نقد و بررسی بازی MotorStorm: Apocalypse؛ اتومبیلرانی در آخرالزمان

نقد و بررسی بازی MotorStorm: Apocalypse؛ اتومبیلرانی در آخرالزمان

(به قلم رضا چشمی)

انواع و اقسام سبک‌های بازی را در آخرالزمان تجربه کرده بودیم. به جز مسابقات اتومبیل رانی به شیوه‌ی MotorStorm: Apocalypse که آن هم به مدد فراست Evolution Studios مهیا شد. البته به این تغییرات مکانی و زمانی می‌توان بادیده مثبت نگریست. برخلاف قسمت اول و دوم بازی که در مکان‌هایی نظیر کوهستان، جنگل و غیره دنبال می‌شد Evolution Studios قسمت سوم را بیشتر به داخل شهرکشانده. تا تحولی در مکان‌های بازی پدید آید. گرچه این شرکت اهداف دیگری را هم از این تغییرات دنبال می‌کند.

بر خلاف قسمت‌های قبلی ساختار MotorStorm: Apocalypse به گونه‌ای طراحی شده که محوریت آن بر مبنای داستان پیش برود. به همین دلیل قرار است داستان نقش مهمی را در بازی به عهده گیرد. اما داستان جذابیت چندانی ندارد و بیشتر بهانه‌ای است برای انجام رقابت‌های اتومبیلرانی در سواحل غربی آمریکا به خصوص کالیفرنیا. که البته در این بازی The City نامیده می‌شود.

MotorStorm: Apocalypse طی فستیوالی که 2 روز متوالی به طول می‌انجامد با حضور سه شخصیت به نام‌های Mash ، Tyler و Big Dog برگزار می‌شود. که هر یک به نوبه‌ی خود در درجه سختی خاصی رده‌بندی می‌شوند. با انتخاب شخصیت Mash بازی در حالت تازه‌کار (The Rookie)، شخصیت Tyler در حالت حرفه‌ای (The Pro) و Big Dog در حالت کهنه کار (The Veteran) دنبال خواهد شد. انتخاب شخصیت‌های فوق و به اتمام رساندن مراحل توسط افراد یاد شده شرط اصلی برای به پایان رساندن بازی است.

نقد و بررسی بازی MotorStorm: Apocalypse؛ اتومبیلرانی در آخرالزمان

نکات متعددی در بازی دیده می‌شوند که موجب تنوع بازی و دگرگون شدن سبک آن شده‌اند. یکی از آن‌ها اضافه شدن تعدادی خودرو‌ی جدید نظیر supercars، superbikes،hot hatches، muscle cars و choppers به بازی است. تغییر دیگری که به طور کلی گیم پلی را متحول ساخته و توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده تخریب محیط‌ها به شکل همزمان در جریان بازی است. که می توان این اتفاق را از دو منظر گیم پلی و گرافیک مورد نقد قرار داد.

در بحث گیم پلی، MotorStorm: Apocalypse به گونه‌ای طراحی شده که با عوامل فیزیکی در تعامل باشد. به طور مثال زمانی که روی پلی در حال حرکت هستید فرو ریختن بخشی از آن مسیرهای قبلی را مسدود و مسیرهای جدیدی را باز می‌کند. در نتیجه ضرباهنگ بازی نیز سریع‌تر شده و مهارت‌های بازی‌باز به چالش کشیده می‌شود. گرچه سقوط خودروها به درون حفره‌ها در مجموع روند بازی را متوقف نمی‌کند. اما در نهایت منجر به کند شدن سرعت پیشروی بازی‌باز می‌شود. و کسب مقام قهرمانی در رقابت‌ها را مشکل‌تر می‌کند.

هسته‌ی اصلی MotorStorm: Apocalypse علاوه بر تخریب پذیری فیزیکی تابع عوامل دیگری نظیر تغییرات جوی نیز هست. گردباد، طوفان، باران شدید و … همگی در کنار یکدیگر شرایط مسابقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. البته این تمام ماجرا نیست بلکه بحث درگیری میان دو گروه از افراد سوء استفاده‌گر هم به ماجرا اضافه کنید. این دو گروه که برای بقاء با یکدیگر نزاع دارند اقدام به غارت ساختمان‌های مخروبه می‌کنند. و گهگاهی هم در جلوی شما سبز می‌شوند و ممکن است با سلاح گرم هم از شما پذیرائی کنند. و ای کاش این تمام ماجرا بود چون پای یک ارتش PMC هم در میان است.

نقد و بررسی بازی MotorStorm: Apocalypse؛ اتومبیلرانی در آخرالزمان

اگر خودروی شما در حین مسابقه با یک راکت که از جانب هلیکوپتر این ارتش رها شده هوا شد زیاد تعجب نکنید. کاملاً مشخص است که این گروه خرابکار علاقه‌ی زیادی به توقف مسابقه دارند. تا بتوانند به چپاول و غارت خود ادامه دهند. کنترل و هدایت خودروها تغییری نسبت به گذشته نکرده است. و کماکان هدایت خودروها همانند سابق به راحتی امکان پذیر است. این نکته زمانی جلوه می‌کند که شما هدایت خودروهای جدید را به دست می‌گیرید. و از راحتی کار با آن‌ها لذت می‌برید. وجود بخش Split-Screen در این قسمت هم نکته‌ی مثبتی است که عموماٌ بازی‌بازان در بازی‌هایی نظیر MotorStorm: Apocalypse به دنبال آن هستند. گرچه این قسمت در حالت آفلاین انجام می‌پذیرد اما لذت وصف ناشدنی را در کنار دوستان و هم بازی‌ها به همراه دارد.

بخش PHOTO MODE که در قسمت قبلی هم وجود داشت در MotorStorm: Apocalypse هم دیده می‌شود. نکته‌ی جالب در این بخش وجود چندین تنظیم مختلف از جمله تعیین میزان روشنایی تصویر، عمق میدان و دیگر موارد است. حتی می توان در این بخش اندازه‌ی عکس را نیز به دلخواه تنظیم کرد. و آن را تا حد FULL HD ارتقاء داد. این مهم به کمک موتور جالب این بازی امکان‌پذیر می‌شود. و همانند بازی GT، به بازی‌باز اجازه می‌دهد تا از مکان و خودروهای دلخواه عکس‌هایی با کیفیت بالا تهیه نماید. در جمع‌بندی کلی گیم پلی بازی ضمن حفظ هسته‌ی اصلی گیم پلی نسخه‌های قبلی، در کنار عوامل فیزیکی به سطح جدیدی از گیم پلی دست یافته است.

گرافیک MotorStorm: Apocalypse گامی بلند به جلو برداشته است. که این مهم را در بررسی جلوه‌‌های جاری بازی و مقایسه‌ی آن‌ها با نسخه‌های قبلی می‌توان به خوبی لمس کرد. همانطور که گفتم فیزیک پیشرفت چشمگیری در بازی داشته است. و علاوه بر گیم پلی، گرافیک بازی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. سقوط هواپیما، از ریل خارج شدن قطار، فروریختن پیاپی ساختمان‌ها، برخورد کشتی با اسکله و نابودی آن، انهدام پل‌ها، پارکینگها و غیره.

در کنار جلوه‌های جوی نظیر بارش باران، طوفان و به علاوه کلی تکنیک‌های دیگر نشان از پیشرفت گرافیک داشته است. نکته‌ی ‌جالب در گرافیک MotorStorm: Apocalypse این است که تفکیک پذیری صفحه در این بازی به شکل کاملاً پویا طراحی گردیده است. و دقت تصویر در این بازی از ۱۲۸۰*۱۰۸۰ به صورت Native تا p1080 را به شکل Upscale پشتیبانی می‌کند. و این دقیقاً همان شیوه‌ای است که در بازی GT5 به کار برده شد. قابلیت ۳D و امکان استفاده از عینک‌های Stereoscopic 3D در این بازی فراهم شده است تا لذت و هیجان بازی را به اوج برساند. خوشبختانه حالت سه بعدی بازی مطلوب طراحی شده و به طور کلی وضیعت آن رضایت بخش است.

همانطور که انتظار می‌رفت MotorStorm: Apocalypse بازی زیبا و سرگرم‌کننده‌ای است. گرچه می‌توانست با کمی تلاش بیشتر به یکی از بهترین‌های این سبک بدل شود.

نقد و بررسی بازی MotorStorm: Apocalypse؛ اتومبیلرانی در آخرالزمان

نکات مثبت:

پیشرفت گرافیک بازی و افزوده شدن قابلیت ۳D، بهبود کیفیت گیم پلی، افزوده شدن تغییرات جوی

نکات منفی:

داستان کاملاً ساده و قابل پیش بینی، وجود برخی باگ‌های گرافیکی

امتیاز ساویس‌گیم: ۸ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

As expected MotorStorm: Apocalypse is a beautiful and fun game. However, with a little more effort, it could become one of the best in the genre

:pros

Improved game graphics and added 3D capabilities, improved gameplay quality, added climate change

:cons

Quite a simple and predictable story, with some graphic bugs

 

SavisGame Score: 8 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها