نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد

نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد چکش قضاوت و دستبند روی کیبورد لپ تاپ

قبل از هر چیز بهتر است راهنمای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی را بخوانید تا گرفتار فروشگاه‌های اینترنتی متخلف و دزد نشوید. اما اگر در دام این زالو صفتان افتادید اصلاََ نگران نباشید، چرا که در این مقاله نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد را به همراه تصاویر آموزش خواهیم داد.

ثبت شکایت در اینماد علیرغم تصور عموم مردم کار چندان سختی نیست. فقط کمی حوصله می‌خواهد. در این آموزش به شما یاد خواهیم داد که در کم‌ترین زمان ممکن فروشگاه اینترنتی متخلف را به زانو دربیاورید. مقاله آموزشی نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد را از دست ندهید.

چه زمانی از فروشگاه اینترنتی در اینماد شکایت کنیم؟

اگر فروشگاه اینترنتی در موعد مقرر کالا را برای شما ارسال نکرد یا خدمت خریداری شده را به شما ارائه نکرد، و همچنین در این خصوص پاسخگو نبود و دلایل منطقی ارائه نداد، در اولین فرصت نسبت به ثبت شکایت در سامانه اینماد اقدام نمایید. در خصوص تأخیر در تحویل کالا، مغایرت و معیوبی، تحمیل هزینه اضافی و غیره نیز می‌توانید ثبت شکایت کنید.

به عنوان مثال اگر طبق اظهارات فروشگاه کالا می‌بایست حداکثر ظرف ۵ روز به شما تحویل داده شود و پس از گذشت این مدت کالای خود را دریافت نکردید و با عدم پاسخگویی از طرف فروشگاه مواجه شدید، به سرعت در اینماد ثبت شکایت کنید.

آیا ثبت شکایت در اینماد واقعاََ فایده‌ای دارد؟

درست است که طبق تحقیقات این سامانه نتوانسته است بازدارندگی لازم را فراهم کند و کماکان شاهد روند رو به رشد کلاهبرداری اینترنتی از طرف دارندگان اینماد هستیم، ولی بی فایده هم نیست. به عنوان مثال مشاهده شده که فروشگاه کلاهبرداری که به مدت یک ماه پاسخگو نبوده است به محض ثبت شکایت در اینماد ظرف چند دقیقه بلبل زبانی و مظلوم‌نمایی می‌کند!

کارکرد اینماد به چه شکل است؟

اینماد پس از دریافت اطلاعات تراکنش از طرف خریدار و اعتبارسنجی آن، یک پل ارتباطی مستقیم بین خریدار و فروشنده برقرار می‌کند. با این تفاوت که فروشنده موظف است به شکایت خریدار ظرف حداکثر ۶ روز پاسخ دهد. اگر خریدار و فروشنده به توافق نرسیدند، امکان ارجاع شکایت به مراجع اداری و هيئت داوری وجود دارد. در ادامه اگر رأی به نفع خریدار صادر شود، فروشنده موظف است در یک بازه زمانی کوتاه رأی را اجرا کند. در غیر این صورت اینماد فروشگاه تعلیق خواهد شد و درگاه پرداخت آن‌ها نیز از کار خواهد افتاد. (برای همین است که فروشگاه متخلف از ترس تعلیق اینماد و جمع شدن بساط کلاهبرداری خود خیلی زود در سامانه پاسخگویی می‌کند.)

 

اینماد پلیس فتا و اتحادیه کسب و کارهای مجازی

چرا اینماد بازدارندگی لازم را ندارد و افراد کمی برای ثبت شکایت در آن اقدام می‌کنند؟

یکی از دلایل عدم بازدارندگی اینماد طولانی بودن روند پیگیری شکایت در آن است، که گاهی تا چند هفته هم به طول می‌انجامد. البته باز هم به مراتب از روند پیگیری قضایی سريع‌تر است. علت دیگر نیز برمی‌گردد به تعرفه داوری که خریدار باید پیشاپیش آن را پرداخت کند. البته تعرفه داوری اجباری نیست و تنها زمانی پرداخت می‌شود که شیوه پیگیری از طریق هیئت داوری را انتخاب می‌کنید. مزیت هیئت داوری هم این است که سریع‌تر رأی پرونده صادر می‌شود و همچنین امکان پیگیری قضایی وجود دارد. یعنی فروشنده را مجبور می‌کند که رأی را اجرا کند.

شیوه درست این بود که تعرفه داوری پس از صدور رأی دریافت شود. و اگر فروشنده متخلف شناخته می‌شد، مجبور به پرداخت تعرفه داوری به عنوان جریمه می‌شد. البته در حال حاضر اگر فروشنده در طول سال ۵ بار مقصر شناخته شود، همه تعرفه‌های داوری را در ادامه پرداخت خواهد کرد.

این‌که خریدار یا شاکی موظف به پرداخت تعرفه شده است، احتمالاً به این دلیل است که از متضرر شدن به ناحق فروشنده جلوگیری شود، چرا که شاید رأی به نفع فروشنده صادر شود و در آن صورت ضمانت دریافت تعرفه داوری از شاکی وجود ندارد، در صورتی که فروشنده برای تعلیق نشدن نماد خود ناچار به پرداخت است. ولی بهتر بود که اگر پس از صدور رأی فروشنده متخلف شناخته می‌شد، موظف به جبران هزینه تعرفه داوری و پرداخت آن به اینماد و خریدار یا همان شاکی می‌شد. این‌گونه بازدارندگی افزایش می‌یافت.

کلاهبرداری اینترنتی

نکته دیگر این است که وضعیت شکایت پس از مختومه شدن در صورت رضایت یا عدم رضایت شاکی به صورت حل شده تلقی خواهد شد. و فروشنده صرفاً یک امتیاز منفی نامحسوس از طرف اینماد دریافت خواهد کرد که برای خریداران آتی قابل مشاهده نیست.

این موضوع منجر به این می‌شود که یک فروشگاه کلاهبردار همچون احتمالاً تلکتاب که در مقاله راهنمای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی آن را بررسی کردیم، به راحتی به کلاهبرداری خود ادامه دهد. چرا که اولاً افراد کمی حوصله پیگیری سفارش از طریق اینماد را دارند، در ثانی روند نسبتاََ طولانی پیگیری خریدار را خسته می‌کند و اگر در موعد مقرر سامانه را پیگیری نکند، شکایت به صورت خودکار مختومه اعلام خواهد شد. در نهایت اگر رأی صادره علیه فروشنده باشد، آن‌ها صرفاً‌ مبلغ اصلی را عودت می‌دهند و جریمه اضافه‌ای را پرداخت نخواهند کرد. این‌گونه می‌شود که در بدترین حالت، ممکن است خریدار ۲ ماه معطل شود تا نهايتاً پول خود را پس بگیرد. شکایت نیز پس از اجرای رأی مختومه اعلام خواهد شد و نماد فروشگاه کلاهبردار تعلیق نمی‌شود.

پس چاره چیست؟

ضعف قانونی و ناکارآمدی سامانه اینماد کاملاََ مشهود است. وضعیت فعلی به‌گونه‌ای است که این شائبه را ایجاد می‌کند که فروشگاه‌های کلاهبردار اینترنتی یک منبع درآمد خوب برای اینماد هستند. چطور!؟ به این دلیل که شاکی برای دریافت هر چه سریع‌تر حق خود ناچار می‌شود تعرفه داوری پرداخت کند، حال هر چه میزان کلاهبرداری فروشگاه اینترنتی بیش‌تر باشد، میزان شاکیان هم بیش‌تر است و تعرفه بیش‌تری هم نصیب دوستان می‌شود. اگر نظارت سفت و سخت‌تری اعمال می‌شد و سازوکار ثبت شکایت بهبود پیدا می‌کرد، این شائبه به وجود نمی‌آمد.

حال تنها راه چاره در مواجه با فروشگاه‌های اینترنتی کلاهبردار این است که در اسرع وقت ثبت شکایت کرد و پرونده را به مراجع اداری یا هیئت داوری ارجاع داد. چرا که هر چه تعداد شاکیان هم‌زمان از فروشگاه بیش‌تر باشد، احتمال تعلیق نماد آن فروشگاه هم بیش‌تر می‌شود و بساط کلاهبرداری این زالو صفتان جمع خواهد شد. ان‌شاءالله. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که عزیزان حتماََ پیگیری لازم را انجام دهند. و حداقل برای جلوگیری از ادامه‌دار بودن کلاهبرداری هم که شده، شکایت خود را تا صدور رأی پیگیری کنند.

 

درگاه پرداخت به پرداخت ملت تلکتاب

پیش‌نیاز ثبت شکایت در اینماد چیست؟

فروشگاه یا کسب و کار مورد نظر در سامانه ثبت شده باشد و همچنین شما اطلاعات تراکنش از جمله: شماره پذیرنده، شماره ترمینال، تاریخ و ساعت خرید/تراکنش، شماره مرجع/ارجاع و غیره را داشته باشید. برای این منظور لازم است که حتماً هنگام خرید اینترنتی شماره موبایل و ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات کامل تراکنش برای شما ارسال شود. چرا که صفحه تأیید پرداخت خیلی زود منتقل خواهد شد و فرصت زیادی برای پرینت یا اسکرین شات گرفتن ندارید.

برای پیگیری سریع شکایت در اینماد چه کار کنیم؟

برای پیگیری سریع پیشنهاد می‌شود که قبل از ثبت شکایت مستندات خود را آماده کنید. اعم از مدارک پرداخت، فاکتور ثبت سفارش و همچنین اسکرین شات عدم پاسخگویی فروشگاه اینترنتی. در ادامه هنگام ثبت شکایت مستندات خود را آپلود کنید و پس از ارائه دفاعیه توسط فروشنده بدون توجه به آن، شکایت را برای هیئت داوری بفرستید تا وقت شما تلف نشود.

نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد

شکایت اینماد تلکتاب

به عنوان مثال: ابتدا در صفحه نخست سایت متخلف روی لوگوی اینماد کلیک کنید. (تمامی تصاویر و مطالب این پست صرفاً جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارند)

 

ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی

اکنون روی ثبت شکایت کلیک کنید.

 

ورود به پنل کاربری اینماد

در صفحه جدید روی عبارت «درگاه یکپارچه ثبت شکایات» کلیک نمایید.

 

سامانه هوشمند رسیدگی به شکایت

روی ورود به سامانه (کادر قرمز) کلیک کنید.

 

فیلد ثبت نام

اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید تا به این صفحه برسید. در‌ این‌ مرحله‌ کد‌ ملی،‌ رمز‌عبور،‌ تکرار‌ مجدد‌ رمز‌ عبور،‌ کد‌ احراز‌ ارسالی‌ به‌ تلفن‌ همراه‌ و‌ تاریخ‌ تولد‌ را‌ درج‌ نمایید‌ و‌ سپس‌ دکمه‌ ثبت‌ نهایی‌ را‌ بفشارید‌. و‌ وارد‌ صفحه‌ بعدی‌ شوید. لازم‌ به‌ ذکر‌ است‌ رمز‌ عبور‌ در‌ نظر‌ گرفته‌ شده‌ توسط‌ کاربر‌ بایستی‌ شامل‌ حروف‌ بزرگ‌ و کوچک‌ انگلیسی،‌ عدد‌ و‌ کاراکتر‌ باشد.

 

نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد اعطای دسترسی

در این صفحه روی اعطای دسترسی (کادر سبز رنگ) کلیک نمایید. و وارد کارتابل شکایت شوید.

 

نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد

در این صفحه چنانچه می‌خواهید شکایت جدیدی ثبت نمایید روی دکمه ثبت شکایت (کادر قرمز) کلیک نمایید، فرم ثبت شکایت مطابق تصویر بعدی برای شما باز می‌گردد. چنانچه پیش‌تر شکایتی را ثبت نموده‌اید و در حال حاضر در تب نیاز به اقدام شما قرار دارد روی آن کلیک نمایید و راهنمای شکایت در گوشه پایین سمت راست پنل را مشاهده نمایید و اقدام لازم را انجام دهید. در غیر اینصورت چنانچه شکایتی در تب جاری قرار دارد می‌توانید روی آن کلیک نمایید و از وضعیت آن مطلع شوید. در تب مختومه نیز شکایاتی که توسط شما مختومه شده است و یا اینکه شکایاتی که شما بعد از گذشت 7روز پیگیری نکرده‌اید و توسط سیستم مختومه شده است قابل مشاهده‌اند.

 

نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد

نهایتاً در این صفحه تمامی اطلاعات را به درستی و فیلدهای مربوط به تراکنش پرداخت را دقیق وارد نمایید. نام دامنه را بدون پیشوند www و http وارد کنید. به عنوان مثال telketab.com سپس روی دکمه استعلام کلیک کنید. دقت نمایید که مواردی را که در قسمت نوع شکایت انتخاب می‌کنید دقیق باشند. زیرا چنانچه پرونده به اختیار شما به هیئت داوری ارسال شود بر اساس انتخاب نوع شکایت شما رأی صادر می‌گردد. چنانچه نیاز به بررسی تعاریف عناوین شکایت دارید می‌توانید شیوه‌نامه داوری را که در لینک‌های بالای پنل شکایت قرار دارد، مطالعه نمایید.

دریافت PDF آموزشی ثبت شکایت در اینماد

دریافت PDF شیوه‌نامه داوری

به‌روزرسانی

نتیجه شکایت و پیگیری ماجرای احتمال کلاهبرداری تلکتاب این شد که فروشنده احتمالاً کلاهبردار پس از ارجاع پرونده به هیئت داوری در کمتر از 10 روز به تعهدات خود عمل کرد. فروشنده‌ای که اصلاً پاسخگو نبود از ترس تعلیق اینماد و بسته شدن درگاه پرداخت خود مجبور شد کالا را تحویل دهد. منتهی خبری از جریمه دیرکرد نبود.

شیوه فعلی اینماد بازدارندگی لازم را ندارد. چرا که فروشنده خیلی راحت به کلاهبرداری خود ادامه می‌دهد و در صورتی که شکایتی از وی صورت گیرد، صرفاً کالا و خدمات را تحویل می‌دهد. یعنی هیچ جریمه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد. متأسفانه بسیاری از خریداران عزیز حوصله پیگیری سفارش و شکایت را ندارند. برای همین این فروشنده‌های دزد و کلاهبردار با خیالی آسوده به دزدی خود ادامه می‌دهند.

تنها راه مقابله با این دزدهای بی وجدان این است که حتماً در اسرع وقت از آن‌ها شکایت کنید. در غیر اینصورت افراد بیشتری را طعمه خود خواهند کرد. بنابراین برای گرفتن حق خودتان و همچنین حمایت از سایر هموطنان هم که شده لطفاََ موارد مشابه را تا انتها پیگیری کنید. لطفاً نتیجه پیگیری را زیر همین پست و در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنید.

نکته: اگر از شماره 41031000-21-98+ با شما تماس حاصل شد تعجب نکنید. این شماره متعلق به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و کارشناسان اینماد از آن برای پیگیری روند پرونده و نظرسنجی استفاده می‌کنند. اگر تماس آن‌ها را از دست دادید نیز جای نگرانی نیست، چرا که فردای آن روز حوالی ساعت 10 تا 11 صبح مجدد با شما تماس برقرار خواهند کرد. در ضمن خودتان با این شماره تماس نگیرید، خط یک طرفه است.

در پایان امیدوارم خرید اینترنتی خوبی را داشته باشید و در صورت مواجه شدن با هر گونه تخلف، مراتب را طبق آموزش نحوه ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی در اینماد تا انتها پیگیری کنید. اگر سؤال یا نکته‌ای بود در خدمتم. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

منابع بررسی فروشگاه مذکور: نظرکده، گوگل ریویو، آینه، نی نی سایت، انجمن کنکور

سلب مسئولیت: ساویس‌گیم به هیچ عنوان ضمانت نمی‌کند که اطلاعات موجود در این سایت، دقیق، کامل، به روز یا بدون خطا باشد. ساویس‌گیم هیچگونه مسئولیتی در برابر تبعات ناشی از هر گونه استفاده از مضامین و محتوای سایت را بر عهده نمی‌گیرد. ساویس‌گیم هیچگونه مسئولیتی در برابر صحت اطلاعات موجود در این مطلب و سایر گزارش‌های تحلیلی که روی این سایت قرار می‌گیرند بر عهده نمی‌گیرد و نظرات ارائه شده در این گزارش‌ها به هیچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خرید، عدم خرید، هرگونه پیگیری، فروش یا معامله و سایر موارد نیست و مسئولیت استفاده از این اطلاعات با مراجعه کنندگان به سایت است.

ساویس‌گیم صرفاً بازنشر کننده این مطلب است و آن را تأیید یا رد نمی‌کند. ساویس‌گیم هیچ ادعای مسئولیتی در مورد خسارت ناشی از استفاده از هر گونه اطلاعات ارائه شده، از جمله هر نوع اطلاعاتی که ناقص یا نادرست است، نمی‌پذیرد. تمام مسئولیت محتوای (متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی، فایل و…) و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطرح شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با منتشرکننده اصلی است و ساویس‌گیم هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد. این مطلب یک بازنشر از محتوای مردمی موجود در بستر اینترنت که برای عموم در دسترس است، می‌باشد و ساویس‌گیم هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.

 

5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
80 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها