بررسی بازی God of War Ragnarok

بررسی بازی God of War Ragnarok کریتوس

جدیدترین نسخه خدای جنگ پس از تأخیرهای فراوان و بدقولی سانتامونیکا بالأخره عرضه شد و اکنون همه به God of War Ragnarok که در تصمیمی عجیب پایان‌بخش مجموعه نورس خواهد بود، دسترسی دارند. استقبال از خدای جنگ رگناروک مثبت بوده است و ما پس از بررسی همه ابعاد بازی قرار است در این مطلب به نقد بازی God of War Ragnarok بپردازیم. با ما همراه باشید.

استودیوی سانتامونیکا وقتی در سال ۲۰۱۸ نسخه ریبوت و بازآفرینی شده خدای جنگ را عرضه کرد، خطر سنگینی را به جان خرید. تغییرات صورت گرفته فراوان بودند و بازی از ریشه‌ها فاصله گرفته بود. با این حال God of War مورد توجه بخش عمده‌ای از طرفداران قدیمی قرار گرفت و حتی توانست مخاطبان جدیدی نیز جذب کند.

نسخه ۲۰۱۸ نقاط قوت فراوانی داشت، اما بدون ایراد هم نبود. داستان و روایت پیشرفت فوق العاده‌ای به خود دیده بودند، اما ضعف‌های گیم پلی در اواخر بازی کاملاََ مشهود می‌شدند. تنوع کم دشمنان، تکراری شدن مبارزات، نبود باس فایت‌های حماسی که به امضای سری تبدیل شده بودند و موارد دیگر. God of War Ragnarok با این وعده معرفی شد که نقاط ضعف بازی ۲۰۱۸ را برطرف و یک پایان‌بندی قدرتمند را برای مجموعه نورس ارائه خواهد داد.

بررسی بازی God of War Ragnarok کریتوس آترئوس و فریا در حال مبارزه روی سورتمه در جنگل برفی

God of War Ragnarok به مانند بازی قبلی روی داستان متمرکز است. سازندگان این بار داستان و روایت به مراتب قدرتمندتری را ارائه کرده‌اند. کریتوس و آترئوس در راستای توقف آخرالزمان و جنگ بزرگ تلاش می‌کنند و در خلال این ماجراجویی آترئوس با قدرت‌های خود بیش‌تر آشنا می‌شود.

در این بازی هر ۹ قلمرو اسطوره‌ای نورس را کاوش خواهیم کرد. مقیاس بازی به مراتب بزرگ‌تر از پیشینیان است و مجال بیش‌تری برای کاوش و گشت و گذار خواهید داشت. با این حال سهم برخی از قلمروها کم‌تر از انتظار بود و شخصاً انتظار داشتم قلمروهای اصلی و نمادین چیزهای بیش‌تری برای ارائه داشته باشند.

بررسی بازی God of War Ragnarok کریتوس خیره به خورشید گرفتگی

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، داستان و شخصیت‌پردازی در God of War Ragnarok پیشرفت فوق العاده‌ای داشته است. شخصیت‌های قدیمی و جدید درگیر کننده و باورپذیر تصویر شده‌اند. در بین همه آن‌ها شاید فریا و اودین بیش از همه بدرخشند. این شخصیت‌ها به معنای واقعی کلمه در خلال داستان متبلور می‌شوند. اودین برخلاف زئوس که شخصیتی کلیشه‌ای و تک بعدی بود، بسیار زیرک و پیچیده است. از طرف دیگر پررنگ‌تر شدن نقش فریا تصمیم هوشمندانه‌ای بوده که کاملاً جواب داده است.

صحبت بیش‌تری نمی‌شود در خصوص داستان انجام داد، چرا که قصد فاش کردن آن را در این بررسی نداریم. منتهی بد نیست به برخی مسائل جانبی که واقعاً توی ذوق می‌زدند اشاره کنیم. متأسفانه مسائل شعاری و تبلیغات سطحی به God of War Ragnarok نیز سرایت کرده‌اند. نمونه بارز آن که به احتمال زیاد از آن مطلع هستید برمی‌گردد به شخصیت انگربودا، طراحی یک شخصیت اسطوره‌ای نورس در قامت یک سیاهپوست نه تنها مسخره و خنده‌دار است، بلکه به شدت نژادپرستانه و زننده است. جالب این‌که انگربودا تنها شخصیت سیاهپوست در این بازی مرتبط با اساطیر اسکاندیناوی نیست!

واقعاً این حرکت‌های شعاری مسخره چه معنایی دارند؟ به جز این حرکت نژادپرستانه، شاهد جنسیت زدگی نیز در بازی هستیم. زن‌ها در قالب شخصیت‌های کلیدی قدرتمند و پاک و همه‌چیز تمام به تصویر کشیده شده‌اند و در برابر مردان فاسد، خیانتکار، دروغگو و غیره. این حرکت‌های مسخره همگی در جهت جلب رضایت رسانه‌های سطحی و دريافت جوایز از مراسم معلوم الحال است.

بررسی بازی God of War Ragnarok کریتوس و آترئوس مشغول مبارزه

داستان را که کنار بگذاریم به گیم پلی می‌رسیم. سازندگان در این زمینه شاهکار کرده‌اند. گیم پلی و مبارزات بازی نسبت به بازی قبل چندین پله پیشرفت کرده است. مبارزات بازی از همان دقایق نخست درگیر کننده هستند. God of War Ragnarok در زمینه تنوع دشمنان نیز عالی ظاهر شده است. دشمنان بازی متنوع و مبارزه با آن‌ها نیز تاکتیک و روش خاص خود را می‌طلبد.

مبارزات بازی لذت‌بخش و چالش‌برانگیز هستند. ارتقاء و باز کردن قابلیت‌های جدید نیز کاملاً کاربردی و حائز اهمیت شده است. البته منوهای بازی جای کار دارند و فرایند را پیچیده‌تر از آن‌چه که واقعاً هست نشان می‌دهند. رابط کاربری بازی چندان بهینه نیست. اما خوشبختانه این موضوع ضربه زیادی به کلیات گیم پلی نمی‌زند.

مبارزات و گیم پلی بازی به قدری فوق العاده شده است که حتی تجربه‌ بازی در درجه سختی Give me balance نیز چالش‌برانگیز و درگیر کننده ظاهر می‌شود. دشمنان واقعاً توانایی‌های شما را به چالش می‌کشند و مبارزه تا آخرین لحظه هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.

گیم پلی بازی خدای جنگ رگناروک

جدای از مبارزه، معماهای بازی نیز پیشرفت خوبی کرده‌اند. اما متأسفانه تلاش سازندگان در جهت در دسترس کردن بازی برای همه افراد به ضرر اکثریت مخاطبان تمام شده است. این موضوع زمانی نمایان می‌شود که هنگام حل معماها پس از تنها چند ثانیه توقف همراهان راه حل را فاش می‌کنند! یعنی عملاً لذت حل کردن معما را از گیمر می‌گیرند. این‌که بازی برای افراد بیش‌تری در دسترس شود چیز بدی نیست، منتهی به شرط این‌که تجربه نهایی برای اکثریت مخاطبان مخدوش نشود.

بازی God of War Ragnarok در نهایت می‌تواند یک پایان‌بخش خوب بر مجموعه نورس باشد. گرافیک و بهینه‌سازی بازی فوق العاده کار شده و گیم پلی در بهترین حالت خود قرار دارد. داستان و روایت پیشرفت فراوانی داشته است ولی نقاط ضعفی هم به چشم می‌خورند. شخصیت آترئوس شاید یکی از ضعیف‌ترین‌ها در این بازی باشد، شخصیتی که در اکثر مواقع غیرمنطقی جلوه می‌دهد و دیالوگ‌های ادا شده توسط او از خودش بزرگ‌تر هستند. این شخصیت خیلی حرف می‌زند و زیاده‌گویی می‌کند تا جایی که پیش خودتان می‌گویید ای کاش دکمه‌ای برای ساکت کردن او وجود داشت! خوشبختانه این موضوع در اواخر بازی کمی قابل تحمل می‌شود.

نقاط مثبت:

  • گیم پلی فوق العاده و مبارزات لذت بخش
  • گرافیک چشم نواز و طراحی هنری ستودنی
  • موسیقی گوش نواز و در خدمت لحظات بازی

نقاط منفی:

  • پیام‌های شعاری نژادپرستانه و جنسیت زدگی افسارگسیخته
  • کمبود باس فایت و نبود مبارزات حماسی نمادین
  • شخصیت‌پردازی ضعیف و زیاده‌گویی آترئوس

امتیاز ساویس‌گیم: ۹ از ۱۰

نوشتار مرتبط:  9 نکته‌ی جذاب خدای جنگ رگناروک که باید پیش از خرید بازی بدانید 

بازبینی تصویری

منوی ارتقاء سلاح god of war ragnarok

منوهای تو در تو و شلوغ

 

کریتوس دستی به صورت آترئوس می‌کشد

آترئوس بی‌معنی‌تر و اغراق‌آمیزتر از قبل!

 

کریتوس و آترئوس مشغول قایق سواری در شهر کوتوله ها

گرافیک و طراحی هنری عالی

 

بررسی بازی God of War Ragnarok کریتوس با یک زره آبی

پیشرفت در شخصی‌سازی و تنوع در زره‌ها

 

کریتوس و میمیر به یک عروس دریایی عظیم نگاه می‌کنند

از تجربه مراحل جانبی غافل نشوید!

نوشتار مرتبط:  آینده‌ی خدای جنگ پس از God of War Ragnarok چه خواهد بود 

FINAL VERDICT

God of War Ragnarok can be a good ending to the Norse series. The graphics and optimization of the game are extremely well done and the gameplay is at its best. The story and narration have made a lot of progress, but there are also some weaknesses. The character of Atreus is perhaps one of the weakest in this game, a character that seems irrational most of the time and the dialogues spoken by him are bigger than himself. This character talks a lot and exaggerates to the point where you wish there was a button to shut him up! Fortunately, this becomes a bit tolerable towards the end of the game

:Pros

  • Great gameplay and enjoyable Hack n Slash
  • Eye-catching graphics and commendable art design
  • The music is pleasing to the ears and serves the moments of the game

:Cons

  • Racist messages and unbridled sexism
  • The lack of boss fights and the absence of iconic epic battles
  • Poor characterization and exaggeration of Atreus

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها