نقد و بررسی بازی Mini Ninjas؛ ماجراجویی نینجاهای کوچک

Mini Ninjas

(به قلم رضا چشمی)

نینجاها در طول تاریخ همواره مورد نکوهش قرار گرفته‌اند. و از آن‌ها به عنوان افراد شرور یاد می‌شود. اما واقعیت این است که آنان مبارزانی بودند که جان خود را برای به دست آوردن آزادی و نجات مردم از یوغ بندگی حکومت‌های فئودالی ژاپن به خطر می‌انداختند. و در این راه حتی از با ارزش‌ترین دارایی‌های خود نیز ‌می‌گذشتند. سوژه‌ی همیشه جذاب نینجا‌ها این بار شرکت‌های Eidos و IO Interactive را واداشته تا بازی Mini Ninjas را به شکل فانتزی تولید و روانه‌ی بازار کنند.

Mini Ninjas روایتی از رشادت‌های نینجاهایی است که برای نجات دنیا از دست شرارت‌های فرمانروای ستمگر سامورائی‌ها، به مبارزه با وی می‌روند. ولی سرانجام به وسیله‌ی قدرت‌های جادویی وی از بین رفتند. و هرگز به زادگاه خود باز نگشتند. فرمانروا به وسیله‌ی این قدرت جادویی حیوانات جهان را مسخ کرده است. و با تغییر شکل دادن، آن‌ها را به سربازان سامورائی بی اراده تبدیل کرده. و بدین ترتیب برای خود ارتش قدرتمندی ایجاد کرده است.

با از بین رفتن تمامی نینجاهای دهکده استاد نینجاها برای از بین بردن فرمانروا و بازگرداندن دنیا به حالت عادی چاره‌ای جز اعتماد به هیروی نوجوان نمی‌یابد. و بدین ترتیب جوان‌ترین نینجای تاریخ قدم در راهی سخت و مرگبار می‌گذارد.

نقد و بررسی بازی Mini Ninjas؛ ماجراجویی نینجاهای کوچک

Mini Ninjas دارای 22 مرحله است. و از محل زندگی هیرو آغاز می‌شود. بخش اول آن صرف آموزش هیرو و بازی‌باز می‌شود. و درست پس از اتمام این مرحله با فوتو دوست نزدیک هیرو آشنا می‌شویم. و در ادامه با افراد دیگری نیز آشنا می‌شویم. افرادی که می‌توان آن‌ها را در جریان بازی انتخاب و ادامه‌ی ماجرا را با آن‌ها پیگیری کرد.

گرچه گیم پلی و سبک بازی Mini Ninjas مشابه بازی‌هایی نظیر Brave: A Warrior’s Tale و مجموعه بازی‌های CRASH به نظر می‌رسد. اما نکاتی هم وجود دارد که بازی را تا حدودی از تکراری بودن خارج می‌کند. هر یک از شخصیت‌های قابل بازی توانایی‌های خاصی دارند. به عنوان مثال هیرو می‌تواند با استفاده از قدرت جادویی KUJI حیوانات را تحت سیطره‌ی خود درآورد. و به درون کالبد آن‌ها راه پیدا کند. بدین ترتیب می‌توانید در نقش یک گراز، خرس پاندا، خرگوش، روباه و غیره در میان دشمنان به گشت‌زنی بپردازید. و یا آن‌ها را از بین ببرید. از دیگر توانایی‌های هیرو می‌توان به قابلیت شنا کردن در درون رودخانه اشاره کرد. که در عین حال وی می‌تواند از کلاه خود به عنوان قایق استفاده کند. و در رودخانه حرکت نماید.

تنوع گیم پلی Mini Ninjas به هیمن جا ختم نمی‌شود. فوتو نینجای تنومندی است که استعدادی در شمشیر زنی ندارد. بنابراین استفاده از یک پتک عظیم را ترجیح می‌دهد. و می‌تواند با استفاده از ضربات قدرتمند خود دشمنان را به زانو درآورد. و یا اشیاء بزرگ از جمله دروازه‌ها را منهدم کند. سوزومه دختری است که می‌تواند با استفاده از فلوتی که از مادرش به وی ارث رسیده دشمنان را از بین ببرد. شخصیت‌های دیگر بازی هم عبارتند از کانوایچی، تورا و شان.

نقد و بررسی بازی Mini Ninjas؛ ماجراجویی نینجاهای کوچک

سبک بازی Mini Ninjas اکشن است. اما عناصر مخفی کاری و ماجراجویی هم در آن دیده می‌شود. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع می‌توان با استفاده از مخفی‌کاری کلک یک سامورائی را کند. بدون اینکه کم‌ترین مشکلی پدید آید. ریتم بازی نسبتاً کند بوده و سیستم مبارزات فانتزی‌گونه در بعضی مواقع فاقد جذابیت‌های لازم به نظر می‌رسند.

در نتیجه کسانی که به بازی‌های سریع و اکشن عادت دارند ممکن است با Mini Ninjas به مشکل بر بخورند. البته با توجه به اینکه هدف سازندگان بیشتر بازی‌بازان کم‌ سن و سال بوده می‌توان از این مورد چشم‌پوشی کرد. در طول بازی دشمنان هرگز نمی‌میرند و خونی ریخته نمی‌شود. بلکه از شکلی به شکلی دیگر تبدیل می‌شوند. در واقع سامورائی‌ها به شکل اصلی خود (یعنی حیوانات) بدل می‌شوند.

غولآخرهای بازی Mini Ninjas هم به اکشن صرف ختم نمی‌شوند. بلکه شکست دادن آن‌ها راه و روش‌های خاصی را می‌طلبد. که عدم اجرای صحیح آن‌ها سرنوشتی جز شکست را نصیب بازی‌باز نمی‌کند. ضمن اینکه روش QTE برای کشتن آن‌ها در نظر گرفته شده است. تکنیک BULLET TIME که مدتی بود در بازی‌ها، کمتر دیده می‌شد نیز در بازی گنجانده شده است. و هر شخصیتی بسته به توانایی‌هایش می‌تواند از این تکنیک استفاده کند.

سیستم ارتقاء قابلیت‌های شخصیت‌ها و سلاح آن‌ها در تمامی بخش‌ها‌ی Mini Ninjas وجود دارد. علاوه بر آن سیستم ارتقاء حتی باعث افزایش کمیت بخش BULLET TIME نیز می‌شود. در حالت عادی هیرو می‌تواند با استفاده از این سیستم فقط سه نفر را مورد هدف قرار دهد. ولی بعد از ارتقاء حتی ۵ نفر را هم می‌توان در آن واحد از بین برد.

سیستم UPGRADE یا ارتقاء به کمک پول‌هایی که با از بین بردن دشمنان و آزادسازی حیوانات به دست می‌آورید امکان پذیر می‌شود. در جریان بازی Mini Ninjas با قفس‌های متعددی مواجه می‌شویم. که درون آن‌ها حیوانات‌ی زندانی شده‌اند تا بعدها به سامورائی تبدیل شوند. آزادسازی آن‌ها هم به افزایش پول ها کمک می‌کند.

در جریان بازی Mini Ninjas اشیاء دیگری هم وجود دارند. اشیائی که توانایی‌های دیگر شخصیت‌های داستان را افزایش می‌دهند. از جمله: نیلوفر آبی مقدس، گلبرگ آبی، هویج وحشی و غیره. در مجموع ۱۲ نوع دشمن مختلف هم در بازی حضور دارند. که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید. نحوه‌ی رو در رو شدن با دشمنان خیلی جالب طراحی شده است. به گونه‌ای که ممکن است عکس العمل هایی نظیر حمله یا فرار آن‌ها در بعضی مواقع خنده‌دار به نظر بیاید. تنوع مراحل بازی بسیار زیاد است. و مناطقی همچون کوهستان، رودخانه، جنگل، بیشه، قصر، روستا و غیره را در بر می‌گیرد. این تنوع مکان‌ها، گیم پلی بازی را در بعضی از بخش‌ها به سبک سکوبازی سوق داده است.

در مجموع گیم پلی Mini Ninjas علیرغم استفاده از عناصر گوناگون و مطرح بازی‌های موفق، به دلیل نبود هیجان کافی، تا حدودی در جذب مخاطب به خصوص حرفه‌ای‌ترها نا موفق عمل می‌کند. و بیشتر باب طبع کسانی است که بازی‌های فانتزی و کم سر و وصدا را ترجیح می‌دهند. یا سن کمتری دارند.

گرافیک Mini Ninjas بدون شک متاثر از سبک‌های نقاشی سنتی ژاپن به خصوص سبک نیهونگا (Nihonga) است. به همین جهت طراحان با استفاده از تکنیک سل‌شید به دو هدف عمده‌ی خود دست یافته‌اند. اولین هدف نزیک شدن گرافیک محیط ها به هنرهای سنتی نقاشی – ترسیمی ژاپن است. و بالطبع تجسم کردن محیط زندگی ژاپنی‌ها در دوران فئودالی برای بازی‌باز.

هدف دوم ایجاد محیط‌های شاد و فانتزی برای هم‌خوانی با بازی‌بازان کم سن و سال است. گرچه جزئیات زیادی در گرافیک Mini Ninjas دیده نمی‌شود و یا از سایه زنی‌های پیچیده و سایر تکنیک‌ها در بازی خبری نیست، اما گرافیک به خوبی با بازی‌باز ارتباط برقرار می‌کند. و حس لازم را به وی منتقل می‌کند.

از دیگر نکات برجسته‌ی گرافیک، طراحی زیبای شخصیت‌های Mini Ninjas است. که در عین سادگی، جذاب و کاملاً متناسب با محیط انجام پذیرفته است. و به کمک جلوه‌های صوتی و موسیقی بسیار زیبا و دیالوگ‌هایی که توسط دشمنان به زبان ژاپنی بیان می‌شود خاطره‌ی خوشی را تا مدت‌ها در ذهن بازی‌بازان به جای خواهد گذاشت.

نکات منفی

داستان بازی ساده و گیم پلی خطی به دور از هر گونه پیچیدگی است، جذابیت کم گیم پلی

نکات مثبت

گرافیک ساده و جذاب، گیم پلی و غولآخرهای متنوع

گیم پلی: متنوع ولی با جذابیت کم

گرافیک: عدم وجود جزئیات زیاد، فانتزی، رنگ آمیزی متنوع

صدا و موزیک: بازهم فانتزی، کاملاً متناسب با جو بازی

جذابیت: محیط و گیم پلی متنوع

امتیاز ساویس‌گیم: ۸ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

cons

The game story is simple and the gameplay is linear away from any complexity, low gameplay charm

pros

Simple and attractive graphics, gameplay and various giants

Gameplay: Diverse but with little charm

Graphics: Lack of details, fantasy, various colors

Sound and music: Again fantasy, perfectly suited to the atmosphere of the game

Charm: Diverse environment and gameplay

SAVISGAME SCORE: 8 out of 10

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها