نقد و بررسی بازی Obscure II؛ یک بازی جنجالی از بازی‌سازان هلندی

نقد و بررسی بازی Obscure II؛ یک بازی جنجالی از بازی‌سازان هلندی

(به قلم رضا چشمی)

اولين قسمت بازی Obscure در سال 2004 درست زمانی وارد بازار شد که عناوين بزرگی همچون سايلنت هيل 4 و رزیدنت ایول 4 در نوبت ارائه به بازار بودند. در نتيجه از اين بازی استقبال اندکی (به خصوص نزد هواداران PS2) شد. اما وضعيت در نسخه‌ی دوم کمی متفاوت‌تر بود. با توجه به نزديک شدن به روزهای پايانی عمر PS2 و عدم عرضه‌ی عناوين بزرگ برای اين کنسول، Obscure II آن زمان يک عنوان جنجالی به حساب می‌آمد.

Obscure II محصول دو شرکت هلندی Hydravision Entertainment به عنوان سازنده و Playlogic Entertainment به عنوان ناشر می‌باشد. این شرح حال بازماندگان اتفاقات مخوف دبيرستانی می‌باشد. که حال به کالج راه يافته‌اند. و دو سال بعد از وقايع رخ داده تلاش می‌کنند که به زندگی عادی خود بازگردند.

نقد و بررسی بازی Obscure II؛ یک بازی جنجالی از بازی‌سازان هلندی

استارت داستان Obscure II از جایی است که دانشجويان در حال بازديد از يک گياه عجيب و غريب در محوطه‌ی باز دانشگاه هستند. و از اينجا به بعد است که اوضاع رو به وخامت می‌گذارد. و کابوس‌های مخوف پيشين مجدداً تکرار می‌شوند. و دانشجويان برای حفظ بقای خودشان مجبور می‌شوند که با دشمنان و هيولاهایی که حال در جای جای کالج ديده می‌شوند، بجنگند.

گيم پلي Obscure II دچار تحولاتی شده است. که مهم‌ترين آن‌ها انجام بازی به شکل CO-OP می‌باشد. که به نوعی انتخابی اجباری به شمار می‌رود. و از ميان شش شخصیت يکی را بايد به عنوان همراه انتخاب کنيد. البته اين قابليت می‌تواند کمک بزرگی براي عبور از سد دشمنان باشد. نحوه‌ی انجام بازی در حالت CO-OP به گونه‌ای است که می‌توان از هوش مصنوعی بهره گرفت. و يا هدايت نفر دوم را به شخص ديگري سپرد. که مورد دوم به خصوص در هنگام اجرای بازی روی PC می‌تواند جذابيت‌های زيادی به همراه داشته باشد.

زیرا عموماً بازی‌های ارائه شده روی کامپيوترهای شخصی فاقد چنين قابليتی هستند. به دليل وجود عملکردهای منحصر به فرد در Obscure II، دوستان ديگر می‌توانند در هر هنگام از بازی که خواستند به بازی بپيوندند. تا با کمک يکديگر برای بقا تلاش کنند. در مجموع گيم پلی Obscure II چنگی به دل نمی‌زند. و نسبت به بازی‌‌های ديگر اين سبک در سطح پائين‌تری قرار دارد. به خصوص که نحوه‌ی روايت داستان هم عموماً با پرش همراه است. و اغلب بازی‌باز را با سردرگمی مواجه می‌سازد.

هنگامی که هوش مصنوعي نفر دوم را هدايت می‌کند، فقط با فشردن يک دکمه (R2) می‌توان بين شخصیت‌ها جابه‌جا شد. که نتايج جالبی را به همراه دارد. زيرا هر يک از شخصيت‌ها در Obscure II توانمندی‌های خاصی دارند. که برای حل مشکلات موجود در بازی کاربرد داشته و بسته به نوع انتخاب شما می‌توان مسائل رايج را راحت‌تر حل کرد. براي مثال Corey توانایی انجام حرکات آکروباتيک را دارد. و به کمک وی می‌توان به مناطق خارج از دسترس، دسترسی پيدا کرد. و يا burly Sven که می‌تواند اشياء سنگينی را که ديگران قدرت تکان دادن آن‌ها را ندارند، جا به جا کند.

نقد و بررسی بازی Obscure II؛ یک بازی جنجالی از بازی‌سازان هلندی

سلاح‌های مورد استفاده در Obscure II هم متحول شده‌اند. در قسمت قبلی بيش‌ترين تاکيد روی سلاح نوری بود. که عليه دشمنان استفاده می‌شد. ولی اين بار بايد روی تعداد زيادي چوب بيسبال و هاکی که در گوشه و کنار مراحل يافت می‌شوند متمرکز شويد. البته سلاح‌های ديگری هم هستند که کار را تا حدودی تسهيل می‌کنند. از جمله اره‌برقی، سلاح‌های بی‌حس کننده، اسلحه‌های الکتريکی و غيره.

فضا به علت ساختار خطی Obscure II، کمکی به ساخت يک محيط ويژه که باز‌ی‌باز را مرعوب خود کند، نکرده است. دوربين بعضی مواقع دچار مشکل می‌شود. به خصوص زمانی که قفل اتوماتيک فعال می‌شود اين مشکل بيشتر به چشم می‌خورد. از مشکلات ديگر بازی محدوديت ذخيره کردن بازی است. که نوعی عقب گرد محسوب می‌شود و بازی‌باز را دچار مشکل می‌کند. فاصله‌ی نقاط ذخيره‌سازی هم طولانی است. فرض کنيد که کلی از معماها را حل کرده‌ايد و بازی را پيش برده‌ايد ناگهان همراه شما به هر دليل کشته می‌شود. و بازی GAME OVER می‌شود. شما مجبوريد مرحله را از آخرين ناحيه‌ای که ذخيره کرده‌ايد شروع کنيد و کليه‌ی مشکلات را مجدداً حل نمایید.

موسیقی بازی Obscure II حاوی تم‌‌‌‌های وحشت‌آوری است که می‌تواند فضای لازم برای محيط‌های ترسناک را شبيه‌سازی کند. البته هرگز اين موسیقی را با موسیقی فوق‌العاده‌ی سايلنت هيل مقايسه نکنيد. فقط ذکر اين نکته لازم است که موسیقی بازی توسط ارکستر سمفونيک بوستون با همکاری گروه سرآيندگان اپرای کودکان پاريس اجرا شده‌ است.

آخرين نکته اينکه کیفیت گرافيک Obscure II همانند بازی‌های سال 2004 می‌باشد. و موتور گرافيکی بازی نشانه‌هایی از همان دوره را به همراه دارد. که البته امروزه کمی بی ارزش به نظر می‌رسد. شخصیت‌ها ممکن است جزئيات معقولی داشته باشند. ولی انيميشن‌های ناقص و جلوه‌های نه چندان جذاب کيفيت بازی را کاهش داده‌اند.

در مجموع این بازی با تمام مشکلات ریز و درشتش می‌تواند شما را تا مدت‌ها سرگرم کند.

امتیاز ساویس‌گیم: 7.5 از 10

 

FINAL VERDICT

Lastly, the graphics quality of the Obscure II is similar to that of the 2004 games. And the game’s graphics engine shows signs of the same period. Which, of course, makes it a little worthless today. Characters may have reasonable details. But imperfect animations and unattractive effects have reduced the quality of the game

In general, this game with all its small and big problems can entertain you for a long time

SAVISGAME SCORE: 7.5 out of 10

1 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها