معرفی بزرگان: یو سوزوکی هنرمندی توانا و یکی از نوابغ هنر-صنعت بازی‌های ویدیویی

یو سوزوکی Yu Suzuki

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

عرض ادب و احترام خدمت همراهان و عاشقان هنر هشتم. در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی و رسانه بپردازیم. در این مقاله قرار است به استاد یو سوزوکی بپردازیم. لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

یو سوزوکی یکی از بهترین و جریان‌ساز‌ترین بازیسازان تاریخ است. بازیسازی که با خلق آثار متفاوت و تاثیرگذار نام خود را به عنوان یکی از پشگامان هنر هشتم ثبت کرد.

یو سوزوکی در سال ۱۹۵۸ و در سرزمین آفتاب دیده به جهان گشود. او همانند سایر بازیسازان بزرگ جهان نظیر میکامی و کوجیما قصد ورود به صنعت بازی را نداشت. تا اینکه دست سرنوشت او را به سمت هنر هشتم کشانید.

یو سوزوکی

یو سوزوکی پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه اوکایاما در سال ۱۹۸۰ در رشته‌ی برنامه‌نویسی کامپیوتر، در سال ۱۹۸۳ به عنوان یک برنامه‌نویس به شرکت محبوب و معروف سگا پیوست. یو سوزوکی در شرکت سگا به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد. و تبدیل به یکی از بازیسازان بزرگ جهان شد. او در ابتدا بر روی بازی‌های آرکید نظیر Ferrari F355 Challenge تا Hang-On و After Burner II کار کرد. و سهم عمده‌ای در خلق پروژ ه‌های مختلف شرکت سگا در رشد دوران بازی‌های آرکید داشت.

عناوینی با کیفیت و موفق که نشان از نبوغ و هنر این بازیساز افسانه‌ای در هنر هشتم داشت. تا اینکه در دهه‌ی ۹۰ میلادی و با هیاهوی بازی‌های سه بعدی یو سوزوکی دو بازی زیبا و متفاوت در دو سبک مختلف را ساخت. نخستین بازی Virtua Racing، نام داشت. و یکی از بازی‌های زیبای آرکید ریسینگ به حساب می‌آمد. دومین عنوان Virtua Fighter بود. که همواره از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ یاد می‌شود. عنوان Virtua Fighter الهام‌بخش عناوین مبارزه‌ای محبوب و معروفی نظیر TEKKEN و Soulcalibur شد.

موفقیت‌های این هنرمند بزرگ ادامه داشت. تا اینکه در سال ۱۹۹۹ یکی از جریان‌سازترین و بهترین عناوین تاریخ بازی‌های رایانه‌ای توسط یو سوزوکی ساخته شد. عنوان Shenmue یکی از عناوین صاحب سبک جهان‌باز لقب گرفت. این بازی عناصر و مکانیزم‌های فراوانی را به هنرصنعت بازی آورد.

آزادی عمل بالا، داستان و روایت عالی، وجود چرخه‌ی شبانه‌روز در بازی و سطح جزئیات بالا گوشه‌ای از این‌ها بود. و مکانیزم QTE (زدن دکمه‌های نشان داده شده در تصویر) که برای نخستین بار توسط همین بازی معرفی شد. از دستاوردهای این بازی و یو سوزکی بود.

متاسفانه با وجود تمام جریان‌سازی‌های این عنوان، بازی از نظر تجاری فروش خوبی نکرد. و نتوانست هزینه‌ی ۷۰ میلیون دلاری که خرج بازی شده بود را بازگرداند. با این وجود ۲ سال بعد و در سال ۲۰۰۱ قسمت دوم بازی منتشر شد. و از نظر کیفی تبدیل به یکی دیگر از آثار شاخص یو سوزوکی و شرکت سگا شد. پس از این موفقیت‌های بزرگ یو سوزوکی به عنوان تهیه‌کننده بر روی عناوین مختلفی نظیر OUTRUN 2 و VIRTUA COP 3 کار کرد.

یو سوزوکی

یو سوزوکی که از ساخت قسمت سوم عنوان Shenmue در شرکت سگا نا امید شده بود، در سال ۲۰۱۱ شرکت سگا را ترک کرد. و استودیوی شخصی خود با نام YS(مخفف یو سوزکی!) را تأسیس کرد. و سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های فراوان در رابطه با قسمت سوم عنوان Shenmue، این بازی در مراسم E3 2015 شرکت سونی معرفی شد. و در نهایت سال 2019 بود که این بازی برای PS4 و PC عرضه شد.

نکته‌ی جالب در رابطه با قسمت سوم بازی این بود که هزینه‌ی ساخت بازی از طریق کمپین حمایت مالی کیک‌استارتر جمع‌آوری شد. و توانست رکورد جمعآوری هزینه‌ی ساخت یک بازی را تصاحب کند.

یو سوزوکی در طی فعالیت سه دهه‌ای در هنر هشتم جوایز بی‌شماری را کسب کرده است. که می‌توان به دریافت جایزه‌ی افسانه‌ای از آکادمی هنر و علوم تعاملی اسپانیا و جایزه‌ی پیشگام از مراسم Game Developers Choice Awards اشاره کرد.

با وجود اینکه مدت‌ها از آخرین عنوان AAA استاد یو سوزوکی می‌گذرد، اما او با ساخت آثار جریان‌سازی نظیر Shenmue و Virtua Fighter برای همیشه در دل هنر هشتم زنده خواهد ماند. و تا ابد از او به عنوان یکی از بهترین بازیسازان تاریخ یاد خواهد شد.


در پایان هم شما را به دیدن فهرستی از عناوین شاخص و ماندگار استاد یو سوزوکی جلب می‌کنم:

(Virtua Fighter (1995

(Virtua Cop (1996

(Fighters MegaMix (1997

(Shenmue (1999

(Daytona USA (2001

(Shenmue 2 (2001

(Shenmue 3 (2019

نظر شما در خصوص این بازیساز افسانه‌ای؟ کدامیک از این عناوین را تجربه کرده‌اید؟

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها