نقد و بررسی بازی Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time

(به قلم رضا چشمی)

پس از چندین سال انتظار و بعد از مدت‌ها غیبت، Sly Cooper پا به عرصه‌ی بازی‌ها گذاشته است. نکته‌ی جالب Sly Cooper: Thieves in Time ساخته شدن آن توسط Sanzaru Games می‌باشد. استودیو‌ای که سابقه‌ی چندان طولانی هم در زمینه‌ی ساخت بازی ندارد. ظاهراً سونی با توجه به درگیر بودن Sucker Punch Productions با مجموعه بازی‌های Infamous، ترجیح داده از این شرکت چشم پوشی کند.  و ساخت بازی را به Sanzaru Games سپرده است. گرچه در مجموع تغییری در وضعیت Sly به وجود نیامده و سازنده به خوبی از عهده‌ی کار بر آمده است.

راکون دوست داشتنی مجموعه‌ی Sly همانند اجدادش سالیان سال است که به عنوان سارق مشغول به کار است. و همانگونه که در ماجراهای قبلی دیدیم بارها با سایر سارقین بر سر کتاب اجدادیش درگیر شده است. در Sly Cooper: Thieves in Time  نیز کتاب یاد شده که حاوی اطلاعات ارزشمندی در زمینه تکنیک‌های سرقت است ربوده شده است. و این بار در پیچ و خم زمان گم می‌شود. Sly Cooper پس از چندین تلاش نصفه و نیمه، راه یافتن کتاب اجدادی را در جمع‌آوری دار و دسته خلافکار خود می‌یابد. و از اینجا به بعد است که داستان بازی کلید می‌خورد.

در بخش گیم پلی سازندگان سعی کرده‌اند به بازی‌بازان آزادی عمل لازم را بدهند. به همین منظور در جریان Sly Cooper: Thieves in Time کنترل دار و دسته‌ی یاغی‌هایی نظیر Sly ،Bentley ،Murray ،Carmelita Fox و اجداد Sly به بازی‌باز سپرده می‌شود. این تغییر شخصیت‌ها از آن جهت اهمیت دارد که حل برخی معماهای بازی نیازمند توانایی‌های خاصی است. و گاهی اوقات حل این معماها خارج از توانایی‌های Sly هستند. در نتیجه شخصیت‌های دیگر بازی وارد معرکه شده و مشکلات را رفع می‌کنند.

نحوه‌ی روایت داستان، معرفی شخصیت‌ها، میان پرده‌های بازی و … همگی در جهت القای فضای فانتزی گام برداشته‌اند. با وجود اینکه بسیاری از این صحنه‌ها را در بازی‌های دیگری نظیر Legend Of Zelda دیده‌ایم اما این صحنه‌های آشنا به خودی خود از ارزش Sly نمی‌کاهند. بحث دیگر متغییر بودن روند گیم پلی است. در بسیاری از بازی‌های سکوبازی شاهد روندی یکسان و عموماً خطی هستیم. گرچه فرمت کلی Sly Cooper: Thieves in Time هم از این قاعده مستثنی نیست. اما لحظاتی نیز وجود دارند که روش کار تغییر می‌کند و بازی‌باز می‌بایست معمائی را حل کند. با استفاده از SIXAXIS های کنترلر اشیائی را بردارد و …

نقد و بررسی بازی Sly Cooper: Thieves in Time

سبک گیم پلی بازی در واقع اکشن مخفی کاری کودکانه است. و اساساً برای سنین پائین‌تر طراحی شده و مناسب حال آنان است. با این حال حس کارتونی رایج در Sly Cooper: Thieves in Time می‌تواند بازی‌بازان هر سنی را به خود جذب نماید. وجود مینی گیم‌های مختلف و متنوع هم از دیگر عوامل جذاب بازی است. این مینی گیم‌ها شامل بخش‌های دو بعدی و سه بعدی هستند. که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند. به طور کلی نکات مثبت بخش گیم پلی بر نکات منفی آن برتری دارد. از دیگر نکات مثبتی که در بازی دیده می‌شوند قابلیت‌های جدید Sly هستند. توانایی‌های جدید Sly نظیر مجهز شدن به تیر و کمان، سپر و کند کردن زمان و چندین و چند قابلیت دیگر.

این تنوع و گوناگونی در روند بازی، جذابیت آن را افزایش داده و باعث شده بازی‌باز در سرتاسر بازی احساس یکنواختی نکند. البته همانند اکثر بازی های این سبک، Sly Cooper: Thieves in Time نیز خارج از اشکال نیست و لحظاتی هم هستند که بازی‌باز احساس می‌کند بود و نبودش در جریان بازی تغییری ایجاد نمی‌کند.

نقد و بررسی بازی Sly Cooper: Thieves in Time

کنترل Sly Cooper: Thieves in Time به بهترین شکل ممکن طراحی شده است. و هر یک از شخصیت‌ها با دیگری کاملاً متفاوت کنترل می‌شوند. لحظه‌ای Bentley را با آن ویلچر عجیب و غریبش مجسم کنید. این شخصیت، شباهت عجیبی با شلمن، لاک پشت دوست داشتنی مجموعه کارتون‌های بامزی دارد. همان تیپ جذاب شلمن اما در غالب یک لاک پشت به ظاهر معلول. که حتی می‌تواند با بمبهای دست ساز از موانع سخت عبور کند. کنترل ویلچر او یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بازی است.

گرافیک بازی Sly Cooper: Thieves in Time قابل توجه و مورد پسند بازی‌بازان سنین پائین‌تر است. گرچه تمامی نسخه‌های این بازی از سبک گرافیکی Cell-Shade استفاده کرده‌اند. اما این نسخه گرافیک بهتر و با جزئیات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی البته با همان نگاه کمیک گونه دارد. این سبک کاملاً همسو با فلسفه‌ای است که در بازی جریان دارد. محیطی شاد با روایتی طنزگونه از مجموعه‌ای حیوانات انسان نما که در تقابل با یکدیگر داستان‌های زیبایی را می‌آفرینند.

نقد و بررسی بازی Sly Cooper: Thieves in Time

در این میان رنگ بندی Sly Cooper: Thieves in Time تاثیرپذیری بازی از محیط‌ها را چندین درجه ارتقاء می‌دهد. در رنگ بندی محیط‌ها طیف عظیمی از رنگ‌های سرد وگرم به کار رفته است. و این تضاد حس خوشایندی را نه تنها برای بازی‌بازان کم سن و سال بلکه برای بزرگسالان نیز فراهم می‌آورد. این رنگ بندی در دوره‌های مختلف بازی تغییر می‌کند.

Sly Cooper: Thieves in Time ماجراهای Sly را در فرانسه‌ی مدرن، دوران فئودالی ژاپن و غرب وحشی, سرزمین‌های باستانی اعراب و انگلستان قرون وسطا به تصویر می‌کشد. به طور کلی بازی در ۵ جهان مختلف جریان دارد. و شاهد دنیاهای متفاوتی هستیم.

به عنوان مثال مرحله اول Sly Cooper: Thieves in Time که در پاریس این روزها می‌گذرد متشکل از هزار توی نور و سایه است. تضاد موجود در رنگ بندی و گیم پلی متنوع بازی باعث تکامل یکدیگر شده‌اند. انیمیشن‌های بازی همانی است که یک بازی کمیک می‌طلبد. تلفیق انیمیشن‌های انسانی با انمیشن‌های حیوانات همان حسی را در من بر انگیخت که کارتون‌های والت دیزنی نظیر رابین هود بر می‌انگیزد. بازی به لحاظ هنری، زیبایی‌هایش را همه گونه به رخ بازی‌باز می‌کشد. شکی نیست که این مرحله از بازی کاملاً تحت تاثیر رمان معروف Maurice Leblanc یعنی آرسن لوپن ساخته شده است. در جای جای مرحله می‌توان همان حس و حال آرسن لوپنی را تجربه کرد.

طراحان Sly Cooper: Thieves in Time از تغییر مکان‌های بازی به خوبی بهره برده‌اند. و گیم پلی بازی را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با تغییر مکان و زمان سبک آن نیز دچار تغییر می‌شود. قابلیت Cross Play در نظر گرفته شده برای هر دو کنسول Vita و PS3 امکان بازی در هر زمان و مکان را برای بازی‌باز فراهم می‌کند. اما مشکلی را نیز برای بازی به وجود آوده است. با توجه به اینکه Vita نسبت به PS3 دارای محدودیت سخت افزاری است سازنده مجبور شده در بخش Level Design تغیراتی اعمال کند تا بازی بر روی هر دو پلتفرم قابل اجرا باشد.

این محدودسازی مانع شکوفایی بازی شده و کیفیت آن را تا حدودی کاهش داده است. به همین دلیل وسعت مراحل کمتر از حد انتظار در قیاس بازی‌هایی نظیر DarkSiders II است. در هر حال ایده‌ی اجرای بازی روی یک پلتفرم و ادامه‌ی آن در هر مکان و هر زمان در پلتفرم دیگر اینجا به کار بازی‌بازان آمده و هر زمان که بخواهید می‌توانید بازی را روی ویتا ادامه بدهید.

در بخش صدا گذاری Sanzaru Games به گذشته‌های Sly رجوع کرده و تمامی هنرمندان قبلی را دور هم جمع کرده است. علاوه بر جلوه‌های زیبا، موسیقی بازی نیز به طور موازی، اتمسفر Sly Cooper: Thieves in Time را همراهی می‌کند. و صداگذاری نیز حال و هوای یک بازی فانتزی را به خوبی القاء می‌کند.

نکات مثبت:

-طراحی خوب شخصیت‌ها،گرافیک جذاب

-موسیقی جذاب، صداگذاری متناسب با شرایط بازی

-مراحل متنوع و تغییر گیم پلی در مراحل مختلف

نکات منفی:

-مراحل نسبتاً کوچک

-داستان نه چندان پیچیده

امتیاز ساویس‌گیم: ۸.۵ از ۱۰

FINAL VERDICT

:pros

 Good character design, pleasant graphics

Great music, sound that fits the conditions of the game

 Various level and gameplay change in different levels 

:cons

Relatively short levels

 The story is not so complicated

SavisGame Score: 8.5 out of 10

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها