌اش، آثار ممتاز دیگری را ساخته و پرداخته کند.

کاور بازی کرش بندیکوت 4

کرش بندیکوت ۴ تبلور زیباترین رویاهای طرفداران و ژانر سکوبازی است. عنوانی با اصالت که ضمن پایبندی به ریشه‌ها با رنگ و بوی مدرنی جلا یافته تا هر شخصی بتواند از آن لذت ببرد و در جهان رویایی‌اش سیر کند. دقیقاً اولین نکته‌ای که بازیباز را مغلوب کار حیرت انگیز خالقان می‌کند، همین گرافیک و جهان سازی بی نمونه‌ی این اثر است. محیط‌ها با کیفیت و زیبایی‌های غیر قابل وصفی به نمایش در می‌آیند. گویا در رویاهایمان به ماجراجویی می‌پردازیم! دستاورد هنری شگفت انگیز خالقان بسیار قابل بحث است. تنوع لوکیشن‌ها نیز قابل توجه است و ذوق و سلیقه در طراحی آن‌ها ستودنی. عناصر چشم نواز گرافیکی بنده را به یاد انیمیشن‌های روز می‌اندازد و استودیو توانمند تویز فور باب به جرأت یکی از زیباترین عناوین سکوبازی دوران را خلق کرده است.

از گرافیک و جلوه‌های بصری بی نظیر بازی که بگذریم گیم پلی و طراحی مراحل Crash Bandicoot 4: It’s About Time هم عالی از کار درآمده است. جای بسی خوشحالی است که Toys For Bob با نگاهی ویژه به نسخه‌های کلاسیک، به این اثر سر و سامان داده و با عناصر روز به آن جلا بخشیده است.

خالقان در بحث گیم پلی و طراحی مراحل دقیقاً راه سه گانه‌ی ارزشمند ناتی داگ را پیموده‌اند و با پیشرفت قابل تحسین عناصر آن عناوین خاطره انگیز، تجربه‌ای متفاوت را خلق کرده‌اند. مراحل بسیار متنوع هستند و با چالش‌های مختلف اشباع شده‌اند. مطابق معمول مراحل را باید با سکوبازی‌های سرگرم کننده‌ای طی کنید. سازندگان با حفظ ساختار این مجموعه حس و حال منحصر به فرد عناوین گذشته را حفظ کرده‌اند و با عناصر جدید عنوانی متفاوت را به نمایش گذاشته‌اند.

ماسک های کرش بندیکوت 4 بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time

این بار ۴ ماسک جادویی کرش را در طول مراحل همراهی می‌کنند. این ماسک‌ها مکانیک‌های جالبی را به بازی تزریق کرده‌اند و چالش‌های مختلفی را پیش روی بازیباز قرار می‌دهند. مراحل مدام با سوژه‌های مختلفی درگیر می‌شوند و برخی از زیباترین فصول ژانر را رقم می‌زنند. خالقان هنرمندانه و کاملاً واضح با الهام گیری از ۳ گانه‌ی ناتی داگ حس نوستالژیک بازیباز را تحریک می‌کنند. در حقیقت برخی از مراحل به طرز آشکاری یادآور نسخه‌های کلاسیک هستند، با این تفاوت که پیشرفت فناوری به طرر مسحور کننده‌ای آن‌ها را به تصویر در آورده است.

هنر خالقان در این است که اصالت فرانچایز را حفظ کرده‌اند در حالی که با اندیشه‌های بدیع خود به اثر تازگی بخشیده‌اند. بازی کردن در نقش شخصیت‌های دوست داشتنی این سری یکی دیگر از کارهایی است که حسابی کیف طرفداران را کوک می‌کند. مراحل اصلی با کوکو و کرش طی می‌شوند در حالی که مراحل فرعی را باید با شخصیت‌های نام آشنای این سری پشت سر بگذارید. شخصیت‌هایی که هر کدامشان قابلیت‌های خاص خود را دارند و تنوع بی نظیری را به بازی بخشیده‌اند.

الماس کرش بندیکوت 4

چالش‌ها فراوان هستند و کرش بندیکوت ۴ در این زمینه با هیچ کسی شوخی ندارد! هرگز نباید گول ظاهر کارتونی بازی را بخورید! خالقان دو درجه سختی مدرن و رترو را برای بازیباز در نظر گرفته‌اند. اما ساختار مراحل Crash Bandicoot 4: It’s About Time به گونه‌ای برای بخش مدرن در نظر گرفته شده که خود به اندازه‌ی کافی چالش برانگیز است. از این رو انتخاب درجه سختی Retro خصوصاً برای بار اول کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد!

اما چالش واقعی زمانی پدیدار می‌شود که بخواهید بازی را تکمیل کنید. استودیو Toys For Bob برای تکمیل هر مرحله قوانین سفت و سختی را تعیین کرده و برای این کار هم پاداش‌هایی را در نظر گرفته است. برای آنکه هر مرحله را کامل کنید بایستی حداقل رنج به دست آوردن ۶ الماس را به جان بخرید! به طور مثال اگر 80 درصد میوه‌ها را جمع آوری کنید، یکی از الماس‌ها را به دست می‌آورید و اگر در هر مرحله بیش از ۳ بار جان خود را از دست بدهید، باید با یکی از الماس‌ها خداحافظی کنید!

به همین منوال این چالش‌ها را باید پشت سر گذاشت تا هر مرحله تکمیل شود. نتیجه این تلاش هم بدست آوردن Skinهای بسیار تماشایی برای کرش و کوکو می‌شود که با سلیقه‌ی فراوانی طراحی شده‌اند. اما به نظرم خالقان در این زمینه خساست به خرج داده‌اند و همانطور که گفته شد این Skinهای تماشایی با حداکثر تلاش در دسترس قرار می‌گیرند. باور کنید تکمیل هر مرحله اصلاً کار ساده‌ای نیست و اگر قصد دارید از این شاهکار به طور تمام و کمال لذت ببرید، باید به فکر کامل کردن بازی باشید. آن وقت به این موضوع پی خواهید برد که با یکی از سخت‌ترین بازی‌های دوران مواجه‌اید!

بررسی بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time پایان بازی کرش بندیکوت 4

راجع به داستان بازی ترجیح دادم چیز زیادی ننویسم. همان ماجرای همیشگی کرش و کورتکس دیوانه در انتظار است که این بار با میان پرده‌های با کیفیت‌تر از همیشه روایت می‌شود. البته اگر اهل این سری باشید از شوخی‌های شکل گرفته نیز حسابی لذت خواهید برد. در مجموع هیچ وقت در این سبک قصه اهمیت نداشته و نخواهد داشت و این فرانچایز دوست داشتنی هم از این قاعده مستثنی نیست. لازم به ذکر است که استودیوهای خوش ذوقی چون بیناکس و شانگهای چین هم در خلق این اثر نقش مهمی داشته‌اند. توسعه دهندگان بعد از سال‌ها موفق شده‌اند این سری محبوب را دوباره بر سر زبان‌ها بیندازند. این اثر فوق العاده حتی می‌تواند انتخاب اول عاشقان ژانر سکوبازی در نسل هشتم هم باشد. به هر حال چه عاشقان این فرانچایز و چه تازه واردان تا مدت‌ها می‌توانند از این اثر خوش ساخت لذت فراوانی ببرند.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت در مورد کرش بندیکوت Crash Bandicoot که نمی‌دانستید 

FINAL VERDICT

The developers have managed to revive this popular series after many years. This wonderful work can even be the first choice of fans of platformer genre in the eighth generation. Anyway, both the lovers of this franchise and the newcomers can enjoy this well-made work for a long time

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها