نقد و بررسی بازی Ori And The Blind Forest: Definitive Edition، نامه‌ای شاعرانه به ژانر مترویدوانیا

نقد و بررسی بازی Ori And The Blind Forest: Definitive Edition، نامه‌ای شاعرانه به ژانر مترویدوانیا

(به قلم حسن نصرالهی)

قبل از هر چیزی باید اعلام کنم که Ori حاصل عشق و دغدغه‌ی ارزشمند Moon Studios می‌باشد. استودیویی ماهر و خوش قریحه که زیر نظر مایکروسافت شاهکاری فوق العاده را به دنیای بازی‌های ویدیویی معرفی کردند. در سال 2015 بود که در میان عناوینی بزرگ، عنوانی کوچک ظهور کرد و به قلب‌های بسیاری راه یافت. Moon studios با خلق Ori یک اثر هنری را از خود بر جای گذاشت. هنری که در لابه لای ناخالصی‌های مدیوم، درخششی خیره کننده داشت. اثری شاعرانه که هنر خویش را در قالب ژانر مترویدوانیا با هنر دوستان به اشتراک گذاشت. خالقان به این ژانر کلاسیک به طرز عاشقانه‌ای ادای احترام کردند و با هوشمندی هر چه تمام، آن را به درجاتی بالاتر رساندند.

موفقیت خیره کننده‌ی Ori And The Blind Forest باعث شد که توسعه دهندگان در سال 2016 نسخه‌ای ویژه از این عنوان را برای علاقه‌مندان تدارک ببینند. نسخه‌ای که با بهبود ویژگی‌های بصری و محتویاتی تازه همراه شده است. اگر شیفته‌ی عنوان اصلی بوده‌اید، با این نسخه نیز لحظاتی فوق العاده را تجربه خواهید کرد. چه بسا یک فصل بی نظیر و قابلیت‌های تازه هم چاشنی این ماجراجویی به یاد ماندنی شده است. پس فرصت را غنیمت بشمارید و باری دیگر در هنر ناب Moon Studio غوطه ور شوید.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Ori and the Blind Forest 

نقد و بررسی بازی Ori And The Blind Forest: Definitive Edition، نامه‌ای شاعرانه به ژانر مترویدوانیا

هشدار: این قسمت با افشای جزئیات داستانی همراه است.

ماجرای Ori خیلی ساده می‌باشد. قصه‌ی بازی از همان دقایق نخست یقه‌ی مخاطب را می‌گیرد و رها نمی‌سازد. این قصه در پس سادگی‌اش چه احساسی که خلق نمی‌کند. بازی‌باز در این بازی نقش یک پری نگهبان به نام Ori را بر عهده دارد. Ori موظف است که از “درخت زندگی” محافظت کند. اما طوفانی سهمگین شروع به وزیدن می‌کند و او را به دور دست‌ها می‌فرستد. در این میان موجودی مهربان که Naru نام دارد Ori را از مخمصه نجات می‌دهد. و با مهر مادری‌اش به او زندگی می‌بخشد.

بعد از مدتی، در حالی که همه چیز به خوبی و خوشی سپری می‌شود، طوفانی دیگر می‌وزد و محل زندگی آن‌ها را ویران می‌سازد. در همین راستا دیگر آذوقه‌ای یافت نمی‌شود. با این حال Naru آخرین میوه‌ای که روی درخت باقی مانده را می‌چیند و در حالی که خود گرسنه مانده آن را به Ori می‌دهد.

Naru در غاری کوچک از حال رفته است. Ori در جستجوی غذا رهسپار جنگل می‌شود تا بلکه بتواند مادر خوانده‌اش را نجات دهد. او سپس با مقداری غذا باز می‌گردد، در حالی که دیگر کار از کار گذشته است. بعد از این واقعه، Ori باری دیگر دل را به جنگل می‌زند و ماجراجویی‌اش بسیار جدی می‌شود. Ori در یک مأموریت تازه بایستی با احیای عناصر آب، باد و گرما، زندگی و روشنایی را به جنگل بازگرداند. درست همین لحظه کنترل Ori به بازی‌بار سپرده می‌شود تا یک ماجراجویی تابناک را تجربه کند.

بازی اوری

مقدمه‌ی داستانی Ori And The Blind Forest به راستی که بی نظیر و دل نشین است. لحظه‌ها تاثیر گذارند و موسیقی محزون “گرت کوکر”، بار روایی ارزشمندی را به آن بخشیده است. اما قصه‌ی Ori نبرد خیر و شر می‌باشد. غلبه‌ی نیکی بر پلیدی. قصه‌ی از خود گذشتگی در دنیایی که تاریکی آن را فرا گرفته است. این روایت دلنشین با وجود ذات کلیشه‌ای، زیبا و باورپذیر است. خالقان با عناصر فانتزی و تصویرسازی قابل تحسین، از پس رخدادهای داستانی بر آمده‌اند. از این رو ارتباط با قصه‌ی بازی به سادگی صورت می‌گیرد. نریشن‌های راوی نیز نقش موثری در شکل گیری قصه و دنیای این اثر دارد.

در مجموع این قصه‌ی دلنشین بر 4 شخصیت محوری استوار است. شخصیت‌هایی که دغدغه‌های خاص خود را دارند و با احساسات فراوان در تار و پود این بازی نهادینه شده‌اند. این قصه‌ی دلنشین با یک گیم پلی بسیار رضایت بخش تلفیق می‌شود تا معجونی بی نظیر پدید آید. در حقیقت این بازی نامه‌ای شاعرانه به ژانر مترویدوانیاست. جای خوشحالی است که خالقان با شناختی درست از ژانر، استانداردهای آن را به خوبی رعایت کرده‌اند.

بازی بیش از هر چیزی روی جهان گردی، اکتشاف و سکوبازی تمرکز دارد. Ori در ابتدا با کمترین قابلیت ممکن مسیری ساده را در پیش می‌گیرد. رفته رفته قابلیت‌ها افزایش می‌یابند و به دنبال آن چالش‌ها نیز پدیدار می‌شوند. مطابق معمول و طبق تعاریف کلاسیک ژانر، ابتدا به بسیاری از مسیرها نمی‌توان دسترسی داشت. اما با پیشرفت در بازی و با آزاد شدن قابلیت‌ها، این محدودیت‌ها دیگر معنایی نخواهند داشت. هر چقدر در بازی پیشروی کنید قابلیت‌ها زیادتر شده و چالش‌ها سخت‌تر می‌شوند. در این میان می‌توانید به اکتشاف بپردازید و مهارت‌های Ori را ارتقاء دهید.

راهنمای بازی اوری و جنگل های تاریک

درخت مهارت‌ها از همان ابتدای بازی همراه بازی‌باز خواهد بود. این مهارت‌ها به 3 دسته تقسیم شده‌اند و هرکدامشان شاخه‌های جداگانه‌ای برای تکمیل و ارتقاء دارند. با کشتن دشمنان می‌توانید آیتم‌هایی را برای تقویت مهارت‌های Ori به دست بیاورید. این آیتم‌ها در قالب Soul Link برای ارتقای مهارت‌های Ori به کار گرفته می‌شوند.

اما مورد قابل بحث دیگر، مکانیک “انرژی” می‌باشد. انرژی‌ها با گوی‌های آبی مشخص شده‌اند. با این قابلیت می‌توان بازی را به طور دستی ذخیره کرد یا با انفجارهای کوچک، موانع را از پیش رو برداشت. در مجموع چندین کار مختلف با انرژی صورت می‌گیرد. همین هم باعث شده مدیریت یکی از شاخصه‌های اصلی بازی باشد. با توجه به اینکه سیستم ذخیره‌ی خودکار به غیر از جاهایی معدود در بازی وجود ندارد، مدیریت انرژی بسیار حیاتی است. بنابراین همه چیز باید بر مبنای یک برنامه ریزی اصولی دنبال شود.

دنیای بازی که Nibel نام دارد به اندازه‌ی کافی وسیع می‌باشد. نقشه‌ی کارسازی هم برای جهانگردی در اختیارتان قرار گرفته است. جهان بازی کاملاً یکپارچه می‌باشد و تمام قسمت‌های آن به غیر از چند ناحیه به یکدیگر متصل هستند. در این جهان چالش‌های بسیاری در انتظار بازی‌باز خواهد بود.

نقد و بررسی بازی Ori And The Blind Forest: Definitive Edition، نامه‌ای شاعرانه به ژانر مترویدوانیا

باید یاد آور شوم که Ori And The Blind Forest بازی مشکلی است. چالش‌های این بازی عمدتاً بر مبنای سکوبازی طراحی شده‌اند و گاه بسیار نفس‌گیر می‌شوند. رفته رفته برای سکوبازی‌ها باید تمام مهارت‌های Ori را به کار بگیرید و فصولی فوق العاده را تجربه کنید. البته سختی بازی منطقی می‌باشد و بر همین مبنا، فائق آمدن بر آن‌ها بسیار لذت بخش است.

در این جهان راه مخفی‌های بسیاری هم وجود دارند که باید با جستجو و فعالیت‌های خاص آن‌ها را پیدا کنید تا جوایزی ارزشمند را هدیه بگیرید. همچنین در گوشه و کنار نقشه حوضچه‌هایی به چشم می‌خورند که بی توجه به انرژی می‌توان بازی را در آنجا ذخیره کرد. این حوضچه‌ها ضمن آنکه سلامتی و انرژی از دست رفته را باز می‌گردانند، امکان جابه جایی به دیگر نقاط نقشه را نیز فراهم می‌کنند.

البته نقشه‌ی بازی در ابتدا اصلاً واضح نمی‌باشد. برای همین باید به سنگواره‌ها توجه نمود. سنگواره‌ها با آیتمی تحت نام Map Stone فعال می‌شوند تا قسمت‌هایی از نقشه را آشکار کنند. با رسیدگی به آن‌ها، به طور تدریجی نقشه‌ی بازی کامل می‌شود تا علاقه‌مندان با تمرکز بیشتری به اکتشاف و ماجراجویی بپردازند. این فعالیت‌ها به معنای واقعی کلمه لذت بخش از کار در آمده‌اند و بازی‌باز را گام به گام به پیشرفتی قابل لمس سوق می‌دهند. Ori And The Blind Forest با تمام بی‌رحمی های‌اش، کلاس درس طراحی مراحل می‌باشد. این بازی هرگز تکراری نمی‌شود و تنوع مراحل به نوبه‌ی خود بی نظیر است.

راهنمای بازی اوری و جنگل های تاریک ایکس باکس

مراحل با مهارت‌های مختلفی که در طول بازی به دست آورده‌اید، مدام شرایطی متفاوت را ایجاد می‌کنند. از این رو باید به خالقان هنر دوست این بازی تبریک فراوان گفت. در این میان جا دارد به سیستم مبارزات هم اشاره‌ای داشته باشیم. با توجه به آن که Moon Studios تمرکز خود را روی اکتشاف و سکوبازی گذاشته، آن چنان مبارزات عمیقی را شاهد نیستیم. البته این بخش به نوبه‌ی خود مناسب است اما از هیچ نکته‌ی برجسته‌ای بهره نمی‌برد.

نبردهای بازی بر عهده Sein می‌باشد. موجودی گوی مانند که از ابتدای بازی همراه Ori است. در حقیقت او اولین موجودی می‌باشد که Ori با آن آشنا می‌شود. اوری به وسیله‌ی Sein به دشمنان آسیب می‌رساند. ضربات او به طور خودکار به دشمنان برخورد می‌کنند و بازی‌باز تنها بایستی دکمه‌ی مربوطه را پشت سر هم فشار دهد. با پی گیری مهارت‌ها هم می‌توان، ضربات او را قوی‌تر نمود و مسافت تیرها را افزایش داد.

به طور کلی Sein نقش مهمی در جریان بازی دارد. او یار و یاور Ori در طول مراحل است و از دنیای بازی هم شناخت قابل توجهی دارد. در همین راستا بار روایی فراوانی بر عهده‌ی اوست و توضیحات مفیدی از چیستی و چگونگی جهان بازی را در اختیار بازی‌باز قرار می‌دهد.

مبارزات در بازی اوری و جنگل های تاریک

همانطور که اشاره کردیم در این نسخه علاوه بر بهبودهای بصری، اضافاتی هم در نظر گرفته شده است. از جمله‌ی این اضافات، مراحلی جدید می‌باشد که در جنوبی‌ترین قسمت نقشه، انتظار ماجراجویی بازی‌باز را می‌کشند. خالقان مرحله‌ای تحت نام Black Root Burrows را در این نسخه گنجانده‌اند. مرحله‌ای خاص، که روندی دل چسب و یک سیر بصری چشم نواز دارد. در این بخش دو قابلیت جدید نیز به قابلیت‌های Ori اضافه می‌شوند. خالقان با همین قابلیت‌ها کلی چالش مرتبط با آن‌ها را در بازی سرازیر می‌کنند.

از این‌ها گذشته، این بخش نکات قابل توجه داستانی هم در خود جای داده است که مربوط به Naru مادرخوانده‌ی Ori می‌باشند. این مرحله را کشف کنید و از روند طرح ریزی شده‌ی آن لذت فراوان ببرید. Ori And The Blind Forest سرشار از نکات سرگرم کننده است. گیم پلی و روند بازی به گونه‌ای است که با کمترین کاستی ممکن یک ماجراجویی به یاد ماندنی را برای بازی‌بازها رقم می‌زند. در واقع این نسخه همان تجربه‌ی ناب عنوان اصلی را با اضافاتی دلچسب و بهبودهای بصری ارائه می‌دهد. جهان این بازی نیز به مثابه‌ی یک تابلوی نقاشی بی تکرار، زنده و پر شور است. چنان زیبا، عظیم و پر احساس، که تنها باید به تحسین خالقان هنر دوست این بازی پرداخت.

موسیقی فوق العاده و شور انگیز “گرت کوکر” نیز این تجربه‌ی هنرمندانه را به غایت خود می‌رساند. در وصف موسیقی فقط می‌توان لب به تحسین گشود و از آوای حزن انگیزش لذت برد و آن را به خاطر سپرد. بدون شک اوری و جنگل‌های تاریک تجربه‌ای عمیق و به یاد ماندنی می‌باشد. این نسخه با محتویاتی تازه همراه شده و برای علاقه مندان فرصتی ارزشمند را برای تکرار یک ماجراجویی لذت بخش فراهم آورده است.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط:  7 بازی متروییدوانیای جذاب برای افرادی که از این سبک متنفرند! 

نقد و بررسی بازی Ori And The Blind Forest: Definitive Edition، نامه‌ای شاعرانه به ژانر مترویدوانیا

FINAL VERDICT

Undoubtedly, Ori And The Blind Forest: Definitive Edition is a profound and memorable experience. This version comes with new content and provides a valuable opportunity for fans to repeat an enjoyable adventure

SavisGame Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها