نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus

Ratchet & Clank: Into the Nexus

(به قلم رضا چشمی)

دوازدهمین قسمت از مجموعه بازی Ratceht با نام کامل Ratchet & Clank: Into the Nexus توسط Insomniac Games در سال 2013 وارد بازار شد. این بازی آخرین عنوان در این سری بود که برای PS3 عرضه می‌شد. و در این مقاله به نقد و بررسی این بازی خواهم پرداخت.

در این نسخه شاهد اسکورت شدن جنایتکار خطرناکی به نام VendraProg توسط Ratchet و Clank به مقصد ندامتگاه مرکزی Vartax هستیم. او به جرم ربودن رئیس شرکت Pollyx بازداشت شده است. در این بین NeftinProg برادر دوقولوی Vendra به کمک خواهرش (Vendra) آمده است. و در ادامه رچت و کلنک در جستجوی خواهر و بردار فراری به سیاره Yerek می‌رسند. و رد آن دو را در این سیاره می‌زنند. در سیاره آن‌ها با چندین شهر بی سکنه مواجه می‌شوند که به نظر می‌رسد در گذشته افراد بسیاری در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. سرانجام در یکی از مکان‌ها رد Vendra و Neftin را یافته و باقی ماجرا.

نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus

داستان Ratchet & Clank: Into the Nexus بسیار رک و سرراست روایت می‌شود. و همانگونه که از یک بازی سکوبازی انتظار می‌رود فاقد هرگونه پیچیدگی خاصی است. در عوض حاوی عناصری است که حس ماجراجوئی را به بازی‌باز القاء می‌کند. و بدین ترتیب تلاش می‌کند بازی‌باز را تا به انتها با خود بکشاند. نحوه‌ی روایت داستان در کنارشوخی‌ها و مزه پرانی‌های شخصیت‌ها فضای طنزآمیزی را در بازی به وجود آورده‌اند. با این حال پرداخت مناسب‌تر موقعیت‌های طنز می‌توانست بار محتوایی داستان را غنی‌تر سازد.

هسته‌ی اصلی گیم پلی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus همانی است که در یازده نسخه‌ی قبلی دیده‌ایم. گرچه طبق معمول عناصر مختلفی به هسته‌ی اصلی اضافه شده‌اند تا از جذابیت‌های بازی کاسته نشود. همکاری تنگاتنگ رچت و کلنک در حل معماهای بازی تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. و بازیباز بدون حضور هر دو شخصیت امکان به پایان بردن بازی را نخواهد داشت.

کنترل ربات دستیار رچت یعنی کلنک گاه و بی‌گاه به دست بازی‌باز سپرده می‌شود. و کمک شایانی برای بازی‌باز به شمار می‌رود. Insomniac Games برای رهانیدن بازی از خطر تکرار تمهید بسیار جالبی برای این بخش اندیشیده است. بدین گونه که زمانی که کنترل کلنک به بازی‌باز سپرده می‌شود او را به مانند سایه‌ای تیره در محیطی دو بعدی می‌بینیم. و به این ترتیب بسیاری از معماها را به روشی جدید می‌توان حل کرد. الهام‌پذیری سازنده‌ی Ratchet & Clank: Into the Nexus  از بازی Rayman Orgins در این بخش غیرقابل انکار است. اما جالب اینکه همین سکانس‌های کوتاه نیز بسیار با کیفیت و تقریباً نزدیک به بازی Rayman طراحی شده‌ا‌ند.

نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus

با توجه به وقوع بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus در سیارات فضایی تغییر میزان جاذبه نیز به خوبی در بطن بازی به کارگرفته شده است. و Insomniac Games در مواقعی بازی‌باز را به محیط‌های فاقد جاذبه می‌فرستد. تا رچت و کلنک را نیز در این حالات ببینیم. نحوه‌ی حرکت دوربین و تعقیب رچت در موقعیت‌های بی وزنی حس خوشایند فارغ شدن از محدودیت‌های جاذبه را به خوبی به نمایش می‌گذارد. و در هنگام تجربه‌ی این صحنه‌ها ناخودآگاه صحنه‌های جذاب بی‌وزنی در بازی Dead Space تداعی می‌شود. در مجموع این بخش بسیار زیبا طراحی شده است.

Insomniac Games همواره ید طولایی در زمینه‌ی طراحی سلاح‌های عجیب و غریب داشته است. در Ratchet & Clank: Into the Nexus نیز شاهد وجود سلاح‌های متعدد و غیر متعارفی هستیم که روند اتمام بازی را تسهیل می‌نمایند. Vortex Cannon از جمله سلاح‌هایی است که نخستین بار در این مجموعه بازی‌ها ظاهر شده‌اند. و توانسته تا حدود زیادی به انتظارات پاسخ دهد.

گیم پلی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus نیم نگاهی به عناوین دیگر داشته است. به گونه‌ای که تشابهاتی با بازی معروف Super Mario Galaxy و در بعضی بخش‌های دیگر از عناصر برجسته‌ی بازی Protal الهام پذیرفته است. از طرفی با توجه به صحبت‌های Brian Allgeier کارگردان بازی مبنی بر بازگشت بازی به ریشه‌ها، وجود این تغییرات قابل پیش‌بینی بودند. با تمام این تفاسیر و با توجه به ارائه‌ی متوسط دو نسخه‌ی قبلی، انتظار می‌رفت سازنده‌ی پرتجربه‌ی Ratchet & Clank، گیم پلی را به نحو شایسته‌تری گسترش دهد. به گونه‌ای که طعم تکراری شدن نداشته باشد.

نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus

Insomniac Games از آن دسته شرکت‌هایی است که موتور بازی‌سازی انحصاری خود را در ساخت بازی‌ها به کار می‌برد. اما یکی از نکات عجیبی که در این بازی دیده می‌شود تغییر انجین بازی است. این نسخه تشابه بسیاری با نسخه‌ی ‌پیشین دارد. با این حال بعضی عناصر گرافیکی نظیر نورپردازی، کیفیت بافت‌ها و سایه‌ها پیشرفت جزئی داشته‌اند. در مجموع گرافیک بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus علیرغم استفاده سازنده از موتور جدید پیشرفت انقلابی نداشته است. و اصولاً مشخص نیست هدف Insomniac Games از تغییر انجین بازی درست در اواخر عمر PS3 چه می‌تواند باشد. طبق معمول رنگ‌بندی متنوع مهم‌ترین خصیصه‌ی گرافیگ این بازی است. استفاده از طیف رنگ‌هایی نظیر بنفش در برخی مراحل منتهی به فضا، احساس دو گانه‌ای در خصوص زنده ماندن یا مردن را به بازی‌باز القاء می‌کند.

تم موسیقی بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus کاملاً متناسب با شرایط و سبک بازی طراحی شده است. صداگذاری شخصیت‌ها نیز جذابیت‌های خود را دارد. به عنوان مثال صداگذاری Neftin با کمک جلوه‌های صوتی در موقعیت‌های طنز کلامی، حال و هوای خاصی به بازی می‌بخشد. و لحظات جذابی را فراهم می‌آورد. در عوض دیگر جلوه‌های صوتی تکراری به نظر می‌رسند. و تفاوتی با نسخه‌های قبلی نداشته‌اند.

Ratchet & Clank: Into the Nexus نسبت به نسخه‌ی قبلی بازی پیشرفت‌هایی را به همراه داشته است. اما وجود چند آیتم می‌توانست وضعیت آن را بهبود ببخشد. شاید اگر بخش آنلاین برای بازی در نظر گرفته می‌شد کیفیت آن‌ را ارتقاء می‌بخشید. اما در غیاب این بخش نیز Into the Nexus بازی جذابی به نظر می‌رسد.

نقاط قوت: صداگذاری خوب، رنگ‌بندی‌های جذاب، سلاح‌های متنوع

نقاط ضعف: تکراری بودن گیم پلی، عدم وجود بخش آنلاین، عدم پیشرفت قابل توجه گرافیک

امتیاز ساویس‌گیم: ۸ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

Ratchet & Clank: Into the Nexus has some improvements over the previous version of the game. But having a few items could improve the situation. Maybe if the online part was considered for the game, its quality improved. But in the end, Into the Nexus looks still an interesting game

THE GOOD: Good sound, attractive colors, varied weapons

THE BAD: Duplicated gameplay, lack of online section, lack of significant graphics improvements

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها