دروغ سیزده! عادت زشت و ناپسندی که به تازگی باب شده است

دروغ سیزده! عادت زشت و ناپسندی که به تازگی باب شده است

دروغ، پدیده‌ای که در همه‌ی جوامع، فرهنگ‌ها و ادیان ناشایست و ناپسند است. جالب است بدانید که پدیده‌ی دروغ سیزده که سالیانی است باب شده است اصلاً ریشه‌ی ایرانی ندارد. و کاملاً برگرفته از فرهنگ کژ و ناشایست غرب است. عملی که به دروغ اول آوریل معروف است و در جوامع غرب رواج پیدا کرده است.

حال چند سالی است که رسانه‌های کم سواد به نوعی با همراهی این جریان این موضوع نکوهیده را باب کرده‌اند. و تحت الفاظی مانند دروغ سیزده و غیره سعی در ایرانی جلوه دادن آن هستند. و از این طریق سعی می‌کنند این عمل نابخردانه را فراگیر کنند. غافل از این‌که جامعه‌ی ایرانی از دیرباز با این پدیده‌ی ناشایست یعنی دروغ بیگانه بوده است. و این عمل از هزاران سال پیش منع شده و ناشایست تلقی شده است. به عنوان مثال می‌شود به قدیمی‌ترین اثر منثور که برای ما به یادگار باقی مانده است اشاره کنیم. دعای کوروش کبیر که به خط میخی در تخت جمشید نوشته شده است: خداوند این کشور را از دشمن، خشکسالی و دروغ محفوظ دارد.

این از بحث فرهنگی ماجرا بود که کاملاً مشخص می‌کند ایرانیان از دیرباز چگونه بوده‌اند. بحث اخلاقی و انسانی ماجرا هم که نیازی به توضیح ندارد و شخصی نیست که دروغ را بپسندد یا تأیید کند. و از همه مهم‌تر بحث دینی که دروغ به عنوان یکی از گناهان کبیره برشمرده شده است. آیا کاری جز دروغ گفتن در روز سیزدهم فروردین وجود ندارد که موجب سرگرمی شود؟ یا چون این عمل نزد غرب رواج پیدا کرده است حتماً کار درست و خوبی است؟

با تشکر از همراهی شما عزیزان، جا داشت که به این مقوله‌ی ناشایست اشاره‌ای داشته باشیم. چرا که همه‌ی ابعاد را در برمی‌گیرد و حوزه‌ی فعالیت ما نیز مستثنی از آن نیست. در پایان اگر نظری دارید لطفاً در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها