چرا قیمت PS5 در همه‌ی بازارها به جز ایالات متحده افزایش یافت؟

چرا قیمت PS5 در همه‌ی بازارها به جز ایالات متحده افزایش یافت؟ خنده شیطانی دوالسنس

چند روز پیش بود که سونی اعلام کرد به دلیل تورم جهانی قیمت کنسول نسل نهمی خود را افزایش می‌دهد. بلافاصله قیمت پلی استیشن 5 در بازارهای اروپا، استرالیا، کانادا، مکزیک و غیره به میزان ۱۲.۵ درصد افزایش یافت. جالب اینجاست که حتی مردم ژاپن هم از این افزایش قیمت مستثنی نشده‌اند و چند هفته دیگر ناچار به پرداخت هزینه اضافه خواهند بود. حال سؤال اصلی اینجاست که چرا قیمت PS5 در همه‌ی بازارها به جز ایالات متحده افزایش یافت؟

اجازه دهید موضوع را اندکی بسط دهیم. پس از افزایش قیمت، کاربران و رسانه‌ها سونی را در فضای مجازی به باد انتقاد گرفتند و پیش از این نیز یک شکایت ۵ میلیارد دلاری علیه شرکت ثبت شده بود. شکایتی که غول ژاپنی را به تضییع حقوق مصرف کنندگان متهم می‌کرد. سونی از اواخر نسل هشتم با تغییر مدیریت سیاست قیمت‌گذاری و سودآوری تهاجمی را اتخاذ کرده است. آن‌ها برای یک ارتقاء ساده گرافیکی از کاربران پول اضافه طلب می‌کنند، ریمستر و ریمیک بازی‌های قدیمی را با قیمت یک بازی کامل به فروش می‌رسانند و از آغاز نسل ۹ قیمت بازی‌ها را از ۶۰ به ۷۰ دلار افزایش داده‌اند.

چرا قیمت PS5 در همه‌ی بازارها به جز ایالات متحده افزایش یافت؟

با همه‌ی این اوصاف، سونی از آغاز نسل ۹ تا کنون پلی استیشن 5 دیجیتال را همیشه با ضرر به فروش رسانده، در حالی که پلی استیشن 5 استاندارد برای آن‌ها سودآور بوده است. در اصل آن‌ها مجبور به اتخاذ این قیمت‌گذاری شده‌اند و اگر مایکروسافت قیمت ۵۰۰ دلاری را برای سری ایکس اتخاذ نمی‌کرد و این کنسول قدرت سخت‌افزاری بیش‌تری نداشت، بدون شک سونی پلی استیشن 5 را با قیمت به مراتب بیش‌تری به فروش می‌رساند. احتمالاً ۶۰۰ دلار برای PS5 Standard Edition و ۵۰۰ دلار برای PS5 Digital Edition.

حال با توجه به تحولات منطقه اروپا که تورم جهانی را افزایش داده است، شرکت‌ها و به تبع آن‌ها سونی دوست ندارند که این شرایط به وضعیت تجاری آن‌ها آسیب بزند و فروش را از سودآوری خارج کند. ارزش پول کشورها کاسته شده و قیمت‌گذاری قدیم محصولات دیگر جوابگو نیست. برای همین شاهد این بودیم که متا و اپل قیمت محصولات خود را به طرز چشمگیری افزایش دادند. در واقع شرکت‌ها راضی نیستند که درصدی از این فشار اقتصادی به آن‌ها تحمیل شود و همه آن را به مصرف کننده منتقل می‌کنند.

چرا قیمت PS5 در همه‌ی بازارها به جز ایالات متحده افزایش یافت؟

حال بپردازیم به این‌که چرا قیمت PS5 در همه‌ی بازارها به جز ایالات متحده افزایش یافت؟ ۲ دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد. نخست این‌که وضعیت دلار در مقایسه با سایر ارزها همچون یورو و ین ژاپن بهتر است. با توجه به تحولات اخیر در منطقه اوکراین که همه اروپا را درگیر و عملاً وارد قحطی کرده است، ارزش یورو کاهش چشمگیری داشته. در واقع اگر ارزش یورویی پلی استیشن 5 را با دلار مقایسه کنید خواهید دید که تقریباً برابر است. یعنی این افزایشی ۱۲.۵ درصدی که صورت گرفته قیمت را تعدیل کرده است. در خصوص ین هم اگر ارزها را تبدیل کنیم، قیمت PS5 در ژاپن چیزی حدود ۱۵۰ دلار ارزان‌تر است. حتی با این افزایش قیمت که تا چند هفته دیگر در ژاپن اعمال می‌شود نیز پلی استیشن 5 برای ژاپنی‌ها حدوداً ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از سایر مناطق خواهد بود.

در کل کاملاً مشخص است که سونی می‌خواهد سودآوری خود را حفظ کند. برای آن‌ها اهمیتی ندارد که فشار تورمی را به صورت کامل به مصرف کننده منتقل کنند. از طرفی تقاضا برای پلی استیشن 5 خیلی زیاد است و به سرعت فروش می‌رود. در نتیجه آن‌ها هیچ احساس خطری نمی‌کنند و با خیال راحت به همین تصمیمات ادامه می‌دهند.

نوشتار مرتبط:  مقایسه: PS5 در برابر Xbox Series X؛ کدام را بخرم؟ 

پلی استیشن 5 در برابر ایکس باکس سری ایکس هیلو اینفینیت مرد عنکبوتی مایلز مورالس

اما دلیل اصلی این‌که چرا قیمت پلی استیشن 5 در آمریکا افزایش نیافته برمی‌گردد به وضعیت بازار و رقبای سونی در آن منطقه. سونی در همه بازارها با اختلاف پرفروش است و تنها بازاری که در آن اندکی رقابت و خطر را حس می‌کند، بازار ايالات متحده است. در بازارهای اروپا، استرالیا، ژاپن و غیره که همگی افزایش قیمت را دریافت کردند، سونی برتری فاحشی دارد. اما در آمریکا چنین نیست. مایکروسافت از آنجایی که یک شرکت کاملاً آمریکایی است، مردم آنجا به واسطه غرور ملی حمایت بیش‌تری از آن می‌کنند، برخلافِ برخی کشورها که کاملاً برعکس است و ارزشی برای کالای ملی قائل نیستند!

به علاوه این‌که آمریکایی‌ها علاقه زیادی به بازی‌های شوتر و آنلاین دارند. ایکس باکس نیز در زمینه بازی‌های شوتر به لطف هیلو از محبوبیت بالایی برخورد است و شبکه آنلاین ایکس باکس لایو با اختلاف بهترین شبکه برای بازی‌های چندنفره است و بالاترین تعداد کاربران فعال را دارد. طبیعی است در چنین شرایطی اگر سونی قیمت PS5 را در آمریکا افزایش دهد بازار را دو دستی تقدیم رقیب کرده است. ایکس باکس با داشتن سرویس‌هایی همچون گیم پس خود به خود در زمینه مقرون به صرفه بودن برتری دارد، قدرت سخت‌افزاری سری ایکس هم که بیش‌تر است، بنابراین کافی است قیمت کمتری هم داشته باشد که عملاً خرید PS5 در آمریکا احمقانه به نظر برسد.

شرکت سونی

درست است که درآمد پلی استیشن در بازه سالیانه ۳۷ درصد کاهش داشته است، اما آن‌ها باز هم سودآوری نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلاری داشته‌اند و پلی استیشن 5 با اختلاف پرفروش‌ترین کنسول نسل جاری است. طرفداران حق دارند که از این افزایش قیمت ناراحت باشند. شرکت‌های چند میلیارد دلاری حاضر نیستند که اندکی از فشار تورمی را تحمل کنند و این مصرف کننده نهایی است که همیشه متضرر می‌شود.

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ به نظر شما این درست است که فشار اقتصادی همیشه به مصرف کننده نهایی تحمیل شود و شرکت‌ها از زیر بار آن شانه خالی کنند؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها