نقد و بررسی بازی inFAMOUS Second Son؛ سیاتل در آتش

inFAMOUS Second Son

(به قلم رضا چشمی)

روحیه‌ی عصیان‌گر و پرانرژی دلسین سرانجام او را وارد معرکه‌ای بس خطرناک می‌سازد. معرکه‌ای که طرف دیگر آن به نیروهای امنیتی دولت متصل می‌باشد. همه چیز با یک اتفاق ساده آغاز می‌شود. دلسین به همراه برادرش رجی در حین عبور از منطقه‌ای با خودروی واژگون شده حمل زندانی برخورد می‌کند. که از قضا یک زندانی در دام آتش خودرو گرفتار شده است. دلسین از روی انسان دوستی به وی کمک می‌کند. اما در نهایت ناباوری و طی یک میان پرده داستانی شاهد تبدیل شدن دلسین به یک Conduit توسط زندانی یاد شده خواهیم بود. همین داستان کوتاه سر منشاء شکل‌گیری وقایع بزرگ‌تری است. وقایعی که داستان بازی InFAMOUS Second Son را شکل می‌دهد.

وقایع داستانی تا جایی پیش می‌رود که دولت را وادار می‌کند برای نابودی Conduitها دست به تشکیل واحد ویژه‌ای به نام D.U.P بزند. سرپرستی این گروه به شخصی به نام آگوستین سپرده می‌شود. شخصی که به نظر می‌رسد دشمنی دیرینه‌ای با نژاد سرخپوستان (که منتسب به خویشاوندان دلسین هستند) دارد. در پی این حوادث نیروهای امنیتی سرتاسر شهر سیاتل را به سیطره‌ی خود در می‌آورند. و قوانین نظامی را در شهر به اجرا در می‌آورند. در این بین دلسین چاره‌ای جز جنگیدن با DUP و شخص آگوستین نمی‌یابد. و برای نجات جان افراد با برادر خویش هم پیمان شده و ماجرا آغاز می‌شود.

نقد و بررسی بازی inFAMOUS Second Son؛ سیاتل در آتش

بدون شک شخصیت پردازی دلسین مهم‌ترین نقطه عطف بازی inFAMOUS Second Son است. این شخصیت بسیار با صلابت و سرشار از انرژی است. و شخصیت‌پردازی او مدیون این دو عامل بسیار مهم است. نخست صداگذاری فوق‌العاده زیبای تروی بیکر که همانند تمامی آثار وی، استادانه صورت پذیرفته است. و دیگری طراحی شخصیت، چهره و از همه مهم‌تر انیمیشن‌های جذاب در نظر گرفته شده برای دلسین است. طراحی چهره‌ی دلسین و کیفیتی که طراحان ساکر پانچ از دلسین ترسیم نموده‌اند واقعا‌ً جذاب و دیدنی است. در کنار دلسین می‌توان شخصیت پردازی‌های رجی و آگوستین را نیز شایسته تقدیر دانست.

با تمام این تفاسیر، داستان بازی inFAMOUS Second Son فاقد عمق لازم و پیچیدگی‌های رایج در باز‌ی‌های جهان‌باز می‌باشد. نقش گذرای سایر شخصیت‌ها نیز کمکی به ارتقاء داستان بازی نمی‌کند. علت این امر نیز حضور کوتاه شخصیت‌های فرعی داستان است. به گونه‌ای که به محض عادت کردن بازی‌باز به شخصیت‌های فرعی به ناگهان آن‌ها از داستان حذف می‌شوند. و مجدداً بازی‌باز را در محیط‌های بزرگ تنها رها می‌سازد.

نقد و بررسی بازی inFAMOUS Second Son؛ سیاتل در آتش

در بخش گرافیکی چنان که پیشتر بیان شد ساکر پانچ طراحی دلسین و سایر شخصیت‌های بازی را به بهترین نحو ممکن به انجام رسانده است. اما در بخش انیمیشن‌های حرکتی دلسین نکات منفی هم به چشم می‌خورند که اندکی بازی‌باز را دلسرد می‌کند. این مشکلات در هنگام دویدن دلسین بیشتر نمود پیدا می‌نمایند. و گهگاه عدم وجود تعادل در هنگام پرش‌های دلسین و میزان شدت برخورد وی با زمین احساس می‌شود. مشخص نیست چرا سازندگانی که انیمیشن‌های نسخه‌های قبلی را کاملا بالانس نموده‌اند در این قسمت از این مسئله به سادگی عبور کرده‌اند. و توجه کافی را لحاظ نکرده‌اند. گرچه بخش عمده‌ی این مشکل به عدم وجود قدرت‌های ماورائی در ابتدای بازی باز‌می‌گردد. اما سازنده می‌توانست برای ابتدای inFAMOUS Second Son انیمیشن‌های دیگری در نظر بگیرد.

طراحان بازی inFAMOUS Second Son از یک سیستم شبیه ساز بی‌نظیر بهره برده‌اند. و علیرغم جهان‌باز بودن محیط، صحنه‌های بسیار جذاب و زیبایی را پدید آورده‌اند. اهمیت موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم ساکر پانچ از تکنیک Subpixel Morphological Antialiasing به منظور کاهش تیزی لبه‌ها استفاده کرده‌اند. و اعمال کردن این تکنیک در محیطی به وسعت بازی‌های جهان‌باز و مدیریت منابع سخت‌افزاری PS4 در اول نسل امری طاقت‌فرسا اما قابل‌تقدیر است.

پیشرفت مهم دیگر گرافیک استفاده از طیفی از رنگ‌هاست که حس پویایی را به inFAMOUS Second Son اضافه کرده است. با قرار دادن این نکته در کنار شخصیت انرژیک دلسین می‌توان به تفکر روان شناختی سازندگان پی برد. شخصیت‌های برون گرای(دلسین) و درون گرا‌ی (کول) نیاز به دو تم متضاد دارند. به همین دلیل دو نسخه‌ی پیشین بازی دارای تم تیره (متناسب با شخصیت کول) و نسخه inFAMOUS Second Son دارای تم روشن‌تر (متناسب با شخصیت دلسین) است.

جزئیات بازی inFAMOUS Second Son بسیار زیبا و محیط‌ها چشم‌نواز طراحی شده‌اند. عمق میدان پیشرفت قابل توجهی داشته است اما می‌توانست بهتر از این باشد. ظاهراً ادعای سازندگان در خصوص استفاده از ۲۵۰۰۰ سیستم ذرات در شبیه‌ساز باران چندان بی‌راه نبوده است. چرا که جزئیات بسیاری در نحوه نمایش محیط‌ها دیده می‌شود. و باران یکی از این عوامل محیطی است که به خوبی طراحی شده است. در مجموع سازندگان در بخش گرافیک نمره‌ی قابل قبولی دریافت می‌نمایند.

گیم پلی بازی inFAMOUS Second Son ساختار نسخه‌های قبلی را حفظ کرده است. در عین حال وجود Conduitهای مختلف تنوع پذیری این بازی را بیش از گذشته نمایان ساخته است. چرا که دلسین بر خلاف کول از قدرت‌هایی بهره می‌برد که بر مبنای دود و آتش استوار گردیده است. بدین ترتیب صحنه‌های جذاب و جدیدتری را در این نسخه شاهد هستیم. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد برقراری تعادل قدرت‌های دلسین است. طراحان به خوبی توانسته‌اند از پس طراحی قدرت‌های جدید بر بیایند و انیماتورها نیز در نمایش دادن این توانایی ها کاملاً استادانه عمل کرده‌اند.

طراحان گیم پلی inFAMOUS Second Son از الگوریتم افزایش تدریجی قدرت‌های دلسین به خوبی بهره برده‌اند. و بدین ترتیب کشش جذب مخاطب تا انتهای بازی را پدید آورده‌اند. البته اگر بازی GTA را معیار سبک بازی جهان‌باز در نظر بگیریم قطعاً این بازی دارای کاستی‌هایی در زمینه‌ی گیم پلی می‌باشد.

مشکلی که در نسخه‌های قبلی وجود داشت کمابیش در inFAMOUS Second Son نیز دیده می‌شود. این مشکل بیشتر به نحوه‌ی طراحی ماموریت ها باز می‌گردد. اصولاً عمق طراحی مراحل و ماموریت‌ها در مجموعه بازی‌های InFAMOUS پائین‌تر از حد معمول است. و مدت زمان انجام آن‌ها کوتاه و شیوه‌ی روایت کمتر از حد انتظار است. گهگاه این حس وجود دارد که ماموریت‌های اصلی به همان سرعتی که شکل می‌گیرند به همان نسبت نیز زود پایان می‌پذیرند. صرفنظر از ماموریت‌های فرعی که بیشتر جنبه‌ی طولانی شدن مدت زمان گیم پلی را برعهده دارند. سازندگان اگر در طراحی ماموریت‌ها خلاقیت بیشتری به خرج می‌دادند با اثر جذاب‌تری رو به رو می‌شدیم.

قدرت‌های دلسین از جمله بخش‌های جالب گیم پلی است که بازی‌باز را ترغیب به انجام چندباره‌ی inFAMOUS Second Son می‌کند. به همان اندازه که به کارگیری قدرت‌های مبتنی بر الکتریسیته کول جذاب و دوست داشتنی بودند قدرت‌های مبتنی بر آتش و دود دلسین نیز جذابیت دارند. و از بین بردن دشمنان توسط این قدرت ها سرگرم‌کننده است. در اینجا لازم است از سونی به دلیل به کارگیری فناوری‌های مختلف و به خصوص اضافه کردن صفحه‌ی لمسی به گیم پد PS4 تشکر کنم. چرا که به سازندگان آزادی عمل بیشتری در خصوص کنترل شخصیت‌ها بخشیده است. و ساکرپانچ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از همان ابتدای بازی که با حرکت دادن گیم بد به اطراف حس تکان دادن اسپری رنگ به بازی‌باز منتقل می‌شود، تا زمانی که با لمس کردن صفحه‌ی لمسی می‌توان درب‌ها را گشود همگی احساس تنوع را در بازی‌باز پدید می‌آورند. ضمن آنکه غنای گیم پلی را افزایش می‌دهد. جای خالی بخش آنلاین به خوبی در inFAMOUS Second Son حس می‌شود. با توجه به حضور شخصیت‌های مختلف که هر یک توانایی‌های خاص خود را دارند وجود بخش آنلاین می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد.

موسیقی بازی آنچان که باید، تاثیرگذار نیستند. و شک دارم حتی بعد از دو یا سه بار تمام کردن بازی قطعه‌ای از موسیقی‌های آن به خاطر بازی‌باز بماند. شاید مهم‌ترین علل آن پخش پراکنده‌ی موسیقی‌ها در مراحل باشند. این گونه صداگذاری بیشتر مناسب فیلم‌های سینمایی است تا بازی‌های رایانه‌ای. در این زمینه راکستار می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر سازندگان باشد. زیرا همواره دست بازی‌باز را برای انتخاب موسیقی باز می گذارد. جلوه‌های صوتی به فراخور قدرت‌های جدید شخصیت اصلی بازی تغییر کرده و بسیار هماهنگ با جلوه‌های دود و آتش ایجاد شده است. اما همانگونه که پیشتر هم گفتم صداگذاری شخصیت‌ها نقطه عطف بازی است. تروی بیکر بدون شک یکی از نوابغ صداگذاری شخصیت‌های بازی است که با تیپ سازی‌های مختلف، به راحتی می‌تواند روی چندین و چند شخصیت مختلف صحبت کند.

در ادامه‌ی ستایش از تروی بیکر باید متذکر شوم صدای او همانند جادویی اثرگذار عمق شخصیت دلسین را دو چندان کرده است. و همچنان که شخصیت جوئل در آخرین ما را در اذهان ماندگار کرد تا مدت‌ها شخصیت دلسین نیز در یادها خواهد ماند.

 

نقد و بررسی بازی inFAMOUS Second Son؛ سیاتل در آتش

InFAMOUS Second Son یکی از جذاب‌ترین بازی‌های PS4 است که با احتساب مرحله‌های فرعی می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. در صورتیکه تا کنون آن را تهیه نکرده‌اید، دیگر معطل نکنید. و با قدرت دود و آتش به جنگ نیروهای D.U.P بروید.

نکات مثبت: اعمال تغییرات مثبت در زمینه‌ی گیم پلی به مدد پد لمسی، ایجاد تغییرات در گیم پلی بواسطه‌ی تغییر شخصیت اصلی بازی،گرافیک جذاب

نکات منفی: ضعف در هوش مصنوعی در برخی بخش‌ها، عدم وجود بخش آنلاین، عدم داستان سرایی مناسب

امتیاز ساویس‌گیم: ۹ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

InFAMOUS Second Son is one of the most exciting PS4 games that can entertain you for hours by including side-missions. If you have not already played it, do not hesitate. And go to war with D.U.P forces with the power of smoke and fire

Pros: Apply positive changes to the gameplay with the help of the touchpad, make changes to the gameplay by changing the main character of the game, amazing graphics

Cons: Weakness in artificial intelligence in some sections, lack of online section, lack of proper storytelling

Final Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها