تذکر ساویس‌گیم به خبرگزاری فارس بابت ربط دادن گیمرها به اغتشاشگران

تذکر ساویس‌گیم به خبرگزاری فارس بابت ربط دادن گیمرها به اغتشاشگران دسته پلی استیشن 4

خبرگزاری محترم فارس به تازگی مطلبی را در صفحه اصلی خود منتشر کرده که در آن به نوعی گیمرها را به اغتشاشگران ربط داده است. ساویس‌گیم به عنوان یک رسانه تخصصی حوزه بازی وظیفه خود دانسته که نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و از حق گیمرهای محترم و نجیب ایرانی دفاع کند. بدین وسیله مراتب تذکر و اعتراض رسمی خود را به خبرگزاری محترم فارس می‌رسانیم.

مجله فارس پلاس، یکی از زیرمجموعه‌های خبرگزاری فارس، در تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۱ مطلبی را تحت عنوان «یک شب با اغتشاشگران/ بازی گیمرهای خشن در پازل لیدرهای موتورسوار» منتشر کرده است. طبق گفته خبرنگار محترم خبرگزاری فارس این مطلب به واسطه حضور ۳ ساعته در جمع اغتشاشگران و مشاهدات میدانی تهیه شده است. منتهی ایراداتی به آن وارد است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ابتدا بد نیست که موضع خود را در خصوص موضوع مورد بحث مشخص نماییم. ساویس‌گیم به عنوان یک رسانه مستقل و تخصصی حوزه بازی مفتخر است که با هویت ایرانی با رسانه‌های مطرح و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هنرصنعت بازی‌های ویدیویی در ارتباط است و برخلاف برخی رسانه‌ها هویت خود را مخفی یا جعل نمی‌کند. ما به شدت با هرگونه اقدام بر ضد امنیت ملی یا رفتارهایی که به غرور ملی در سطح جهانی خدشه وارد می‌کنند مخالفیم. البته که صف معترضان از اغتشاشگران جداست و می‌بایست طبق اصل ۲۷ قانون اساسی مردم از حق طبیعی خود بهره‌مند شوند.

تذکر ساویس‌گیم به خبرگزاری فارس بابت ربط دادن گیمرها به اغتشاشگران

حال بپردازیم به بحث اصلی، چند ایراد می‌توان به مطلبی که مجله فارس پلاس کار کرده و در صفحه اصلی خبرگزاری فارس قرار گرفته وارد دانست. نخست این‌که تیتر انتخابی هیچ ارتباطی به مطلب اصلی ندارد و مخاطب را گمراه می‌کند. پس از مطالعه و بررسی چندباره‌ی مطلب مذکور این موضوع کاملاً مشخص می‌شود که تیتر گمراه کننده است. با قرار دادن کلمات «بازی، گیمرها، خشن و اغتشاشگران» در عنوان اصلی متن تنها یک تصویر سازی غلط و غیرمنصفانه در مخاطب و خوانندگان ایجاد می‌شود. رویکردی که به هیچ‌وجه حرفه‌ای نیست.

اما ایراد اصلی اینجاست که نویسنده در قسمتی از متن تصورات ذهنی خود را عنوان کرده و بر اساس آن نتیجه‌گیری نموده است. «رفتارشان مثل قهرمان بازی‌های رایانه‌ای بود.» این بخش مستقیماََ از متن اصلی مطلب خبرگزاری فارس برداشته شده، نویسنده اغتشاشگران و رفتارهای خرابکارانه آن‌ها را با بازی‌های ویدیویی مقایسه کرده و بر همین اساس جامعه گیمرها را به اغتشاشگران ربط داده و آن تیتر کذایی را انتخاب کرده است. در واقع این بخش از متن منطبق بر مشاهدات میدانی خبرنگار نبوده و ایشان صرفاً تصورات ذهنی و برداشت شخصی خود را در مطلبی که ادعای مستند بودن دارد، وارد کرده‌اند. همین موضوع به تنهایی از ارزش کلی متن می‌کاهد و می‌تواند اعتبار و صحت سایر بخش‌ها را نیز زیر سؤال ببرد.

ایراد دیگری که می‌توان به مطلب خبرگزاری فارس گرفت این است که در بخشی از متن اشاره شده اکثر نوجوانان و جوانان دستگیر شده دغدغه معیشتی ندارند و اهل گیم و اینستاگرامند! در اینجا صرفاً یک کلی گویی صورت گرفته، نه آماری ارائه شده و نه منبع مستدلی ذکر شده است. ممکن است در بین این افراد عده‌ای تجربه انجام بازی‌های ویدیویی را نیز داشته باشند، اما این موضوع چه ارتباطی به اصل قضیه دارد!؟ آیا گیمر بودن یا بازی‌های ویدیویی منجر به بروز و ترویج خشونت در نوجوانان و جوانان می‌شود؟ مگر گیمر بودن صرفاً محدود به این بازه سنی خاص است؟ آیا رفتار یک عده را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد؟

بازی های ویدیویی و خشونت

متأسفانه این نخستین بار نیست که رسانه‌ها رفتارهای خشونت‌آمیز را با بازی‌های ویدیویی مرتبط دانسته‌اند. شوربختانه بعید است که آخرین بار هم باشد. جامعه گیمرها سال‌هاست که با این اتهامات ناروا مواجه است. علیرغم این‌که تا کنون همه مشاهدات و مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که رفتارهای خشونت‌آمیز هیچ ارتباطی با بازی‌های ویدیویی ندارند، ولی باز شاهد این اتهامات و نفرت پراکنی‌ها هستیم. جالب اینجاست که در دوران کرونا و قرنطینه جهانی همین رسانه‌ها و حتی سازمان بهداشت جهانی (WHO) انجام بازی‌های ویدیویی را برای سلامت روان توصیه کرده و مفید دانسته‌اند. اما ظاهراً حال که شرایط عادی شده است باز هم این بازی‌های ویدیویی هستند که به عامل اصلی اغتشاشات، جرم و جنایت و خشونت تبدیل شده‌اند!

امید می‌رود که در آینده شاهد چنین رویکردهای جانبدارانه‌ای علیه هنرصنعت بازی‌های ویدیویی نباشیم. انتظار حمایت نداریم، ولی حداقل لطفاً نفرت پراکنی نفرمایید!

نظر شما در این خصوص چیست؟ لطفاََ دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها